آغاز دانش‌بنیان شدن صنعت خودرو با استفاده از توامندی شرکت‌های دانش‌بنیان قطعه‌ساز

آغاز دانش‌بنیان شدن صنعت خودرو با استفاده از توامندی شرکت‌های دانش‌بنیان قطعه‌ساز

آغاز دانش‌بنیان شدن صنعت خودرو با استفاده از توامندی شرکت‌های دانش‌بنیان قطعه‌ساز

تابناک اقتصادی: مدتی است اقتصاد و تولید دانش بنیان در محافل اقتصادی به کرات مطرح می شود. مقام معظم رهبری نیز “تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین” را به عنوان نام سال جاری انتخاب کردند. نامگذاری سال ها از طرف ایشان با توجه به الزامات روز اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور انجام می شود. همین که دانش بنیانی در نام سال جدید آمده نشان دهنده ی اهمیت آن است.
طبق تعریف سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که بر اساس تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات شکل بگیرد و سرمایه گذاری در دانش و صنایع دانش پایه مورد توجه خاص باشد.
در خصوص لزوم دانش بنیان شدن صنایع بزرگ در کشور با بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفتگویی تلفنی ترتیب دادیم و نظراتشان را جویا شدیم که در ادامه می خوانید.
محبی با اشاره به این موضوع که بر اساس قانون جهش تولید دانش بنیان که مجلس آن را در اردیبهشت ماه مصوب کرد مقرر شد زمینه ای فراهم شود تا امور شرکت های دانش بنیان تسهیل شود، تصریح کرد: با تصویب این قانون، برای تسهیل روابط خارجی شرکت های دانش بنیان و صادراتشان زمینه های مناسبی فراهم شده است.  در زمینه ی به حداکثر رساندن استفاده ی سازمان ها و دستگاه های داخلی از تولیدات دانش بنیان و برطرف کردن نیازهای خودشان از طریق شرکت های دانش بنیان اقدامات مناسبی از طرف مجلس صورت گرفت.
وی ادامه داد: با قانون فعلی جهش تولید دانش بنیان زمینه کاملاً برای توسعه ی شرکت های دانش بنیان فراهم شده است. قطعاً اگر قرار است تولید در کشورمان اتفاق بیفتد و این تولید به لحاظ کیفی و کمّی پشتیبانی علمی بشود، رویکرد دانش بنیانی از الزامات است.
نماینده ی سبزوار در مجلس خاطرنشان کرد: تولیدات صادرات محور هم در دستور کار قرار دارد و ما باید به خاطر ارزآوری ای که این اقدام ایجاد می کند، به سمت آن حرکت کنیم. علاوه بر این، صادرات می تواند توانمندی، شاخص های اقتصادی و ثروت ملی ما را افزایش دهد. یقیناً شرکت های بزرگ تنها با رویکرد دانش بنیانی می توانند در بازارهای جهانی خودشان ثابت و تولیدات شان را رقابت پذیر کنند. بنابراین، الزاماً تمام کسانی که در حوزه ی تولید کار می کنند امروز نیازمند تغییر و تحول علمی هستند و این مستلزم استفاده از شرکت های دانش بنیان است.
به گفته ی این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، ما متاسفانه شاهد خودروهای کم کیفیت با هزینه ی بالا در کشورمان هستیم. ما امروز استعدادهای زیادی را در کشورمان داریم که از آنها استفاده نمی شود. از طرف دیگر، شرکت های قطعه سازی با ضعفی که در تولیداتشان دارند شرایط را به جایی رسانده اند که ما بیشترین نارضایتی را در خصوص کیفیت خودروهای تولید داخل در میان مردم شاهد هستیم. به همین دلیل یکی از الزامات صنعت خودروی امروز ما این است که با دانش روز کشورهای پیشرفته در این حوزه آشنا شود. همچنین صنعت خودروسازی باید به استفاده از تفکر، ابداع و توانمندی شرکت های دانش بنیان قطعه‌ساز روی بیاورد و به رفع این معضلات بپردازد. به عبارت دیگر، صنایع خودروسازی کشور برای بالابردن سطح کیفی و کمّی محصولات شان و رقابت پذیر کردن آنها نیازمند استفاده از شرکت های دانش بنیان هستند. آغاز دانش‌بنیان شدن صنعت خودرو باید از طریق داخلی‌سازی قطعات نیز انجام گیرد
وی در پاسخ به این سوال که فعال شدن بخش تحقیق و توسعه ی شرکت های بزرگ قطعه سازی مانند شرکت کروز در کشور چقدر می تواند به حل مشکلات فعلی صنعت خودروسازی کشور کمک کند، گفت: صرف نظر از اینکه نام شرکت خاصی مدنظر باشد، هر شرکتی که در کیفیت خودش را ثابت کند و بتواند استانداردهای بین المللی و مورد توجه خودروسازان برتر دنیا را به دست بیاورد، حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد. در قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان توجه به شرکت هایی مانند شرکت کروز که قدرت تغییر و تحول دارند، در دستور کار قرار دارد.
محبی خاطرنشان کرد: واردات خودرو با هدف تنظیم بازار در مجلس مطرح شد تا بتوانیم در فضایی که کمبود در کشور وجود دارد فاصله ی بین عرضه و تقاضا را تا حد ممکن کم کنیم. با توجه به اینکه فضای ورود نقدینگی به بازار خودرو حاشیه ی سودی به وجود آورد و کمبود تولید در داخل به این حاشیه ی سود دامن زد، تلاش بر این بود که با واردات با تعرفه ای که برای خودروهای مختلف تعریف شد به تنظیم بازار بپردازیم. در قانون مصوب شد که دولت با دقت و توجه خاصی به تعرفه گذاری خودروهای خارجی بپردازد و توجه به شرکت های داخلی نیز مدنظر باشد.
محبی در پایان تأکید کرد: بحث تعرفه باید به گونه ای باشد که قطعه ساز و خودروساز داخلی ضربه نخورد. باید از فرصت استفاده کنیم تا ارتقا در تولید داخلی را هم داشته باشیم.  

    نظرات بسته شده اند