گران کردن «بنزین» در دستور کار نیست/ استفاده از ابزارهای غیرقیمتی برای کنترل قاچاق و مصرف بنزین

گران کردن «بنزین» در دستور کار نیست/ استفاده از ابزارهای غیرقیمتی برای کنترل قاچاق و مصرف بنزین

گران کردن «بنزین» در دستور کار نیست/ استفاده از ابزارهای غیرقیمتی برای کنترل قاچاق و مصرف بنزین

به گزارش تابناک اقتصادی؛ موفقیت دولت سیزدهم در مهار کرونا با واکسیناسیون گسترده باعث شد مردم بتوانند با آرامش خاطر در سال ۱۴۰۱ به سفر بروند. جهش کم سابقه سفر‌ها در سال ۱۴۰۱ باعث شد مصرف بنزین نیز که در دو سال گذشته عملا سرکوب شده و بسیار پایین بود، به یک باره جهش کند و رکورد مصرف روزانه بنزین در این سال چند بار به میزان قابل توجهی جابجا شد.
 
از سوی دیگر با توجه به اینکه در سال‌های اخیر سرمایه گذاری قابل توجهی در طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی انجام نشده است، تولید و مصرف بنزین به هم نزدیک شد و حتی در بعضی مقاطع زمانی، مصرف از تولید پیشی گرفت. اختلاف شدید قیمت فرآورده‌هایی ماننده بنزین و گازوئیل با همسایگان نیز به بازار قاچاق سوخت رونق داده است و افزایش جهانی قیمت انرژی در ماه‌های اخیر نیز انگیزه‌ها برای قاچاق را به میزان زیادی افزایش داده است.در همین راستا، همزمان با مدیریت توزیع بدون وقفه سوخت در کشور با استفاده از ذخایر موجود، برای جلوگیری از کمبود سوخت در کشور و کنترل قاچاق، نشست‌های کارشناسی مفصلی در سطح وزارت نفت، دولت و سایر دستگاه‌های حاکمیتی برگزار شد تا راهکار‌های مناسبی برای کنترل مصرف و به خصوص قاچاق سوخت بدون تحمیل هزینه به مردم اندیشیده شود.
 
درباره کنترل مصرف سوخت همواره دو راهکار قیمتی و غیر قیمتی مطرح می‌شود. اما تمرکز دولت و وزارت نفت در بررسی‌های کارشناسی، استفاده از ابزار‌ها و راهکار‌های غیر قیمتی بوده است تا بدون افزایش هزینه برای مردم، جهش مصرف و قاچاق سوخت کنترل شود.
 
بیشتر بخوانید:

مصرف بنزین رکورد زد

در همین راستا با آصفری نماینده مردم اراک در مجلس پیرامون بحث ابزار‌هایی که دولت باید در زمینه بحث مدیریت مصرف بنزین در دستور کار قرار دهد؛ گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:محمد حسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها در گفتگو با تابناک اقتصادی در مورد احتمال گران شدن بنزین، گفت: الان چنین چیزی مبنی بر گران شدن بنزین در دستور کار مجلس نیست و اگر قرار است اقدامی شود باید در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بیاید.نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها اظهار کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ کمبود‌های در بخش‌های دیگر ایجاد کرد و باید این کمبود‌ها جبران شود، اما راه حل این جبران گرانی بنزین نیست بلکه باید این کمبود از محل صرفه جویی که از حذف ارز ۴۲۰۰ انجام می‌شود جبران شود.

 
مجلس و دولت به هیچ وجه به دنبال گران کردن بنزین نیستند
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: با گرانی بنزین کالا‌های دیگر هم گران می‌شود و مردم تحمل این فشار را ندارند؛ بنابراین بهترین کار برای جبران ناتراژی بنزین، استفاده از ابزار‌های غیرقیمتی است. وی افزود: مجلس و دولت به هیچ وجه به دنبال گران کردن بنزین نیستند و دولت به استفاده از ابزار‌ها و سیاست‌های غیرقیمتی رو آورده است تا قاچاق را کنترل کند.
 
استفاده از ابزار‌های غیرقیمتی برای کنترل مصرف بنزین
نماینده مردم اراک در مجلس با تاکید بر مدیریت در مصرف بنزین گفت: مدیریت مصرف بنزین با استفاده از ابزار‌های غیرقیمتی بسیار مهم است؛ در داخل کشور مصرف بالاست امروز تا ۱۱۰ میلیون لیتر مصرف بنزین داریم و این نشان از این دارد که مدیریت در مصرف در کشور ما وجود ندارد و بخش مهمی از این مصرف نیز به دلیل قاچاق صورت می‌گیرد؛ بنابراین مجلس از راهکار‌های مرتبط با بحث قاچاق و استفاده از ابزار‌های غیرقیمتی استقبال می‌کند و دولت نیز باید آن را مورد استفاده قرار دهد. باید کنترل مصرف را نیز در کنار جلوگیری از قاچاق در دستور کار قرار دهیم و به هیچ عنوان افزایش قیمت نباید مطرح شود.
 

    نظرات بسته شده اند