مالیات لوکس سواران قسطی شد؛ راه طولانی برای وصول ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات خودرو‌های لوکس در دولت سیزدهم

مالیات لوکس سواران قسطی شد؛ راه طولانی برای وصول ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات خودرو‌های لوکس در دولت سیزدهم

مالیات لوکس سواران قسطی شد؛ راه طولانی برای وصول ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات خودرو‌های لوکس در دولت سیزدهم

به گزارش تابناک اقتصادی؛ پرداخت مالیات لوکس سواران قسطی شد؛ این خبری بود که امروز صبح از سوی رسانه‌ها منتشر شد. خبری مبنی بر اینکه به دستور داوود منظور معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی امکان تقسیط مالیات تعیین شده برای خانه‌ها و خودرو‌های لوکس که مشمول این قانون در سال گذشته شده‌اند، فراهم شده است. به بیان دیگر؛ بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، مالکان خانه‌ها و خودرو‌های لوکس می‌توانند مبلغ تعیین شده مالیاتی بابت دارایی‌های گران قیمت را ظرف ۶ ماه پرداخت کنند.
قانون در خصوص مالیات ستانی از لوکس سواران چه می‌گوید؟
مالیات سالانه خودرو یک پایه مالیات بر دارایی است که ذیل دسته مالیات بر ثروت و با هدف کاهش فاصله طبقانی و کسب درآمد برای دولت چند سالی است که در قانون بودجه دیده شده است. به گونه‌ای که ابتدا قانون بودجه سال ۱۳۹۹ اولین بستر طرح و تصویب مالیات سالانه خودرو‌های گران قیمت بود. در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کشور اخذ مالیات سالانه از خودرو‌های سواری و وانت دوکابین با ارزش ۷۰۰ میلیون تومان و بیشتر لحاظ شد، اما دولت دوازدهم، عزم و اراده‌ای بر اجرای این قانون نداشت و عملا وصول مالیات از این بخش، صفر ریال بود.
در ادامه و در قانون بودجه ۱۴۰۰، دوباره موضوع مالیات از خودرو‌های لوکس دیده شد. به گونه‌ای که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ با تغییراتی در قانون قبلی، تاکید شد کلیه مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی انواع خودرو‌های سواری و وانت دوکابین به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال که در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد، به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو می‌شوند:
 

اما خروجی اجرای این قانون در سال گذشته نیز همانند سال قبل تر، در سطح غیرقابل قبولی قرار گرفت. در حقیقت با توجه به تغییرات دولت قدیم و جدید و عدم توجه دولت دوازدهم به اجرای این بخش مهم از مالیات ستانی، عملا خبری از وصول مالیات از دارندگان خودرو‌های لوکس نبود. به گونه‌ای که به گفته مدیرکل طراحی و تحلیل فرآیند‌های مالیاتی (اردیبهشت امسال) صاحبان خودرو‌های لوکس شناسایی شده در سال گذشته حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌اند؛ بنابراین طی دو سالی که از قانون مالیات ستانی از صاحبان خودرو‌های لوکس گذشت، تحقق درآمدی آن نزدیک به صفر درصد بود. این در حالی است که نمایندگان مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز به این موضوع مهم توجه داشتند و بر اساس دسته بندی زیر، دولت را به اخذ مالیات مکلف کرده اند.
 
خودرو‌های تا سقف ارزش ۱۰ میلیارد ریال (با نرخ مالیات سالانه صفر درصد)خودرو‌های از مبلغ ۱۰ میلیارد و یک ریال تا ۱۵ میلیارد ریال (با نرخ مالیات سالانه یک درصد)خودرو‌های از مبلغ ۱۵ میلیارد و یک ریال تا ۳۰ میلیارد ریال (با نرخ مالیات سالانه ۲ درصد)خورو‌های از مبلغ ۱۰ میلیارد و یک ریال تا ۴۵ میلیارد ریال (با نرخ مالیات سالانه ۳ درصد)خودرو‌های نسبت به مازاد ۴۵ میلیارد ریال (با نرخ مالیات سالانه ۴ درصد)لازم به ذکر است، در محاسبه مالیات موضوع این آیین نامه، هر یک از خودرو‌های مشمول، جداگانه مشمول مالیات است.
 
همچنین در قانون بودجه امسال بر اساس ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور، تاکید شده است که کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی نیز مکلفند مالیات سالانه خودرو‌های مشمول خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل را مطابق نرخ‌های مندرج در این آیین نامه، حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ پرداخت نمایند. چنانچه اشخاص مشمول، تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام ننمایند، سازمان می‌تواند با مطالبه سیستمی و از طریق عملیات اجرایی موضوع فصل نهم باب چهارم قانون، مالیات متعلق را وصول نماید.
 
این در حالی است که پیش‌تر داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی پیش بینی کرده بود از ۵۵۰ هزار خودرو لوکس شناسایی شده در کشور، ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات بایستی اخذ و دریافت شود. رقمی قابل توجه که می‌تواند بخشی از درآمد‌های مالیاتی دولت را در سال جاری محقق کند. همچنین باید یادآور شد از این میزان، تا پایان مردادماه امسال، طبق گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات خودرو‌های لوکس پرداخت شده است.

 
خودرو‌های وارداتی جدید هم مشول مالیات می‌شوند؟
با توجه به فرمول فوق و قیمت‌های موجود در بازار، خودرو‌های خارجی سهم بسیاری از پایه مالیاتی را به خود اختصاص دهند. به عنوان نمونه با توجه به درصد‌های مذکور، یک خودرو با قیمت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، مالیات ۵ میلیون تومانی را باید پرداخت کند. همچنین به عنوان نمونه، یک خودروی شاسی بلند با قیمت حدودی ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، بایستی حداکثر تا پایان بهمن ماه سال جاری، مبلغ ۸۰ میلیون تومان را بابت مالیات خودرو به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند و یا یک خودرو با قیمت ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، رقم مالیات آن برای سال جاری، حدود ۱۷۰ میلیون تومان می‌شود.
حال به نظر می‌رسد با توجه به آیین نامه دولت برای واردات خودرو و تاکید مسئولان وزارت صمت مبنی بر واردات خودرو‌های خارجی از آذرماه به کشور، آن دسته از خودرو‌های وارداتی که قیمتشان بالاتر از یک میلیارد تومان شود، مشمول مالیات مذکور در سال جاری نباشند. زیرا ماده ۷ آیین نامه ابلاغی معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اجرای تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ می‌گوید: سازمان امور مالیاتی موظف است پس از اخذ داده‌ها و اطلاعات واصله از دستگاه‌های موضوع ماده ۳ و ۴ این آیین نامه، نسبت به تعیین خودرو‌های مشمول و ارزش آن‌ها حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ اقدام و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع مالکان این خودرو‌ها برساند؛ بنابراین با توجه به پایان زمان اشاره شده (خردادماه ۱۴۰۱) و پیش بینی ورود خودرو‌های وارداتی به کشور در نیم سال دوم، بر اساس قانون، مالیاتی از این خودرو‌ها برای سال جاری اخذ نخواهد شد و احتمالا با توجه به سیاست‌های دولت برای تدوین لایحه بودجه سال آینده، خودرو‌های وارداتی که قیمتی بالاتر از سقف احتمالی یک میلیارد تومان داشته باشند، در سال ۱۴۰۲ مشمول مالیات خودرو‌های لوکس و گران قیمت خواهند شد. موضوعی که می‌تواند به افزایش سقف درآمدی دولت از این ناحیه در سال آینده منجر شود.
 

    نظرات بسته شده اند