گذشت ۶ ماه از وعده بر زمین مانده وزیر راه در مورد راه آهن شلمچه بصره

گذشت ۶ ماه از وعده بر زمین مانده وزیر راه در مورد راه آهن شلمچه بصره

گذشت ۶ ماه از وعده بر زمین مانده وزیر راه در مورد راه آهن شلمچه بصره

به گزارش تابناک اقتصادی؛ کریدور شرق غرب را میتوان در بلندمدت راهبردی ترین کریدور گذرنده از کشور دانست. جذابیت این کریدور از بدو ظهور چین به عنوان یک ابر قدرت اقتصادی در شرق و وجود اروپا به عنوان یک چشمه تقاضا در غرب باعث شده تا در بیست سال گذشته کشورهای منطقه اوراسیا رقابت روز افزونی جهت جذب این کریدور به خاک خود داشته باشند. 
این رقابت از بدو شروع جنگ روسیه و اوکراین  در ماه های گذشته تشدید شده و کریدور های رقیب ایران در حال تکاپوی بسیاری برای جذب بار گذرنده از روسیه به خاک خود می باشد.
در ایران نیز هرچند دیر اما سرانجاماولین جرقه برقراری کوریدور میان چین به اروپا از خاک کشور با عبور از اولین قطار باری ترانزیتی قزاقستان به ترکیه در روزهای گذشته زده شد. این کریدور نیازمند آن است تا در مراحل بعدی گسترش یافته و به مقیاس تجاری برسد. از جمله مشکلات حال حاضر این کریدور محدود شدن مسیر ایران به خاک ترکیه است؛ جایی که دریاچه وان که در این کشور واقع شده، اتصال ریلی میان ایران و شبکه ریلی ترکیه و اروپا را قطع می نماید.
 در این جهت لازم است تا ایران گزینه های دیگر خود را جهت محدود نشدن کریدور شرق غرب به ترکیه فعال نماید. از جمله مهمترین این مسیرها کریدور گذرنده ازعراق تا سوریه و مدیترانه است؛ مسیری که می‌تواند ایران را مستقل از ترکیه به اروپا متصل نمایند.
 ازجمله نمودهای اصلی مسیر مذکور اتصالات ریلی ایران به عراق از طریق دو مسیر کرمانشاه-خسروی-خانقین و شلمچه-بصره است.  با وجود مبهم بودن اهمیت این مسیر برای همه مسئولان کشور و مذاکرات و وعده های پی درپی سال های اخیر جهت بازگشایی مسیر ترانزیت، علی الخصوص احداث راه آهن شلمچه بصره، در عمل این پروژه کماکان آغاز نشده است.
این در حالی است که حدود شش ماه پیش وزیر راه درسفری که به عراق داشت اعلام کردکه این پروژه طی یک ماه آینده آغاز خواهد شد. در حالی که انتظار می رفت با توجه به سابقه رستم قاسمی در جایگاه معاونت اقتصادی پیشین نیروی قدس سپاه، طلسم این راه آهن شکسته شده و وعده یکماهه او محقق گردد، اما حتی تجهیزات ایرانی نیز طی این مدت به محل پروژه در خاک عراق منتقل نشده است. رستم قاسمی در این سفر گفته بود : «توافق کلی ما این است است که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و شرکت راه آهن عراق مشترک این پروژه را اجرا کنند و ظرف۲ ماه شرکت مشترک تشکیل خواهد شد، اما حتی ما برای تا ۲ ماه آینده که این شرکت تشکیل خواهد شد منتظر نماندیم و توافق کردیم که ظرف یک ماه آینده عملا ما در کنار پل مستقر می‌شویم و عملیات اجرایی مطالعات و اجرای این طرح را شروع کنیم.»[1]
 
با وجود وعده وزیر راه اما همچنان احداث راه آهن شلمچه بصره که بال شرقی کریدور شرق-غرب ایران را تکمیل خواهد کرد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. دراین رابطه تاکنون مسئولین وزارت راه درباره وعده های قاسمی پاسخگو نبوده اند.
 لازم به ذکر است که این راه آهن استراتژیک که ایران را به عراق و به تبع آن سوریه، لبنان و مدیترانه متصل می سازد، در صورت  احداث معادلات راهبردی و اقتصادی منطقه را به نفع جبهه مقاومت تغییر خواهد داد.
 
[1] – https://snn.ir/fa/news/990713
 

    نظرات بسته شده اند