روسیه: تحریم کنندگان باید هزینه همه کالاهای وارداتی را به روبل بپردازند/ کاهش قیمت نفت تحت تاثیر آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه نفت/ اولین یارانه سال ۱۴۰۱ واریز شد/ نرخ آرد در ایران یک‌دهم قیمت جهانی است

روسیه: تحریم کنندگان باید هزینه همه کالاهای وارداتی را به روبل بپردازند/ کاهش قیمت نفت تحت تاثیر آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه نفت/ اولین یارانه سال ۱۴۰۱ واریز شد/ نرخ آرد در ایران یک‌دهم قیمت جهانی است

روسیه: تحریم کنندگان باید هزینه همه کالاهای وارداتی را به روبل بپردازند/ کاهش قیمت نفت تحت تاثیر آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه نفت/ اولین یارانه سال ۱۴۰۱ واریز شد/ نرخ آرد در ایران یک‌دهم قیمت جهانی است

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
این پیمانه تیتر‌هایی همچون بخشنامه اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ابلاغ شد، معافیت مالیاتی سود سپرده اشخاص حقوقی برداشته می‌شود، لهستان: هر کاری می‌کنیم تا استفاده از نفت روسیه متوقف شود، قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ افزایش نمی‌یابد و قیمت دلار در آخرین روز هفته را در بر دارد.
بخشنامه اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ابلاغ شد
بانک مرکزی بر اساس بند ”الف“ تبصره 16 قانون بودجه سال 1401 کل کشور، بخشنامه اعطای تسهيلات قرض الحسنه ازدواج را با وثایقی سهل تر به شبکه بانکی ابلاغ کرد. این بانک در بخشنامه شماره 01/3039 خود، بند (الف) تبصره (16) قانون بودجه سال 1401 کل کشور و جزء (1) بند قانونی یادشده را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس مقرر شده است: بانک مرکزی مکلف است از محل صد در صد (100٪) مانده سپرده های قرض‌الحسنه و پنجاه درصد (50٪) سپرده های قرض الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات موضوع این بند را با اولویت نخست از طریق بانک های عامل تأمین کند. بانک ها نیز مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. مسئولیت حسن اجرای حکم این بند به عهده بانک مرکزی و بانک های عامل و کلیه مدیران و کارکنان ذی ربط است. عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی صلاح است: «براین اساس تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از 01‏/01‏/1397 بوده است، یک میلیارد و دویست میلیون (1.200.000.000) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است. تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج های زیر بیست و پنج سال و زوجه های زیر بیست و سه سال یک میلیارد و پانصد میلیون (1.500.000.000) ریال است. تمامی بانک ها موظفند به صورت ماهانه، تعداد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداختی و تعداد افراد در نوبت دریافت این تسهیلات را به صورت عمومی اعلام کنند.» همچنین، با توجه به مفاد ماده (50) قانون جامع خدمات‌رساني به ايثارگران افراد مندرج در قانون یاد شده مشمول اخذ قرض‌الحسنه ازدواج به ميزان دو برابر افراد عادي هستند.
سال جدید، سال سرمایه گذاری در بورس است؟
محمود گودرزی مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: تعیین مسیر معاملات بازار سهام تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارد. متغیرهایی مانند قیمت جهانی فلزات اساسی، قیمت نفت و فرآورده‌های پالایشی و محصولات پتروشیمی، سیاست‌های بانک مرکزی در تعیین نرخ سود بانکی، سیاست‌های مالی دولت، سازوکار تعیین قیمت کالاهای اساسی در کشور، نرخ تورم، نرخ ارز و البته متغیرهای سیاسی و روابط بین الملل همگی بر روند بورس اثرگذار هستند.  بورس تهران که پذیرای شرکت‌هایی از ۴۰ صنعت متفاوت است متاثر از تعداد بالایی از متغیرهای اقتصادی و سیاسی است و تغییرات روند یک متغیر می‌تواند اثر متفاوتی بر صنایع مختلف داشته باشد. همچنین این امکان وجود دارد که متغیرها همسو با یکدیگر حرکت نکرده و اثرات یکدیگر را خنثی ‌کنند. در هر حال با توجه به آن که روند آتی متغیرهای اثرگذار بر بورس هرگز با قطعیت قابل پیش‌بینی نیستند، بنابراین در مورد روند آینده بورس به ویژه آینده کوتاه مدت آن نیز نمی‌توان با قطعیت اظهار نظر کرد اما در مجموع با توجه به روند کلی بورس تهران در سالیان گذشته و همچنین افت قابل ملاحظه‌ آن از مرداد ۱۳۹۹ تا پایان آن سال و تداوم روند آن در سال ۱۴۰۰، می‌توان پیش‌بینی کرد که سال ۱۴۰۱ سال بهتری برای بورس تهران باشد.
معافیت مالیاتی سود سپرده اشخاص حقوقی برداشته می‌شود
داوود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در صفحه مجازی توئیتر خود نوشت: «در قانون بودجه امسال معافیت مالیاتی درآمدهای حاصل از صادرات مواد و محصولات معدنی به صورت خام و نیمه خام و همچنین معافیت مالیاتی سود سپرده های بانکی برای اشخاصی حقوقی لغو شده است. کاهش تدریجی معافیت های مالیاتی، نقش مؤثری در عادلانه تر شدن نظام مالیاتی خواهد داشت» .
اولین یارانه سال ۱۴۰۱ واریز شد
بیست و نهمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴، دهم فروردین به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. شانزدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی در این ماه، از حساب سرپرستان خانواده‌هایی که این وام را دریافت کرده‌اند، کسر خواهد شد. مانند دوره‌های قبل، یارانه معیشتی برای خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.
روسیه: تحریم کنندگان باید هزینه همه کالاهای وارداتی را به روبل بپردازند

روسیه تأمین کننده عمده نفت، گاز، غذا، فلزات، چوب و سایر کالاها به بازار جهانی است و اعلام کرده بزودی کشورهای واردکننده کالا از این کشور باید هزینه واردات خود را به روبل بپردازند. به گزارش مهر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه اشاره کرد که تمام انرژی و کالاهای صادراتی این کشور از این پس به روبل قیمت گذاری شده و با این پول به دیگر کشورها صادر می‌شود. مسکو قبلاً خواستار پرداخت هزینه صادرات گاز به کشورهای متخاصم به ارز روسیه شده بود. ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس دومای روسیه می‌گوید پسکوف سخنگوی کرملین در گفتگو با وی خواستار قیمت گذاری تمام کالاهای صادراتی روسیه به ارز داخلی شده است. سخنگوی کرملین گفت: “این ایده‌ای است که قطعاً باید روی آن کار کرد.” به گفته پسکوف، نقش دلار آمریکا به عنوان یک ذخیره ارز امن جهانی قبلاً آسیب دیده و حرکت به سمت قیمت گذاری محصولات صادراتی روسیه به روبل “به نفع ما و شرکای ما” خواهد بود.

هفته گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به دولت دستور داد تا ابزارهای لازم را برای تغییر همه پرداخت‌های گاز طبیعی روسیه از «کشورهای غیردوست» به روبل از ۳۱ مارس ایجاد کنند. این اقدام مربوط به کشورهایی است که تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه اعمال کرده و ذخایر خارجی مسکو را تحریم کرده‌اند. ولودین به کشورهای وارد کننده انرژی روسیه گفت: «اگر بنزین می‌خواهید، روبل پرداخت کنید» وی افزود: «به‌علاوه، بهتر است برای صادرات دیگر محصولات و کالاهای اساسی همچون کود، غلات، روغن خوراکی، زغال سنگ، نفت خام، فلزات، الوار و… باید دیگر کشورها روبل پرداخت کنند».

کاهش قیمت نفت تحت تاثیر آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه نفت
قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی تحت تاثیر چشم انداز آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا در چند ماه آینده، بیش از پنج دلار در هر بشکه سقوط کرد. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ماه مه پنج دلار و ۴۷ سنت معادل ۴.۸ درصد کاهش یافت و به ۱۰۷ دلار و ۹۸ سنت در هر بشکه رسید. قرارداد تحویل مه روز جاری منقضی می شود و قرارداد تحویل ژوئن با پنج دلار و ۲۲ سنت کاهش، ۱۰۶ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه مه شش دلار و شش سنت معادل ۵.۶ درصد کاهش یافت و به ۱۰۱ دلار و ۷۶ سنت در هر بشکه رسید، در حالی که ابتدای معاملات تا مرز ۱۰۰ دلار و ۸۵ سنت عقب نشینی کرده بود. سه منبع آگاه به رویترز اعلام کردند که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اواخر روز پنج شنبه برنامه برداشت از ذخایر استراتژیک آمریکا را اعلام خواهد کرد. این اقدام با هدف پایین بردن قیمت بنزین صورت می گیرد که پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین به رکورد بالایی صعود کرده است.

آنگوس تایلر، وزیر انرژی استرالیا و سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد این سازمان قرار است روز جمعه نشست اضطراری وزیران را برای صحبت درباره تامین نفت برگزار کند. خبر آزادسازی احتمالی نفت از سوی آمریکا، نشست روز پنج شنبه وزیران اوپک پلاس که انتظار می رود برنامه افزایش تدریجی تولید را حفظ کنند، تحت الشعاع قرار داد. بر اساس گزارش رویترز، معاملات نفت روز چهارشنبه تحت تاثیر نگرانیهای عرضه پس از بی نتیجه ماندن مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین، با سه درصد افزایش بسته شده بود.
لهستان: هر کاری می‌کنیم تا استفاده از نفت روسیه متوقف شود
تشدید فشارهای کشورهای غربی علیه مسکو در رابطه با اوکراین ادامه دارد و «ماتئوش موراویه‌تسکی» نخست‌وزیر لهستان از برنامه این کشور برای تحریم نفت و زغال سنگ روسیه خبر داد. نخست‌وزیر لهستان روز چهارشنبه (امروز) طی سخنانی در یک کنفرانس خبری در ورشو پایتخت این کشور درباره توقف کامل خرید نفت و زغال سنگ روسیه صحبت کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، ماتئوش موراویه‌تسکی گفت: «ما تحریم کامل زغال‌سنگ روسیه را اعمال خواهیم کرد و امیدوارم حداکثر تا آوریل و می، به طور کامل از (استفاده از) زغال‌سنگ روسیه خارج بشویم». 
نخست‌وزیر لهستان در این نشست خبری همچنین درباره تحریم نفت روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ خبر داد و تصریح کرد: «ما هر کاری خواهیم کرد تا پایان سال جاری استفاده از نفت روسیه را متوقف کنیم». /فارس
نرخ آرد در ایران یک‌دهم قیمت جهانی است
سید محمدرضا مرتضوی رییس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران درباره انتشار اخباری مبنی بر خرید آرد داخل ایران توسط دلالان ترکیه‌ای به علت بحران اوکراین و روسیه افزود: اکنون دولت هر تن گندم وارداتی را ۵۰۰ دلار و هر کیلوگرم گندم داخلی را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرد اما به دلیل سوبسیدی که دولت به آرد اختصاص می‌دهد فاصله قیمتی زیادی در این بخش ایجاد می‌شود که می‌تواند منجر به فساد و قاچاق شود. به گفته وی، این در حالی است که پیش از این قیمت جهانی هر تن گندم ۲۸۰ دلار بوده است. رئیس هیات مدیره انجمن آردسازان ایران نیاز سالانه کشور به گندم و آرد را نزدیک ۱۲ میلیون تن دانست و گفت: اکنون دولت هر کیلوگرم آرد نان دولتی را ۶۵۰ تومان، آزاد پز را ۹۰۰ تومان و صنف و صنعت را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کند. دولت به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی هر کیلوگرم گندم داخلی را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان متناسب با افزایش جهانی قیمت گندم خریداری می‌کند اما برنامه‌ای برای افزایش قیمت آرد و نان ندارد اما قیمت آرد صنف و صنعت قابلیت اصلاح دارد. رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران اظهار داشت: درواقع هر تن آرد در ایران با قیمتی بین ۴۰ تا ۱۴۰ دلار توزیع می‌شود که این فاصله قیمتی هر کسی را به وسوسه می‌اندازد منتهی قاچاق آرد نیازمند ایجاد شبکه و جمع‌آوری آرد است که در حجم بالا چندان ممکن نیست.
سود کارخانجات ماکارونی از یارانه آرد
مرتضوی با بیان اینکه پیش از این نیز در سال‌های گذشته پرونده‌های بزرگی برای قاچاق و صادرات آرد داشته‌ایم افزود: درواقع دولت برای هر تن آرد صنف و صنعت ۳۵۰ دلار و برای واحدهای نانوایی ۴۴۰ دلار در تن یارانه ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد نرخ آرد در ایران یک‌دهم قیمت جهانی است. به طور مثال دولت هر تن گندم را ۵۰۰ دلار می‌خرد آرد را ۱۰۰ دلار در اختیار صنف و صنعت قرار می‌دهد و کارخانجات هر تن ماکارونی را ۴۰۰ دلار صادر می‌کنند یعنی کشور ما بابت صادرات هر تن ماکارونی ۲۰۰ دلار ضرر می‌دهد اما کارخانه‌داران ماکارونی سود می‌برند.
قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ افزایش نمی‌یابد
عبدالعلی رحیمی مظفری عضو کمیسیون انرژی درباره قیمت بنزین در سال 1401 گفت: قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کند و در سال ۱۴۰۱ همین لیتری ۱۵۰۰ تومان باقی می‌ماند. /فارس
قیمت دلار در آخرین روز هفته
جدیدترین قیمت ها از بازار ارز و صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور نشان می دهد در حال حاضر هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها به قیمت 25029 تومان از مرم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 25281 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود. همچنین هر اسکناس یورو نیز به نرخ 28257 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 28541 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود.
افزایش ۴۰ درصدی گردش تجاری روسیه و اندونزی
تولیدکنندگان روسی عمدتا روغن پالم، ماشین آلات و تجهیزات، لاستیک طبیعی، کفش و دانه های کاکائو و محصولات آن را از اندونزی خریداری می کنند. سرگئی روسوماخوف، نماینده تجاری روسیه در اندونزی گفت: تجارت بین روسیه و اندونزی در سال ۲۰۲۱ با ۴۰ درصد رشد از ۲.۳ میلیارد دلار به ۳.۳ میلیارد دلار رسیده که بالاترین رقم در سه دهه گذشته است. روسوماخوف گفت: سال گذشته، ما به حداکثر میزان تاریخی در دوره پس از شوروی، معادل ۳.۳ میلیارد دلار، شامل ۶۸۱.۵ میلیون دلار از صادرات روسیه و ۲.۶ میلیارد دلار واردات از اندونزی رسیدیم. وی تصریح کرد که واردات سالانه تقریباً ۵۰ درصد و از ۱.۷۸ دلار به ۲.۶۵ میلیارد دلار افزایش یافته است، تولیدکنندگان روسی عمدتاً روغن پالم (۵۳ درصد سهم واردات)، ماشین‌آلات و تجهیزات (۹.۸ درصد)، لاستیک طبیعی (۵.۷ درصد) و کفش (۵.۳ درصد)، دانه های کاکائو و محصولات آن (۴.۳ درصد) را از اندونزی خریداری می کنند.
صادرات نیز از ۵۶۳ میلیون دلار به ۶۸۱ میلیون دلار افزایش یافت که این افزایش به میزان ۲۰.۹ درصد بود.  کود (۳۵ درصد)، سوخت معدنی، نفت و محصولات نفتی (۲۲.۹ درصد)، فلزات آهنی و محصولات آنها (۱۶.۶ درصد) و آلومینیوم (۶.۶ درصد) به اندونزی صادر می کند. همزمان، بر اساس برآوردها، به طور متوسط ​​یک سوم صادرات واقعی روسیه به ارزش حدود ۳۰۰ میلیون دلار که از طریق کشورهای دیگر مانند سنگاپور انجام شده، که در کل سهم لحاظ نمی شود. روسوماخوف خاطرنشان کرد که اقتصاد اندونزی یکی از بزرگ ترین اقتصادهای کشورهای جنوب آسیا است. انرژی، صنعت هوافضا، حمل و نقل، کشتی سازی، فناوری اطلاعات، کشاورزی، صنایع شیمیایی و پزشکی از جمله زمینه های امیدوارکننده همکاری بین دو کشور است. این نماینده تجاری خاطرنشان کرد: اندونزی علی رغم فشار کشورهای غربی، علیه روسیه تحریمی اعمال نمی کند.

    نظرات بسته شده اند