چطور با قطار ، اتومبیل خود را به سفر ببریم؟

چطور با قطار ، اتومبیل خود را به سفر ببریم؟

چطور با قطار ، اتومبیل خود را به سفر ببریم؟

شاید برایتان پیش آمده باشد که با وسیله‌ای از وسایل حمل‌ونقل عمومی به سفر رفته‌اید و در آنجا آرزو کرده‌اید که کاش خودروی خودتان هم همراهتان بود. باید بدانید که چنین چیزی ممکن است. به‌راحتی می‌توانید اتومبیلتان را با قطار به مقصد موردنظرتان ببرید. در روز و روزگار کنونی، بخش‌های مختلف زندگی از جمله سفرکردن با وجود انتخاب‌های متنوع ساده‌تر از قبل شده است. برای سفر هم می‌توانید با تهیه اینترنتی بلیط قطار و حمل خودروی شخصی‌تان با آن، راحت‌تر و شیرین‌تر از گذشته‌ها سفر کنید. اما چطور می‌توانید اتومبیلتان را با خود با قطار به سفر ببرید؟ 
شما بروید، خودرویتان هم می‌آید! 

شاید از آن دسته افرادی هستید که از رانندگی در جاده لذت نمی‌برید. گاهی هم فاصله میان مبدأ و مقصد سفر آن‌قدر زیاد است که رانندگی در جاده‌ها کار بسیار سختی می‌شود. به هر دلیلی که با خودروی شخصی به جاده‌ها نمی‌روید، باید بدانید که امکان حمل آن با قطار وجود دارد یعنی می‌توانید با قطار یا هواپیما یا هر وسیله دیگر راهی مقصد موردنظرتان شوید و از سوی دیگر، خودروی شخصی‌تان را هم با قطار به مقصد بفرستید. به آنجا که رسیدید، خودروی شخصی‌تان را تحویل می‌گیرید و بی‌دغدغه در طول سفر با آن به گشت‌وگذار مشغول می‌شوید. در حالی که از مسیر سفر لذت برده‌اید و خسته هم نشده‌اید، خودروی خود را بی‌دردسر و سالم تحویل می‌گیرید. 
شیوه حمل خودروی شخصی با قطار چیست؟ 
در بسیاری از مسیرهای ریلی کشور، امکان حمل خودروی شخصی با قطار وجود دارد. برای این کار، باید بلیط بخرید. مسئولیت جابه‌جایی خودروها با قطار برعهده شرکت رجا است. شرکت‌های مختلفی از جمله فدک، قوی سیاه پارسیان و بارمان ترابر زیر نظر رجا اقدام به حمل خودروهای شخصی مسافران به مقاصد مختلف می‌کنند. 
برای تهیه بلیط قطار برای خودروی خود می‌توانید به وب‌سایت شرکت ریلی رجا مراجعه کنید. پیش از صدور بلیط هم با ورود اطلاعات و ویژگی‌های خودرو، قیمت نهایی برآورد و به شما اعلام می‌شود. برای خرید بلیط حمل قطار باید دست‌کم ۳ ساعت پیش از زمان حرکت قطار اقدام کنید. 
شرایط حمل خودرو با قطار 

تنها یک‌چهارم از باک خودرو باید پُر باشد.
ارتفاع خودرو باید در حدود ۱۵۸ سانتی‌متر و عرض آن در نهایت ۱۸۰ سانتی‌متر باشد. با این حال، در زمان درخواست حمل خودرو با قطار باید شرایط اندازه ارتفاع و عرض را بار دیگر بپرسید و ببینید که محدودیت‌ها تغییر کرده‌اند یا خیر.
فقط خودروهای سالمی که به‌راحتی روشن می‌شوند با قطارهای مختلف به مقصد سفرتان فرستاده خواهند شد.
اگر خودروی خارجی دارید، برای حمل آن با قطار نیاز به ارائه برگ سبز گمرکی خواهید داشت.
به‌جز جک و زاپاس، نمی‌توانید هیچ وسیله جانبی و اضافه‌ای را با خودرو در قطار حمل کنید.
علاوه بر هزینه‌ای که بابت بلیط قطار می‌پردازید، لازم است که معادل درصدی از ارزش خودرو را بابت حق بیمه بپردازید.
در هنگام تحویل‌دادن و گرفتن خودرو باید سند، اوراق مالکیت خودرو و کارت آن را هم به متصدیان ارائه کنید.
اگر خودروی شما صفرکیلومتر است و هنوز شماره نشده، هنگام تحویل آن به قطار باید برگه فروش را نشان بدهید. به‌جای پلاک برای این خودروها، ۶ شماره آخر شاسی یادداشت می‌شود.

با خرید اینترنتی بلیط قطار از اسنپ می‌توانید خودتان بی‌دغدغه و راحت به شهر موردنظر بروید. اتومبیلتان را هم با قطار به آنجا بفرستید. امکان حمل خودرو با قطار برای مسیرهای مختلفی مانند تهران به مشهد، تبریز، اهواز، یزد، زاهدان، کرمان، شیراز و بندرعباس وجود دارد. حمل قطار در مسیرهای مشهد به بندرعباس، اصفهان به بندرعباس و برعکس آنها هم مقدور است. 
هزینه حمل خودرو با قطار چقدر است؟ 

نرخ حمل خودرو با قطار ثابت نیست. در واقع، تعیین هزینه بلیط به عوامل مختلفی بستگی دارد. چه عوملی؟ 

وزن خودرو؛
اندازه خودرو؛
مسافت سفر.

خودروها با قطارهای باری جابه‌جا می‌شوند. این قطارها دو نوع هستند؛ باربری بی‌سقف و با سقف. اگر شرایط جوی نامساعد است یا روی خودرویتان حساسیت زیادی دارید، در هنگام خرید بلیط قطار به‌سراغ قطارهای باری سقف‌دار بروید. گزینه دیگری هم برای حمل خودرو به مقصد سفرتان وجود دارد. شما می‌توانید از کامیون‌ها هم برای این کار استفاده کنید اما بدانید که هزینه حمل خودرو با قطار ارزان‌تر از کامیون خواهد بود.
نکات مهم در سپردن خودرو به قطار چیست؟ 
با رزرو آنلاین بلیت قطار می‌توانید خودروی خود را برای سفری به‌سمت مقصد دلخواهتان آماده کنید. در این مسیر به نکته‌های زیر توجه داشته باشید: 

دزدگیر را در هنگام سوارکردن خودرو به قطار قطع کنید. در غیر این صورت، امکان دارد که در طول مسیر روشن شود و باتری خودرویتان را تمام کند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، در مقصد نمی‌توانید از خودرو استفاده کنید و برای شارژ باتری و رسیدگی به آن به دردسر خواهید افتاد.
هیچ وسیله ارزشمند و گران‌بهایی را در خودرو نگه ندارید. شرکت‌های ریلی مسئولیت گم‌شدن آنها را برعهده نمی‌گیرند.
پیش از تحویل خودرو به قطار بنزین بزنید و در ضمن، سرباتری‌ها را در مبدأ از هم جدا کنید.

پس در تهیه اینترنتی بلیط قطار به این نکات دقت کنید. 
نکات مهم در تحویل‌گرفتن خودرو در مقصد چیست؟ 
یادتان باشد که ترخیص خودرو و تحویل‌گرفتن آن در مقصد می‌تواند فرایندی ۳ تا ۴ساعته باشد. پس در برنامه‌ریزی‌هایتان به این نکته دقت کنید. در زمان تحویل به‌خوبی تمام بخش‌های خودرو را بررسی کنید و ببینید که آسیبی ندیده باشد. 
اگر آسیبی روی بدنه یا بخش‌های مختلف خودرو دیدید از بیمه برای جبران خسارت‌ها استفاده کنید. کارت شناسایی و کارت خودرو هم در هنگام ترخیص همراهتان باشد. اگر تحویل خودرو به شما بیشتر از ۲۴ ساعت طول بکشد، راه‌آهن ۵۰درصد از هزینه پرداختی‌تان برای حمل با قطار را به شما بازمی‌گرداند. 
آیا پس‌دادن بلیط حمل خودرو با قطار ممکن است؟ 
امکان استرداد بلیط قطار یا همان پس‌دادن آن هم وجود دارد. اگر از حمل خودرو با قطار به هر دلیلی پشیمان شده‌اید، هیچ مشکلی نیست. فقط باید بدانید که جریمه پس‌دادن بلیط براساس زمان استرداد متفاوت خواهد بود. اگر ۱۲ ساعت مانده به حرکت قطار، بلیط را پس بدهید، ۹۰درصد بهای پرداخت‌شده بلیط به شما بازگشت داده می‌شود. 
اگر ۳ ساعت مانده به حرکت، بلیط را پس بدهید هم ۷۰درصد مبلغ هزینه‌شده به شما باز می‌گردد. چنانچه پس‌دادن بلیط به زمان‌های نزدیک به حرکت (از ۳ ساعت کمتر) موکول شود، ۵۰درصد از هزینه پرداختی اولیه کسر می‌شود و باقی به حسابتان بازمی‌گردد. اگر بلیط را گم کنید، باز هم برایتان بلیط صادر خواهد شد. این را هم بدانید که هزینه رفت‌وبرگشت حمل خودرو با قطار یکسان است. 
در آخر 
با تهیه بلیت قطار برای خودروی شخصی‌تان می‌توانید آن را هم با خود به سفر ببرید. به شهر موردنظرتان که رسیدید، اتومبیلتان به‌راحتی زیر پایتان خواهد بود. برای گشت‌وگذار و تردد در شهر نیازی به تاکسی‌گرفتن و استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی نخواهید داشت. در این صورت، هم زحمت رانندگی جاده‌ای از شما دور می‌شود و رفاه بیشتری را در طول سفر تجربه خواهید کرد و هم در مقصد، با خیال راحت هرجا که بخواهید، با خودروی خودتان می‌روید. چنین تصمیمی در ابعاد کلی‌تر هم مفید است. برای مثال، آلودگی‌های محیط زیست کمتر می‌شود و ترافیک در جاده‌ها و خطرات بالقوه در مسیر رانندگی هم کاهش پیدا می‌کنند. عالی است، نه؟ برای سفر بعدی‌تان با تهیه اینترنتی بلیط قطار برای خودروی شخصی‌تان می‌توانید تجربه‌ای تازه از سفری راحت را برای خود رقم بزنید. 
 
انتهای رپرتاژ آگهی/ 
 

    نظرات بسته شده اند