مصرف برق رمزارز‌ها و گزارش گمراه کننده مرکز پژوهش‌ها

مصرف برق رمزارز‌ها و گزارش گمراه کننده مرکز پژوهش‌ها

مصرف برق رمزارز‌ها و گزارش گمراه کننده مرکز پژوهش‌ها

به گزارش «تابناک»، یکی از نتیجه گیری های مطالعه مذکور این است که در خصوص استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمزارزها در کشورمان در سال گذشته اغراق شده است.
آنچه صحت اطلاعات ارائه شده در این گزارش را مخدوش می کند و لذا استناد به نتیجه گیری فوق را غیرقابل اتکا می نماید عدم توجه محققان محترم مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به محدودیت مطالعه و آمار دانشگاه کمبریج است. هرچند مطالعه دانشگاه کمبریج دید کلان بسیار ارزشمندی از میزان برق مصرفی توسط شبکه جهانی استخراج بیت کوین و همچنین برق مورد نیاز برای استخراج یک بیت کوین به مخاطب می دهد اما به هیچ عنوان مرجع مناسبی برای تعیین سهم کشورهای مختلف از هش ریت شبکه جهانی استخراج بیت کوین نیست؛ امری که محققان این دانشگاه نیز برای اطلاع خواننده در سایت مربوطه (Cambridge Center for Alternative Finance) به آن اشاره می نمایند.
دلیل این مساله که مطالعه دانشگاه کمبریج مرجع قابل اتکایی برای تعیین سهم هر کشور از مجموع هش ریت جهانی استخراج بیت کوین نمی باشد این واقعیت است که مطالعه مذکور (همانطور که خود نیز اذعان دارد) قادر به تشخیص موقعیت صحیح مکان ماینرهایی که از VPN برای اتصال اینترنتی به استخرهای استخراج رمزارز استفاده می کنند نمی باشد. برای مثال پژوهشگران دانشگاه کمبریج تصریح نموده اند که با وجودی که آلمان و ایرلند در مطالعه انجام شده توسط آنها جزو ده کشور با بالاترین سهم هش ریت استخراج بیت کوین در دنیا قرار گرفته اند اما آنها نتوانسته اند اطلاعی از فعال بودن مزارع استخراج بیت کوین در این دو کشور به دست بیاورند و علت این خروجی غیرمنطبق بر واقعیت را عدم امکان رهگیری موقعیت صحیح مکانی ماینرهایی عنوان می نمایند که با استفاده از VPNمکان واقعی خود را پنهان می نمایند بگونه ای که محل استقرار آنها در کشور دیگری غیر از کشور اصلی نمایش داده می شود.
در این راستا ذکر این نکته نیز قابل توجه است که بعد از ممنوعیت استخراج رمزارزها در چین در تابستان سال گذشته، شبکه خبری CNBC در تاریخ 18 دسامبر 2021 (مورخ 27/09/1400)  در تحلیلی اعلام کرد که تعداد قابل توجهی از استخراج کنندگان رمزارز در این کشور نسبت به پنهان سازی محل فعالیت خود اقدام می نمایند تا احتمال شناسایی توسط دولت چین را کاهش داده و گرفتار جرایم قانونی مربوطه نشوند.
همچنین در خصوص تعداد قابل توجهی از مراکز استخراج رمزارز نیز جلوگیری از ردیابی توسط نهادهای مالی ایالات متحده امریکا و گرفتارشدن در دام تحریم های آن کشور انگیزه ای بسیار قوی به این مراکز می دهد تا موقعیت اصلی مکانی خود را پنهان نمایند.
با عنایت به موارد فوق، مطالعه دانشگاه کمبریج نه تنها مرجع مناسبی برای تعیین سهم ایران از استخراج بیت کوین در جهان نمی باشد بلکه اطلاعات آن در این حوزه می تواند بسیار گمراه کننده باشد؛ در نتیجه استنتاج های مرکز محترم پژوهش های مجلس در این خصوص فاقد دقت و اعتبار کافی است. همچنین در خصوص مقایسه قیمت برق در ایران و سایر کشورها از جمله آلمان نیز این مطالعه اشتباهات قابل ملاحظه ای دارد که بررسی آن مجال دیگری می طلبد.
 

    نظرات بسته شده اند