رئیس جمهور: مشکلی در تامین کالا‌های اساسی و ارز نداریم/ ۵۷۵ هزار تومان سود سهام عدالت امروز پرداخت می‌شود/ سامانه جدید برای پیش‌بینی تورم انتظاری/ تورم در پلاسکو؛ هزینه ساخت به ۴۰۰ میلیارد تومان رسید

رئیس جمهور: مشکلی در تامین کالا‌های اساسی و ارز نداریم/ ۵۷۵ هزار تومان سود سهام عدالت امروز پرداخت می‌شود/ سامانه جدید برای پیش‌بینی تورم انتظاری/ تورم در پلاسکو؛ هزینه ساخت به ۴۰۰ میلیارد تومان رسید

رئیس جمهور: مشکلی در تامین کالا‌های اساسی و ارز نداریم/ ۵۷۵ هزار تومان سود سهام عدالت امروز پرداخت می‌شود/ سامانه جدید برای پیش‌بینی تورم انتظاری/ تورم در پلاسکو؛ هزینه ساخت به ۴۰۰ میلیارد تومان رسید

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
این پیمانه تیتر‌هایی همچون برای ریشه‌کنی فقر مطلق در کشور تلاش خواهیم کرد، صف طولانی شرکت‌های خارجی برای بازگشت به ایران، واردات خودرو اهرمی برای بهبود کیفیت چهارچرخ‌ها، غول مالی آلمان در روسیه می‌ماند و افزایش دامنه نوسان معاملات بورس از سال آینده را در بر دارد.
رئیس جمهور: مشکلی در تامین کالا‌های اساسی و ارز نداریم
سید ابراهیم رئیسی در دیدار نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و قشرهای مردم مازندران با تاکید بر اهتمام جدی دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و پیشرفت و آبادانی کشور اظهار داشت: در ماه‌های گذشته گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده و همه دولتمردان شبانه‌روز در تلاش هستند عقب‌ماندگی‌ها جبران شود. دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده در ماه‌های اخیر دیگر از بابت کالاهای  اساسی، منابع ارزی و تامین منابع نگرانی وجود ندارد و آینده امیدوارکننده‌ای پیش رو داریم.

برای ریشه‌کنی فقر مطلق در کشور تلاش خواهیم کرد
رئیس جمهور، جمعه‌شب در جلسه شورای اداری مازندران گفت: زیبنده کشور نیست که هم‌وطنی نان شب و یا سقف خانه نداشته باشد و ما برای ریشه‌کنی فقر مطلق در کشور تلاش خواهیم کرد. متناسب‌سازی حقوق کارمندان و کارگران با جدیت با همراهی مجلس در دستور کار است تا با این رویه مشکلات حقوق‌بگیران جامعه را کاهش دهیم. از سوی دیگر برای ریشه‌کنی فقر باید تلاش کنیم ارزش اقتصادی و رشد اقتصادی کشور را به‌گونه‌ای افزایش دهیم که کسب‌وکار مردم رونق گیرد و با تحقق رشد اقتصادی هشت‌درصدی این موضوع شدنی است.
سامانه جدید برای پیش‌بینی تورم انتظاری

به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، «سامانه پیش‌بینی تورم انتظاری» یکی از سامانه‌هایی است که در بانک مرکزی به دنبال پیاده‌سازی آن هستیم؛ این سامانه کمک می‌کند با پایش شبکه‌های اجتماعی، جهت‌گیری انتظارات تورمی را در جامعه رصد کنیم تا با استفاده از نتایج این رصدها، تصمیمات مناسبی اتخاذ شود.
صف طولانی شرکت‌های خارجی برای بازگشت به ایران
غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اقتصاد ایران از سال‌های دور شرکای خارجی قابل توجهی داشته و شرکت‌های مختلف از نقاط مختلف دنیا، در اقتصاد ایران حضور داشته‌اند، گفت: از این رو در صورتی که مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم‌ها کنار بروند این انتظار وجود دارد که تعداد زیادی از این شرکت‌ها بار دیگر برای حضور در ایران پیش قدم شوند. وی با بیان اینکه اقتصاد ایران باید از تجربه دوران برجام استفاده کند، اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است که در صورت احیای برجام، شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران مذاکرات خود را با نهادهای دولتی و بخش خصوصی از سر خواهند گرفت اما با توجه به تجربه چند سال گذشته و خروج آنها از ایران پس از آغاز دوباره تحریم‌ها، نحوه مذاکره با این شرکت‌ها و نهایی کردن قراردادهایی که به نفع اقتصاد ایران است، اهمیت فراوانی خواهد داشت.

هزینه ۴۰۰ میلیاردی برای پلاسکوی جدید
رییس بنیاد مستضعفان با اشاره به برآورد اولیه ۱۷۰ میلیارد تومانی برای ساخت پلاسکوی جدید، گفت: این رقم به دلیل تورم و افزایش هزینه‌ها به ۴۰۰ میلیارد تومان رسید.
افزایش دامنه نوسان معاملات بورس از سال آینده
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در حال حاضر مصوبه قطعی هیئت مدیره سازمان در رابطه با تغییرات دامنه نوسان مشخص نیست، اما برنامه سازمان برای سال آتی افزایش تدریجی دامنه نوسان است، ناگفته نماد اجرای چنین مسئله مهمی بستگی به شرایط بازار دارد و زمان نهایی آن منوط به مصوبه هیئت مدیره سازمان خواهد بود.
۵۷۵ هزار تومان سود سهام عدالت امروز پرداخت می‌شود
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سهام‌دارانی که در پرتفوی سهام خود مبلغ ۵۳۲ هزار تومان سهام عدالت دارند، روز شنبه ۵۷۵ هزار تومان سود دریافت می‌کنند.

مجید عشقی با اشاره به افزایش حدود سه برابری سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن اظهار کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ۹۹ درصد سود سهامداران عدالت را از شرکت‌های سرمایه پذیر دریافت کرده است، به طوری که سود سهامداران را روز شنبه در یک مرحله واریز می‌کند. وی اظهار داشت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اطلاعات سهامداران را در اختیار بانک ها قرار خواهد داد تا واریز سود سهامداران عدالت در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت شود.
واردات خودرو اهرمی برای بهبود کیفیت چهارچرخ‌ها
سیدجواد حسینی کیا نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت افزایش تیراژ تولید خودروسازان، گفت: نگاه کنونی این شرکت‌ها، تکمیل خودروهای کف پارکینگ و عرضه آن‌ها به بازار است، براساس برنامه ارائه شده، برنامه بعدی خودروسازان پس از تحقق این مهم، افزایش تیراژ تولید و عرضه انبوه خودرو به بازار به منظور تامین تقاضا، تعدیل قیمت‌ها و کاهش التهابات بازار است. پیش بینی می شود اگر تولید سالانه خودروسازان به یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو برسد، تقاضای بازار تامین خواهد شد و نیازی به تولید 3 میلیون دستگاه خودرو نیز نیست. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه هرچند برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت تولید 3 میلیون دستگاه خودرو در سال است اما تولید این تعداد خودرو ضروری نیست، اوج نیاز بازار را حدود یک میلیون و 700 دستگاه خودرو دانست. حسینی‌کیا درباره اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر ضرورت رفع انحصار در صنعت خودروسازی، تصریح کرد: مجلس به منظور رفع انحصار در این صنعت و ساماندهی بازار خودرو در بودجه سال 1401، واردات 70 هزار دستگاه خودروی سواری در سال آینده را پیش‌بینی کرد. نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: امیدواریم شورای نگهبان در شرایط فعلی نگاه مثبتی به واردات خودرو داشته باشد و این مصوبه را تائید کند تا گامی برای شکستن انحصار صنعت خودروسازی و انگیزه‌ای برای ارتقا کیفیت خودروهای تولیدی فراهم شود.
غول مالی آلمان در روسیه می‌ماند
«دویچه بانک» یکی از بزرگ‌ترین ارائه دهندگان خدمات مالی در جهان اعلام کرد، با وجود اقدامات مشابه توسط شرکت‌های بزرگ برای فاصله گرفته از روسیه به علت عملیات نظامی در اوکراین، تعطیلی کسب و کار این بانک در روسیه «عملی» نیست. جیمز فون مولتکه ، مدیر ارشد مالی این بانک به سی ان بی سی گفت: «ما اینجا هستم تا از مشتریانمان حمایت کنیم.» وی افزود: «از این رو از نظر اهداف عملی، این گزینه ای نیست که برای ما مقدور باشد. همچنین از نظر مدیریت روابط با مشتری و کمک به آنها برای مدیریت موقعیت شان، این اقدام، کار درستی نیست.» فون مولتکه افزود در صورتی که شرایط تشدید شود و مشتریان بانک در روسیه که بیشتر چندملیتی هستند، فعالیت خود را در این کشور متوقف کنند، بانک مایل است در موضع خود تجدید نظر کند. وی ادامه داد: «البته، ما باید ببینیم شرایط چگونه پیش می‌رود و با روشن تر شدن شرایط سفر به اینجا، جایگاه خود در روسیه را بررسی کنیم.»
تحریم سوئیفت روسیه، مبادلات غیردلاری را افزایش می‌دهد
خبرگزاری تاس: مجمع صادرکنندگان ترکیه اعلام کرد: قطع دسترسی بانک های روسی به سامانه پرداخت سوئیفت، مبادلات تجاری میان روسیه و ترکیه با ارزهای دو کشور را تقویت خواهد کرد. اتحادیه ملی صادرکنندگان ترکیه اعلام کرد: «با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها (علیه روسیه)، صادرات با لیر ترکیه در ماه فوریه تقریبا 100 درصد افزایش یافته است.» بنا بر اعلام این سازمان، ممنوعیت سوئیفت، هیچ تاثیری بر ارسال محصولات کشاورزی ترکیه به روسیه نخواهد داشت، هرچند که ممکن است تاخیرهایی در پرداخت ها صورت پذیرد. روسیه و ترکیه در اکتبر 2019، توافقی برای تسویه و پرداخت با ارزهای ملی امضا کردند. انتظار می‌رود، ترکیه زیرساخت‌های خود برای پذیرش نقل و انتقال الکترونیکی از طریق سامانه «میر» که جایگزین روسی سوئیفت است، توسعه دهد و بانک ها و کسب و کارهایش را به سیستم پیام رسانی مالی مشابه بانک مرکزی روسیه متصل کنند تا کارت‌های جایگزینی برای «ویزا» و «مسترکارت» ارائه شود. استفاده از ویزا و مسترکارت در روسیه در حال حاضر محدود شده است. به دنبال عملیات نظامی روسیه در اوکراین، این کشور تحریم های شدیدی از سوی غرب قرار گرفت  و بانک مرکزی روسیه و 7 بانک دیگر این کشور از سامانه سوئیفت جدا شدند. این هفته نیز، مسکو تحت تحریم‌های نفتی آمریکا و انگلیس قرار گرفت.
امارات درخواست نفتی آمریکا را رد کرد
به نقل از المانیتور، دولت آمریکا در تلاش است تا با فشار به کشورهای تولید کننده نفت از جمله امارات و عربستان آنها را بر آن دارد تا صادرات نفت خود به بازارهای جهانی را افزایش دهند و از این طریق قیمت نفت که طی چند روز گذشته سر به فلک کشیده را تا حدی پایین بیارود. این کشورها البته چند روز پیش در نشست اعضای گروه موسوم به اوپک پلاس، شامل کشورهای عضو اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت، تصمیم گرفتند تا به توافق قبلی خود برای افزایش تدریجی عرضه نفت به بازار جهانی پای‌بند بمانند. امارات و دیگر اعضای اوپک پلاس اعلام کرده‌اند که به طور جدی پای‌بند به اجرای این توافق باقی خواهند ماند. سهیل بن محمد المزروعی، وزیر انرژی امارات، طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی امارات گفت این کشور به توافق اوپک پلاس پای‌بند می‌ماند. چند روز پیش قیمت نفت برنت از ۱۳۹ دلار عبور کرد که بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ تاکنون به شمار می‌رود. روند افزایش قیمت نفت در بازار جهانی پس از آغاز درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین سرعت گرفته است. یوسف الاوطیبه، سفیر امارات در آمریکا، اما ۲ روز پیش اعلام کرده ما به دنبال افزایش تولید هستیم و تلاش می‌کنیم تا اعضای اوپک را بر آن داریم تا صادرات خود را افزایش دهند.
ژاپن صادرات تراشه را به روسیه متوقف کرد
ژاپن در اقدامی مشابه آمریکا و متحدان اروپایی خود، صادرات نیمه رساناها به روسیه را با هدف قلج کردن توانمندیهای نظامی مسکو ممنوع کرد. کویچی هاگیدا، وزیر بازرگانی ژاپن اعلام کرد که ممنوعیت صادرات از سوی هیات دولت ژاپن تصویب شد و از ۱۸ مارس آغاز می شود. این ممنوعیت شامل تراشه ها، ابزارهای ماشینی و تجهیزات ارتباطی مطابق با اقلامی است که پیش از این هدف تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته اند. بر اساس گزارش بلومبرگ، ممنوعیت اقلام صادراتی شامل بلاروس هم می شود. ژاپن همچنین روز جمعه سه بانک بلاروس را به فهرست تحریمهایش اضافه کرد. در راستای اقدام آمریکا و هم پیمانانش برای انزوای روسیه و متوقف کردن جنگ در اوکراین، بلاروس در تحریمهای ژاپن علیه روسیه گنجانده شده است.
فروش پلی استیشن سونی در روسیه متوقف شد
شرکت ژاپنی سونی در واکنش به حمله نظامی مسکو به اوکراین، فروش کنسول بازی پلی استیشن را در روسیه متوقف کرد. سونی اینتراکتیو اینترتینمنت که واحد بازی شرکت سونی است، اعلام کرد عرضه سخت افزار و نرم افزار در روسیه را در پی تشدید اقدامات خصمانه دولت این کشور متوقف می کند.این شرک ت ژاپنی همچنین اعلام کرد دسترسی به فروشگاه آنلاین پلی استیشن در روسیه را مسدود می کند و عرضه بازی گرن توریسمو ۷ که بیش از چهار میلیارد دلار فروش جهانی تا به این تاریخ داشته است را در روسیه لغو کرد.
 
 

    نظرات بسته شده اند