نحوه رسیدگی مالیاتی شرکت های تولیدی

نحوه رسیدگی مالیاتی شرکت های تولیدی

نحوه رسیدگی مالیاتی شرکت های تولیدی

چنانچه شما در شرکت های تولیدی انتهای مسیر گزارشگری مالیاتی را در نظر بگیرید، از ابتدای دوره مالی به نحوی رفتار و تصمیم‌گیری می‌کنید تا به نتیجه مطلوبی دست یابید. از ابتدای فعالیت در نظر داشته باشید که دولت طبق قانون، در 25% سود خالص شما شریک است؛ به عبارتی، یک‌چهارم درآمدتان برای دولت است. حال این طبیعی است هریک از شرکا تلاش می‌کنند سهم بیشتری داشته باشند. در این بین، کارفرما حق خود می‌داند که به ازای تمام فشارهایی که در طول یک سال متحمل شده است، از درآمد خود صیانت کند. این رویکرد علی‌رغم پرداخت یک‌چهارم از سود خالص به دولت در شرایط فعلی باز هم مطلوب است؛ چراکه ما شاهد هستیم با گزارشگری ناقص، حتی در صورت وجود زیان عملیاتی، سازمان مبلغی را تحت عنوان مالیات و جرائم مالیاتی از مؤدی اخذ می‌کند. مؤدیان در حین فرایند اعتراض به برگ تشخیص است که متوجه می‌شوند در صورت اطلاع از قانون و دقت درباره نحوه تنظیم صورت‌مجلس یا اقدامات لازم در طی دوره مالی می‌توانستند مالیاتی عادلانه را پرداخت کنند. ما برای حل این معضل مالیاتی به این نتیجه رسیدیم که از آقای علی مولایی، مدیر مؤسسه مالیاتی دادیس، درخواست کنیم تا در این نوشتار ما را همراهی کنند تا با نگاهی مبتنی بر نحوه رسیدگی مالیاتی شرکت های تولیدی از آسیب‌های مالیاتی به دور باشیم. در ابتدا گفتنی است، در شرکت های تولیدی باید محصولی ارائه می‌‌شود که برای مشتری یا درخواست‌کننده مطلوب بوده، فروش موفقی داشته باشد. اما قبل از بررسی محصولی که به سازمان امور مالیاتی تحت عنوان صورت های مالی ارائه می‌کنیم، باید توجه کنیم که از نظر سازمان، چرخه عملیاتی واحدهای تولیدی، انتفاعی و به قصد کسب سود دایر است. تکلیفی که شما به عنوان شرکت تولیدی دارید، ارائه خلاصه چرخه عملیاتی واحد تولیدی مبتنی بر اسناد مدارک است. ما در این نوشتار قصد داریم به نحوه ارائه گزارش بپردازیم.
مشاور مالیاتی شرکت های تولیدی
از نظر ممیز مالیاتی، یک واحد تولیدی به صورت انتفاعی و با هدف کسب سود تأسیس می‌شود و به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در صورتی که یک شرکت تولیدی به اهداف شراکت‌نامه نائل نشود، لاجرم باید فعالیت خود را متوقف کند. اما در واقعیت شرکا به امید کسب سود در آینده، زیان ای دوره را می‌پذیرند. بر اساس تغییرات اقتصادی، این امکان وجود دارد که شما زیان‌ده باشید، اما زیان انباشته شما باید از محل سود سال‌های بعد جبران گردد. سوالی که اساساً مطرح می‌شود این است که سود و زیان خود را به چه نحوی ارائه کنیم که مورد قبول ممیز مالیاتی واقع شود؟ اما یک مشاور مالیاتی باید برای شما سوالی اساسی‌تر را مطرح کند: صورت‌های مالی به انضمام گزارش‌های تفضیلی به چه نحوی باید تهیه شوند که برای شما به‌عنوان مدیریت یک شرکت تولیدی متقاعدکننده باشد؟ در صورتی که شما به عنوان دریافت‌کننده گزارش بر اساس اسناد و مدارک دریافتی متقاعد شدید، مطمئناً برای سایر دریافت‌کنندگان اطلاعات نیز قابل قبول خواهد بود. اما توجه داشته باشیم مبنای قبول گزارش‌ توسط ممیز مالیاتی، تهیه اطلاعات بر اساس قوانین مالیاتی توأم با استانداردهای حسابداری است. به طور مثال، در ماده 147 قانون مالیات‌های مستقیم ذکر شده است هزینه‌های بالای 5 میلیون تومان باید از حساب بانکی واحد تولیدی پرداخت گردند. توجه کنید اگر مبلغی را از حساب بانکی شرکای شرکت پرداخت می‌کنید، حتماً گردش حساب ایشان را در دفاتر نمایش دهید و حساب بانکی ایشان را برای رسیدگی ارائه بفرمایید. البته در رسیدگی به هزینه‌ها، مربوط بودن هزینه به واحد، دوره رسیدگی و عدم جبران آن از محل دیگر نیز حائز اهمیت است و هزینه‌های عملیاتی و غیر عملیاتی شما با حجم فروشی که ارائه می‌کنید، باید مطابقت داشته باشد. توصیه می‌کنیم، برای اطلاع از تمام جوانب مشاور مالیاتی شرکت های تولیدی مربوطه به صنعت شما با یک وکیل یا مشاور مالیاتی از موسسه مالیاتی دادیس به آدرس وب سایت dadis.ir در ارتباط باشید.

 معافیت های مالیاتی در شرکت تولیدی
از معافیت هایی که در قانون بودجه سال 1401 به تصویب رسیده است و شما می‌توانید از آن بهره‌مند شوید، کاهش 5% نرخ مالیات بر درآمد شرکت های تولیدی برای عملکرد سال 1400 است. البته توجه داشته باشید که شرط بهره‌مندی از این معافیت دارا بودن پروانه بهره‌برداری از وزارت‌خانه‌های ذی‌ربط است و سایر معافیت های مالیاتی همچنان به قوت خود باقی هستند.
حسابداری مالیاتی شرکت های تولیدی 
در حسابداری مالیاتی شرکت های تولیدی، قبولی مالیات ابرازی خستگی یک دوره مالی را برطرف می‌کند. در فرایند رسیدگی برای عدم مواجهه با مشکلات در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی، به این مهم توجه داشته باشید که ابتدا تمام اسناد و مدارکی را که در روز رسیدگی باید به ممیز مالیاتی ارائه ‌نمایید، به ترتیب اولویت در نظر بگیرید. سپس به عنوان یک اصل در رسیدگی مالیاتی توجه کنید که ممیز مالیاتی موظف به ارائه کامل گزارش رسیدگی در صورت‌مجلس می‌باشد و باید به تفصیل قید کند، چه اسناد و مدارکی ارائه شده و چه اسناد و مدارکی دریافت نشده است. دقت کنید که مسئول رسیدگی‌کننده باید این موارد را قید کند: دفاتر قانونی و پلمپ تحریرشده ارائه شد؛ اسناد درآمد از شماره … تا شماره …. ارائه شد؛ اسناد خرید و اسناد هزینه ای ارائه شد؛ صورت گردش مواد، صورت بهای تمام شده و آنالیز محصول ارائه شد؛ صورت حساب‌های بانکی به شماره ….. ارائه شد. لازم است تمام شماره حساب‌‌های بانکی که به مسئول رسیدگی‌کننده ارائه می‌فرمایید، به تفکیک در صورت‌مجلس قید گردند. درج شماره حساب‌های بانکی از این نظر حائز اهمیت است که در رسیدگی به تراکنش های بانکی توسط سازمان امور مالیاتی بر اساس صورت‌مجلسی که در اختیار دارید، سازمان به این شماره حساب‌ها ورود نمی‌کند. توجه داشته باشید تمام صورت‌حساب‌های بانکی که ارائه می‌گردند، گردش آنها نیز باید در دفاتر روزنامه و کل منعکس شود. لازم است قبل از روز رسیدگی، صورت معاملات فصلی گزارش‌هایی را که دیگر مؤدیان برای شما ارسال فرموده‌اند، در سامانه بررسی کنید که با گزارش شما تطابق داشته باشند. از طرفی باید اظهارنامه ارزش افزوده ارسالی توسط شما با صورت معاملات فصلی ارائه شده تطابق داشته باشد. شایان ذکر است، هیچ منعی برای اینکه مسئول رسیدگی‌کننده، اسناد و مدارک و دفاتر را به امانت دریافت کند، وجود ندارد. اما شما موظفید رسید اسناد و مدارک دریافتی را از مسئول رسیدگی‌کننده دریافت کنید که ایشان عهده‌دار عودت اسناد و مدارک باشند.

معافیت مالیاتی سود سپرده های بانکی شرکت های تولیدی
با توجه به اینکه سود سپرده های بانکی تا سال 1400 معاف از مالیات بوده‌اند، طبق قانون بودجه سال 1401، معافیت سود سپرده شرکت های تولیدی حذف و مشمول مالیات 25%ی گردیده است تا پوششی بر زیان‌های وارده یا هزینه‌های چشمگیر اشخاص حقوقی در گزارشگری مالیاتی باشد. گفتنی است، سود حاصل از صندوق های سرمایه‌گذاری مشمول مالیات نمی‌باشند. سازمان امور مالیاتی نیز در خصوص معافیت سپرده‌گذاری اشخاص حقوقی اعلام کرده است، سود سپرده بانکی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشمول مالیات نخواهد شد. البته این موضوع سابق بر این هم وجود داشت، اما سازمان امور مالیاتی در پی پاسخ به ابهام مطرح‌شده در قانون بودجه که آیا سود سپرده های بانکی شرکت های تولیدی مشمول مالیات می‌شوند یا نه، عنوان کرد که شرکت‌های تولیدی می‌توانند سپرده ‌های خود را از بانک‌ها خارج و به منظور بهره‌مندی از معافیت مالیاتی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری منتقل ‌نمایند تا از پرداخت مالیات در این خصوص به دور باشند.
پرداخت سود وام دریافتی شرکت های تولیدی به شرکا 
از مهم‌ترین هزینه های قابل قبول، هزینه بهره یا پرداخت سود وام دریافتی شرکت های تولیدی به شرکا است. بر اساس مصوبه هیئت‌مدیره و ارائه طرح توجیهی، شما می‌توانید به شرکت وام بدهید و بر مبنای حداقل سود پرداختی مصوب شورای پول و اعتبار، سود وام پرداخت شده را از شرکت دریافت کنید. هزینه سود پرداختی در شرکت های تولیدی طبق ماده 138 مکرر (ق.م.م) جزء هزینه های قابل قبول سازمان امور مالیاتی است. البته شرط بهره‌مندی از این امکان عدم برداشت وام پرداخت شده به شرکت تا دو سال بعد از تاریخ پرداخت می‌باشد.

مشاوره مالیاتی در شرکت های تولیدی
با وجود اینکه امکان ارائه مطلب به طور تمام و کمال در این نوشتار وجود ندارد، اما توصیه می‌شود در کنار رویکرد ارائه‌شده، همواره از ظرفیت متخصصین حوزه مالیاتی برای گزارشگری قانونی بهره‌مند شوید. به منظور مشاوره مالیاتی در شرکت های تولیدی، ما به شما مؤسسه مالیاتی دادیس را پیشنهاد می‌کنیم. برای ارتباط با کارشناسان این مجموعه می‌توانید با شماره 09121966291 تماس بگیرید و نسبت به اعتبارسنجی تصمیمات خود با توجه به تغییرات روزانه قوانین مؤخر نسبت به قوانین مستمر اطمینان حاصل فرمایید.
نحوه دفاع از پرونده مالیاتی شرکت های تولیدی 
برای دفاع از پرونده مالیاتی شرکت های تولیدی (حقیقی یا حقوقی)، بهتر است که از جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران یا جامعه حسابداران رسمی ایران کمک بگیرید. در این خصوص، برای تعیین نماینده حاضر در هیئت سه نفره حل اختلاف مالیاتی، حتماً در اولین لایحه که به ممیز کل مالیاتی برای اعتراض به برگ تشخیص ارائه می‌فرمایید، نماینده خود را انتخاب کنید. در پایان، با توجه به محدودیت این نوشتار و به عنوان آخرین نکته، گفتنی است، لایحه دفاعیه در تمام عرصه‌های دفاع مالیاتی باید مبتنی بر اسناد و مدارک و ادله باشد؛ به عبارتی از دردودل‌های اجتماعی باید پرهیز کنیم؛ چرا که باعث گمراهی در تصمیم‌گیری مسئولین رسیدگی می‌شود.
 
انتهای رپرتاژ آگهی/ 
 

    نظرات بسته شده اند