افزایش قیمت دلار و شروع سبز بورس در اولین روز کاری سال جدید/ تداوم گرانی مرغ و تخم مرغ در هفته دوم فروردین/ تاثیر جنگ در اوکراین بر بازار طلا و فولاد/ هشدار روسیه به غرب؛ با قبض گاز به روبل چند روز دیگر بیشتر فاصله ندارید

افزایش قیمت دلار و شروع سبز بورس در اولین روز کاری سال جدید/ تداوم گرانی مرغ و تخم مرغ در هفته دوم فروردین/ تاثیر جنگ در اوکراین بر بازار طلا و فولاد/ هشدار روسیه به غرب؛ با قبض گاز به روبل چند روز دیگر بیشتر فاصله ندارید

افزایش قیمت دلار و شروع سبز بورس در اولین روز کاری سال جدید/ تداوم گرانی مرغ و تخم مرغ در هفته دوم فروردین/ تاثیر جنگ در اوکراین بر بازار طلا و فولاد/ هشدار روسیه به غرب؛ با قبض گاز به روبل چند روز دیگر بیشتر فاصله ندارید

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون حذف حجم مبنا در برخی نماد‌های بورسی از فردا، ارزش سهام عدالت در اولین روز معاملاتی سال ۱۴۰۱، توصیه مهم به سرمایه گذاران بورسی در سال جدید، قیمت سکه به چند میلیون تومان رسید؟، با طلای روسیه معامله کنید تحریم می‌شوید و طلای سیاه از مرز ۱۲۰ دلار گذشت را در بر دارد.
شروع سبز بورس در اولین روز کاری سال جدید

در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش 23526   واحدی معادل 1.72  درصد، به یک میلیون و 390  هزار و 777  واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افزایش 175 واحدی به 18 هزار و 553  واحد رسید.
حذف حجم مبنا در برخی نمادهای بورسی از فردا

مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران با انتشار اطلاعیه‌ای عدم اعمال حجم مبنا در برخی از نمادهای معاملاتی در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران را اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده است: پیرو اطلاعیه شماره ۳۴۷۴/الف/۰۰ تاریخ ۹ بهمن ۱۴۰۰ شرکت بورس اوراق بهادار تهران، در راستای اجرای «ضوابط مربوط به ماده۲۲دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران» و پس از بررسی‌های صورت گرفته از تاریخ اول اسفند ۱۴۰۰ تا ۲۸ اسفند ۱۴۰۰، حجم مبنا برای نمادهای معاملاتی دارای بازارگردان در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران به شرح جدول زیر از روز یکشنبه ۷ فروردین ماه ۱۴۰۱ اعمال نخواهد شد.

ارزش سهام عدالت در اولین روز معاملاتی سال ۱۴۰۱ چقدر شد؟

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۴۴۶ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۲.۰۹ درصد معادل ۲۲۴ هزار و ۸۹۹ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۵۷۸ هزار و ۶۶۷ تومان رسیده است. /نبض بورس

توصیه مهم به سرمایه گذاران بورسی در سال جدید

جواد عشقی نژاد نایب رییس هیات مدیره شرکت بورس تهران در پاسخ به این سوال گفت: سرمایه گذاران در صورت تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس، باید به طور حتم به صورت غیر مستقیم وارد این بازار شوند. همچنین بهتر است با خرید صندوق‌های سهامی یا از طریق شرکت‌های سبدگردانی اقدام به سرمایه گذاری در بازار سهام کنند. برای افراد ریسک‌گریز، سرمایه گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت پیشنهاد می‌شود که مشابه بانک است و سود تضمین شده حدود ۱۸ تا ۲۲ را به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کنند.

افزایش قیمت دلار و یورو در صرافی های مجاز
بر اساس جدیدترین نرخ های اعلام شده در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 25173 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 25426 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به آخرین روز کاری سال قبل، 472 تومان گران تر شده است. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ 28327 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل با افزایش 430 تومانی نسبت به پایان سال گذشته، به قیمت 28612 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود.
قیمت سکه به چند میلیون تومان رسید؟

در بازار تهران و در ساعت ۱۳ و ۵۰ دقیقه امروز ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین امروز نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۳۷ هزار و ۳۵۵ تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان شد.

تاثیر جنگ در اوکراین بر بازار طلا

با توجه به نگرانی‌ها در مورد جنگ در اوکراین و افزایش قیمت‌ها که جذابیت آن را به عنوان یک پناهگاه امن و مانع تورم افزایش داد، طلا در مسیر افزایش در این هفته قرار داشت اما با رسیدن بازدهی خزانه‌داری آمریکا به بالاترین حد، قیمت‌ها در روز جمعه کاهش یافت. بهای طلا با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۹۵۶ دلار و ۱۹ سنت در هر اونس رسید و طلای آتی آمریکا با ۰.۳ درصد کاهش به ۱۹۵۵ دلار و ۷۰ سنت رسید البته آخرین قیمت قبل از تعطیلی بازار ۱۹۵۸ دلار و ۴۰ سنت در هر اونس و طلای آمریکا نیز ۱۹۵۹ دلار و ۴۰ سنت بود.

با کمک انتظارات فدرال رزرو ایالات‌متحده مبنی بر انقباض پولی، بازدهی اسکناس ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده نزدیک به بالاترین حد چند ساله ثابت شد و هزینه فرصت نگهداری شمش با بازده صفر را افزایش داد. کریس گافنی، رئیس بازارهای جهانی در بانک  TIAA سنت‌لوئیس گفت: اگر نرخ‌های بهره با سرعتی سریع به افزایش خود ادامه دهند، می‌تواند روند صعودی فلزات گرانبها را محدود کند. با این حال، بازار همچنان از فلزات گرانبها حمایت می‌کند و تقاضا برای خرید امن و همچنین محافظ به عنوان پوشش تورم وجود دارد. هفته گذشته فدرال رزرو برای اولین بار در سه سال گذشته هزینه‌های استقراض را افزایش داد زیرا به دنبال مقابله با افزایش قیمت‌ها بود. از آن زمان، سیاستگذاران ارشد این کشور از رویکردی تهاجمی تر برای تشدید سیاست پولی در سال جاری خبر داده‌اند.
طلا که در زمان عدم اطمینان سیاسی و مالی به عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن در نظر گرفته می‌شود، در این هفته حدود ۱.۸ درصد افزایش یافته است زیرا سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند از تاثیرات جنگ در اوکراین و قیمت‌های بالاتر نفت که رشد جهانی را تهدید می‌کند محافظت کنند. به نقل از ایسنا؛ در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای فلز نقره با ۰.۳ درصد کاهش به ۲۵.۴۴ دلار در هر اونس رسید اما در مسیر صعود هفتگی حدود ۲ درصد قرار داشت. پلاتین ۱.۷ درصد کاهش یافت و به ۱۰۰۲.۸۰ دلار در هر اونس رسید و پالادیوم با ۵.۷ درصد کاهش به ۲۳۸۰.۲۰ دلار رسید که هر دو برای سومین کاهش هفتگی خود قرار گرفتند.
با طلای روسیه معامله کنید، تحریم می‌شوید!
وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار دستورالعملی در وب‌سایت خود به تجار دیگر کشورها هشدار داد که هرگونه معامله با طلا خصوصاً طلای روسیه به شدت ممنوع بوده و آمریکا آن را تحریم خواهد کرد. در بیانیه خزانه داری آمریکا آمده است که این اقدام با هدف جلوگیری از دور زدن روسیه از تحریم‌های موجود انجام می‌شود. در همین رابطه یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: «هدف ما از وضع این تحریم حذف روشمند مزایا و امتیازاتی است که روسیه در گذشته به عنوان یک شرکت کننده مهم در نظم اقتصادی بین‌المللی از آن برخوردار بود». ایالات متحده و متحدانش قبلاً چندین دور تحریم را عیله روسیه اعمال کرده اند که از مهمترین آنها می‌توان به هدف قرار دادن بزرگترین وام دهندگان این کشور و ذخایر و دارایی‌های خارجی دولت روسیه و ثروتمندان این کشور اشاره کرد، از طرف دیگر محدودیت‌های جدید می‌تواند بانک‌های بین المللی را از خرید یا اعطای وام به ذخایر طلای روسیه باز دارد. روسیه حدود ۱۳۰ میلیارد دلار ذخایر طلا دارد که پنجمین ذخایر طلای بزرگ جهان است. این کشور در سال ۲۰۱۴ پس از تحریم‌های اولیه ایالات متحده به دلیل بحران اوکراین، خرید طلا را افزایش داد. مسکو از آن زمان تاکنون دارایی‌های خود را بیش از دو برابر کرده است.

افزایش قیمت فولاد اروپا

کاهش عرضه به دنبال درگیری در اوکراین منجر به افزایش قیمت فولاد اروپا شده است. به نقل از رویترز، از آنجایی که تهاجم روسیه به اوکراین لجستیک را مختل و تحریم‌ها را تحریک کرده و همچنین، قیمت انرژی را افزایش داده است، روند افزایشی قیمت فولاد بیشتر شده است. روسیه پنجمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان است و اوکراین در رتبه چهاردهم قرار دارد و این دو در مجموع یک پنجم واردات به اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند. قیمت ورق گرم اروپا در سه هفته گذشته نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافته است و قیمت‌ها در آمریکای شمالی و چین نیز افزایش یافته است اما بسیار کمتر و حدود هفت تا هشت درصد بود. تحلیلگران اظهار کردند: به نظر می‌رسد که قیمت‌ها در کوتاه‌مدت به افزایش خود ادامه دهد اما پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت‌ها تا پایان این ماه و تا آوریل دوباره جهش کنند. بخش عرضه در اروپا به شدت مختل شده است و حل این مشکل مدت زیادی طول خواهد کشید.

اروپا علاوه بر ترس از دست‌دادن عرضه از روسیه و اوکراین، مجبور است با افزایش قیمت انرژی به دلیل درگیری مقابله کند. زمانی که حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه باعث افزایش قیمت نفت و گاز و باعث افزایش قیمت برق شد، البته بخش فولاد این کشور از قبل با هزینه‌های بالای انرژی مقابله می‌کند. کوره‌های الکتریکی برای فولادسازی بیش از ۴۰ درصد از تولید اروپا را تشکیل می‌دهند که بیشتر از سایر مناطق است. به گفته مایکل ویدمر، تحلیلگر بانک آمریکا، تاثیر کامل این درگیری هنوز در داده‌های تولید نشان داده نشده است اما تولید فولاد اروپا در ژانویه به پایین‌ترین سطح فصلی از سال ۲۰۰۹ کاهش یافته است. داده‌های انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد که در ماه فوریه، تولید فولاد خام در اتحادیه اروپا ۲.۲ درصد نسبت به ماه قبل و در سایر نقاط اروپا ۴.۸ درصد کاهش یافت.

طلای سیاه از مرز ۱۲۰ دلار گذشت

قیمت نفت روز جمعه بیش از یک درصد افزایش یافت و به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسید. بر این اساس؛ بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۶۲ سنت معادل ۱.۴ درصد افزایش یافت و در ۱۲۰ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۵۶ سنت معادل ۱.۴ درصد افزایش، در ۱۱۳ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص ابتدای معاملات سه دلار سقوط کرده بودند. نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت نخستین رشد هفتگی خود در سه هفته گذشته را به ثبت رساندند و نفت برنت بیش از ۱۱.۵ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۸.۸ درصد رشد هفتگی داشت.

در حملاتی که روز جمعه به تاسیسات انرژی عربستان سعودی انجام گرفت، مرکز توزیع سوخت آرامکو در جده هدف قرار گرفت اما آتش سوزی در دو مخزن این تاسیسات مهار شد. عربستان سعودی در پی حملاتی که از سوی نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی این کشور انجام شده است، اعلام کرد مسئولیت هیچ کمبود عرضه نفت در بازارهای جهانی را برعهده نخواهد گرفت. در شرایطی که سطح ذخایر جهانی نفت به پایینترین حد از سال ۲۰۱۴ نزول کرده است، تحلیلگران می گویند بازار در برابر هر گونه شوک عرضه آسیب پذیر مانده است. یک منبع آگاه گفت: دولت بایدن در حال بررسی دور دیگری از برداشت نفت از ذخایر استراتژیک است که در صورت اجرایی شدن، ۳۰ میلیون بشکه نفت را به بازار وارد خواهد کرد. بر اساس گزارش رویترز، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا هفته گذشته هفت حلقه افزایش یافت و به ۵۳۱ حلقه رسید که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ است. دولت آمریکا پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، از تولیدکنندگان داخلی خواسته است تولیدشان را افزایش دهند. اگرچه شمار دکلهای حفاری برای نوزدهمین ماه متوالی رشد کرده است اما این افزایش اندک و آهسته بوده است زیرا بسیاری از شرکتها به جای افزایش تولید، به تقویت سوددهی به سرمایه گذاران متمرکز بوده اند.

تداوم گرانی مرغ و تخم مرغ در هفته دوم فروردین
مهر گزارش داد: بررسی وضعیت بازار محصولات کالاهای اساسی و اقلام ضروری خانوار در هفته دوم فروردین ماه ۱۴۰۱ حاکی از تداوم گرانی مرغ و تخم مرغ است. براین اساس قیمت مرغ همچنان در تهران حدود ۴۰ هزار تومان است و تخم مرغ نیز با قیمت هایی بین ۵۵ تا ۶۵ هزار تومان عرضه می شود. قیمت برنج ایرانی نیز بسته به نوع و کیفیت بین ۶۰ تا ۹۰ هزار تومان در هر کیلوگرم است. قیمت سایر اقلام ضروری سبد خانوار نیز به شرح جدول زیر است؛

ردیف
نام کالا
قیمت (به تومان)

۱
تخم مرغ (هر شانه)
۵۵ تا ۶۵ هزار تومان

۲
مرغ (هر کیلوگرم)
۳۷.۵ تا ۴۰ هزار تومان

۳
برنج هندی (هر کیلوگرم)
۴۰ هزار تومان

۴
برنج ایرانی (هر کیلوگرم)
۶۰، ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان

۵
رب گوجه فرنگی (یک قوطی)
۴۲ هزار تومان

۶
نخود (هر کیلوگرم)
۵۵ هزار تومان

۷
عدس(هر کیلوگرم)
۵۵ هزار تومان

۸
لوبیا چیتی(هر کیلوگرم)
۵۸ هزار تومان

۹
لوبیا قرمز (هرکیلوگرم)
۵۴ هزار تومان

۱۰
لوبیا سفید (هر کیلوگرم)
۴۹ هزار تومان

۱۱
شکر (هر کیلوگرم)
۲۰ هزار تومان

۱۲
شیر کم چرب ۱.۵ لیتری
۱۱ هزار تومان

۱۳
شیر پر چرب ۱.۵ لیتری
۱۲.۵، ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان

۱۴
ماست پر چرب ۲.۲ کیلوگرمی
۵۳ هزار تومان

۱۵
پنیر تبریزی
۱۴۰ هزار تومان

۱۶
پنیر گچی
۳۷ هزار تومان

۱۷
ران گوسفندی (هر کیلوگرم)
۱۸۰ هزار تومان 

۱۸
ران گوساله (هر کیلوگرم)
۱۴۰ هزار تومان 

هشدار روسیه به غرب؛ با قبض گاز به روبل چند روز دیگر بیشتر فاصله ندارید

روسیه در شدیدترین واکنش خود به تحریمهای فلج کننده بر سر حمله نظامی به اوکراین، به غرب هشدار داد با پرداخت میلیاردها دلار پول صادرات گاز طبیعی به اروپا به روبل، چند روز دیگر بیشتر فاصله ندارد. به گزارش ایسنا، در شرایطی که اقتصاد روسیه با شدیدترین بحران چند سال اخیر پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی روبرو شده است، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه چهارشنبه گذشته دستور داد پول صادرات گاز روسیه باید به روبل پرداخت شود. پوتین گفت: غرب با مسدود کردن داراییهای روسیه، جنگ اقتصادی اعلام کرده است و روسیه هم دیگر دلیلی نمی بیند برای صادرات خود دلار یا یورو دریافت کند.

کرملین روز جمعه اعلام کرد پوتین به شرکت گازپروم که بزرگترین شرکت گاز طبیعی جهان است و ۴۰ درصد از گاز اروپا را تامین می کند، دستور داد پول فروش گاز را به روبل دریافت کند و تنها چهار روز برای مشخص کردن جزییات این سیستم زمان مانده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد دستورالعملی از سوی رئیس جمهور فدراسیون روسیه به گازپروم برای پذیرش پرداختها به روبل داده شده است و این اطلاعات به خریداران محصولات گازپروم داده خواهد شد. خریداران به دنبال دستورالعمل درباره نحوه تهیه روبل برای انجام چنین پرداختهایی هستند. پرداخت به روبل، ارزش ارز روسیه را که از زمان آغاز حمله نظامی مسکو به اوکراین در ۲۴ فوریه ریزش کرده است، تقویت می کند. سخنرانی پوتین در روز چهارشنبه ارزش روبل در برابر دلار را ۹ درصد افزایش داد. بر اساس گزارش رویترز، در این بین، قیمت معاملات گاز هلند که قیمت پایه اروپایی است، به دلیل نگرانیها نسبت به امکان پرداخت به روبل یا موافقت کشورهای خریدار گاز روسیه با این مکانیزم، افزایش پیدا کرده است.
 
 
 

    نظرات بسته شده اند