صادرات ایران به روسیه ۱۰ میلیارد دلاری خواهد شد/واکنش دادستان کل کشور به مشکلات ایجاد شده برای کسب و کار مردم در اینستاگرام/اولیانوف: مذاکرات هسته‌ای احتمالاً ماه آینده از سر گرفته می‌شود/برنامه دولت برای افزایش حدود ۲ میلیون تومانی حقوق‌ها

صادرات ایران به روسیه ۱۰ میلیارد دلاری خواهد شد/واکنش دادستان کل کشور به مشکلات ایجاد شده برای کسب و کار مردم در اینستاگرام/اولیانوف: مذاکرات هسته‌ای احتمالاً ماه آینده از سر گرفته می‌شود/برنامه دولت برای افزایش حدود ۲ میلیون تومانی حقوق‌ها

صادرات ایران به روسیه ۱۰ میلیارد دلاری خواهد شد/واکنش دادستان کل کشور به مشکلات ایجاد شده برای کسب و کار مردم در اینستاگرام/اولیانوف: مذاکرات هسته‌ای احتمالاً ماه آینده از سر گرفته می‌شود/برنامه دولت برای افزایش حدود ۲ میلیون تومانی حقوق‌ها

‍«تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیتر‌هایی از حوزه‌های مهم خبری به خصوص سیاسی و اقتصادی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی و اوضاع اقتصادی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.احتمال غیبت ایران در جام جهانی کشتی آمریکاسایت روسی مدعی شد: رقابت های کشتی آزاد جام جهانی در حالی آذرماه در آمریکا برگزار می شود که معلوم نیست به تیم ملی کشتی آزاد ایران ویزا داده شود. در صورتی که این امر محقق نشود ایران غایب جام جهانی کشتی خواهد بود و اسلواکی جایگزین این تیم می شود. پیشتر علیرضا دبیر اعلام کرده بود در صورتی که آمریکا حتی ویزای یک نفر از تیم اعزامی ایران را صادر نکند برای رقابت به این کشور نخواهند رفت.
اولیانوف: مذاکرات هسته‌ای احتمالاً ماه آینده از سر گرفته می‌شودنماینده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها به شبکه الجزیره گفته احتمالاً مذاکرات از اواسط ماه نوامبر (اواخر آبان) از سر گرفته شود./فارس
 
واکنش دادستان کل کشور به مشکلات ایجاد شده برای کسب و کار مردم در اینستاگرامدادستان کل کشور با بیان اینکه به اینکه کسب و کار مردم در اینستاگرام با مشکل روبرو شده است، تاکید کرد: باید آن زمان که هنوز کسب و کار مردم در فضای مجازی نبود، دوراندیشی می‌کردیم تا به جای استفاده از برنامه خارجی و با کمک فکر و اندیشه جوانان، شبکه داخلی ایجاد می‌کردیم.حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری با حضور در همایش بررسی نقش نخبگان در جهاد تبیین که به همت مرکز بسیج قوه مقننه برگزار شد با اشاره به آیات قرآن درخصوص جهاد تبیین گفت: اسلام برای جامعه ای که گرفتار جهل، معصیت و گناه است و گرفتار تاریکی های بسیار گسترده و عمیق شده است، راه مبارزه ای در نظر گرفته است و آن جهاد اکبر یا همان جهاد تبیین است. وی ادامه داد: در جهاد تبیین باید چند اصل را رعایت کنیم، اولاً خودمان را بسازیم، اعتقادات، بینش و نگرش خود را اصلاح کنیم و منطبق بر آیات شریفه حرکت کنیم. به صرف ادعای انقلابی بودن نمی توان انقلابی بود، باید به مبانی انقلابی بودن اعتقاد داشت و از حوادث هراسی نداشته باشیم.
حاجی بازداشت‌شده در عربستان به ایران بازگشتحاجی ایرانی بازداشت شده در عربستان به کشور بازگشت و روند بازجویی در زندان عربستان و اتهامات غیرواقعی واردشده در این مدت را تشریح کرد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، خلیل دردمند، حاجی ایرانی که پس از ۸۰ روز بازداشت در عربستان دوشنبه یازدهم مهرماه ۱۴۰۱ به کشور بازگشت، با حضور در سازمان حج و زیارت با حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز حضور داشت، حاج خلیل دردمندی به تشریح روند بازداشتش در مسجدالحرام و بازپرسی‌ها و روزهای سختی که در این حدود ۸۰ روز سپری کرده، پرداخت و به این نکته اشاره کرد که در مراحل بازپرسی بارها تلاش شد که به نسبت‌های غیرواقعی متهم شود.
نماینده مجلس: بیشتر بازداشت‌شدگان خراسان رضوی گروه سنی ۱۴ تا ۱۸ هستندنماینده خراسان رضوی گفت: بیشتر بازداشت‌شدگان حوادث اخیر کشور در این استان افراد ۱۴ تا ۱۸ سال هستند که پیگیریم تا با یک رأفت خاص مورد بخشش قرار گیرند که پرونده‌ای برای این افراد ایجاد نشود.هاجر چنارانی درباره سخنان رئیس قوه قضاییه مبنی بر اینکه باید بین افرادی که بی گناه و یا کم گناه هستند و در اعتراضات اخیر دستگیر و بازداشت شده‌اند با سایر افراد تفکیک قائل شد، گفت: ما در مجمع نمایندگان خراسان رضوی یک جلسه‌ای را با رئیس کل دادگستری استان، دادستان محترم و معاونان ایشان در خصوص حوادث اخیر برگزار کردیم.این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به این که بیشتر گروه‌های سنی ما از ۱۴ تا ۱۸ سال بودند و واقعا این‌ افراد شرایط تحصیل، کار و دانشگاه را دارند قرار شد یک رأفت خاصی برای این دوستان در نظر بگیرند که صرفا فقط یک تعهد باشد؛ یعنی صد در صد دوستان قوه قضائیه این را رصد می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: مواردی که بی‌گناه و تا حدودی گناه‌کار بودند که هیچ، موارد دیگر هم قرار شد یکسری از کلاس‌ها و آموزش‌های دیگر گذاشته شود، یعنی تا جایی که امکان دارد برای این عزیزان پرونده ایجاد نشود.چنارانی در خصوص بازداشت تعدادی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران طی چند روز اخیر و پیگیری این بازداشت‌ها از سوی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: صد در صد مطمئن باشید اگر وابستگی خاصی به گروهک و یا جایی نداشته باشند، یک رأفت بسیار خوبی شامل این عزیزان هم می‌شود.
حضور فرمانده نیروی قدس سپاه در جلسه دور جدید مجمع تشخیص مصلحت نظامنخستین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره جدید با حضور مقامات کشوری و لشکری برگزار شد.در این جلسه سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه هم حضور داشت که یکی از سوژه های جذاب عکاسان خبری بود.روز ۲۹ شهریور امسال حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی اعضای دوره‌ی جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را منصوب کردند.
سردار نقدی: مردم با دو نوع جمهوری اسلامی مواجه هستندسردار نقدی سپس با اشاره به رهاشدگی فضای مجازی در کشورمان و تلاش دشمن در این فضا برای القای ضعف و ناکارآمدی نظام اسلامی، گفت: مردم با دو نوع جمهوری اسلامی ایران مواجه هستند؛ یکی در فضای واقعیت در حال پیشرفت و عبور از گردنه‌های سخت و نفوذ به جای جای جهان و کسب دستاورد‌های بزرگ علمی، دفاعی، سیاسی و…، و دیگری ایرانی که پر از جنایت، خیانت، ظلم و فروپاشی اجتماعی است که همه چیز در آن پایان یافته و در حال فروپاشی است.معاون هماهنگ‌کننده سپاه با اشاره به تفکرات و اعتقادات بعضی از افرادی که در اغتشاشات اخیر بازداشت شده بودند، بیان کرد: برخی نظرات بی‌پایه این افراد شاید اگر بیان شود، خنده‌دار خواهد بود، اما وقتی ریشه‌یابی می‌شود، همه آن‌ها در قالب مطالب دروغی است که در فضای مجازی نسبت داده شده و فرد بدون مراجعه به آن مرجع یا کتاب و سخنرانی، هر دروغی را که گفته شده، مانند واقعیت فرض کرده است.
وزیر سابق ارشاد: برای بداخلاقی مجوزسازی نکنیمنماینده ولی فقیه و مدیرمسئول روزنامه اطلاعات با بیان اینکه هتک حیثیت و فحاشی در هیچ حالت مجاز نیست، نوشت: برای بداخلاقی مجوزسازی نکنیم.سیدعباس صالحی، نماینده ولی فقیه و مدیرمسئول روزنامه اطلاعات در توئیتر نوشت: کینه‌توزی و تندخویی و درشت‌گویی و فحاشی و حریم‌شکنی، خط‌قرمزهای اخلاق انسانی هستند.به این بهانه‌ که دیگران رعایت نکردند، مجاز نیستیم مقابله به مثل کنیم.گرچه دفاع نظامی و قصاص جان در اسلام مجاز است، اما هتک حیثیت و فحاشی در هیچ حالت مجاز نیست. برای بداخلاقی مجوزسازی نکنیم.
بورل: از تدابیر محدودکننده علیه ایران استفاده خواهیم کردمسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که این اتحادیه از تمامی ابزارهای موجود ازجمله «تدابیر محدودکننده» علیه ایران استفاده خواهد داد.جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در سخنانی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در ایران بیان کرد: ما به عنوان نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران خواسته‌ایم تا به حقوق اساسی شهروندان ایرانی احترام بگذارد.وی مدعی شد که همراه چارلز مایکل، رئیس شورای اروپا در دیدار با برخی مقامات ایرانی مستقیما این مسئله را مطرح کرده است.وی با اشاره به ناآرامی های اخیر در ایران و در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: به نظرم مهم است که ما واکنشی قوی و متحد بوسیله اتحادیه اروپا نشان بدهیم. ما به همراه کشورهای عضو به بررسی تمام گزینه‌های دردسترس ازجمله تدابیر محدودکننده برای پاسخ دادن به این رویدادها استفاده خواهیم کرد. من این مسئله در جلسه آتی شورای روابط خارجی با همتایانم مطرح می‌کنم.
سفیر انگلیس در تهران برای دومین بار به وزارت خارجه احضار شدسفیر انگلیس در تهران برای دومین بار ظرف دو هفته اخیر به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد.در واکنش به اظهارات مداخله جویانه مقامات وزارت خارجه انگلیس، «سایمون شرکلیف» سفیر این کشور در جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه ۱۲ مهر ماه به وزارت امور خارجه احضار شد.این دومین بار ظرف دو هفته اخیر است که شرکلیف به وزارت خارجه احضار می‌شود. او دوم مهر ماه و در پی فضاسازی‌های خصمانه رسانه‌های فارسی زبان به وزارت امور خارجه احضار و در این دیدار مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به دولت انگلیس به خاطر میزبانی این کشور از رسانه‌هایی که در روزهای اخیر تحریک و دعوت به اغتشاش و گسترش آشوب‌ها در جمهوری اسلامی ایران را در صدر برنامه‌های خود قرار داده‌اند، به وی ابلاغ شد.
بانک مرکزی بازهم لیست بدهکاران زیر 100 میلیاردی را منتشر نکردبانک مرکزی اعلام کرد: فهرست اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط بانکهایی که در پایان سه ماه اول سال جاری مورد بررسی نهایی قرار گرفته اند به همراه اطلاعات تسهیلات کلان غیرجاری به تفکیک هر بانک به روزرسانی و منتشر شد. در این میان با وجود متن قانون بودجه مبنی بر شفافیت در اعلام لیست تسهیلات و بدهکاران بانکی، بازهم  بانک مرکزی تاکید دارد که با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار که تسهیلات و تعهدات بیشتر از یک هزار میلیارد ریال تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط محسوب می­شود، هم اکنون فهرست بانک هایی که اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط آنها در پایان سه ماهه اول سال جاری مورد بررسی نهایی قرار گرفته است به انضمام اطلاعات تسهیلات کلان غیرجاری به تفکیک هر بانک قابل مشاهده است.
استاندار خوزستان: نرخ بیکاری در استان کاهش پیدا کرده استصادق خلیلیان در نشست شورای اشتغال استان اظهار کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و … موفق شدیم تا ۳۳ هزار شغل پایدار ایجاد کنیم که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است. وی عنوان کرد: میزان اشتغالی که امسال خواهیم داشت؛ بیش از ۶۰ هزار خواهد بود که در آن صورت یک سوم بیکاران را مشغول به کار می‌کنیم. خلیلیان افزود: نرخ بیکاری تا این لحظه کاهش پیدا کرده است اما نیاز داریم تا این آمار را بیش از این کاهش دهیم و به کمتر از ۱۰ درصد برسانیم.
زمان رمزگشایی از مزایده خودرو‌های خارجی اعلام شدسخنگوی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: مزایده فوق‌العاده خودرو‌های خارجی به ارزش ۲ هزار و ۳۷ میلیارد تومان، ۱۶ مهرماه با حضور نمایندگان دستگاه‌های نظارتی رمزگشایی می‌شود.
انتقاد ­مدیر عامل اسبق سایپا: هیچ چیز سر جای خود نیستسعید مدنی مدیر عامل اسبق گروه خودروسازی سایپا گفت: “در بسیاری از کشورها، خودروساز سهام دار قطعه سازان می‌شوند و در مقابل قطعه سازان هم می‌توانند سهام دار خودروسازان باشند؛ اکنون اینکه چرا قطعه سازان نمی‌توانند سهام خودروسازان را بخرند، بیشتر ترس ناشی از انحصار است چرا که ممکن است قطعه سازی که سهام دار در خودروسازی می‌شود، دیگر به تمام خودروسازان سرویس دهی خوبی نداشته باشد. زمانی که می‌خواهیم سهام خودروسازی را واگذاری کنیم، معمولا درست این است که اهلیت و سرمایه داشته باشد؛ اهلیت داشتن به این معنی است که صنعتگر باشد و اولویت با کسی است که با این صنعت کار کرده، که این یعنی اولویت با قطعه سازان باشد و نگرانی از این بابت نباید داشته باشیم. مشکلی که در ایران وجود دارد این است که هیچ چیز سر جای خود نیست، دولت برای اینکه این صنعت را کنترل کند، می‌ترسد سهام خودروساز را به قطعه ساز واگذار کند، به همین خاطر در واگذاری سهام نیز دخالت می‌کند. دولت در ایران به جای اینکه بر کار خودروسازان و قطعه سازان نظارت کند، مدیر خودروساز، قیمت خودرو و نحوه فروش را تعیین می‌کند.” /صداوسیما
صادرات ایران به روسیه ۱۰ میلیارد دلاری خواهد شدرییس سازمان توسعه تجارت گفت: در بحث مشارکت‌های صنعتی، طی چند روز اخیر با معاونین صنعت روسیه در حوزه تولید مشترک بالگرد و هواپیماهای تجاری توافقاتی داشتیم. توافق ۱.۵ میلیارد دلاری بین مسئولان حمل‌ونقل دو کشور داشته‌ایم. در حوزه کشتی‌سازی در حوزه خودرو و تولید قطعات توافقاتی انجام شده است. وی افزود: برند لوازم خانگی ما در روسیه ورود پیدا کرده و توافقاتی برای تولید مشترک قطعات لوازم خانگی انجام شده است. همچنین بحث حضور و سرمایه‌گذاری روس‌ها در مناطق آزاد و چابهار مطرح شده است. برنامه جامعی برای فراهم کردن زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف گمرک، بیمه، بانک داشته‌ایم. وی درباره هدف‌گذاری تجارت با روسیه هم گفت: برنامه ما برای امسال یک میلیارد دلار صادرات به روسیه است اما با پیگیری پیمان اوراسیا، تجهیز ناوگان دریایی، تکمیل راه‌آهن و فراهم شدن زیرساخت‌ها تا سال ۱۴۰۴ به صادرات ۱۰ میلیارد دلاری می‌رسیم.
برنامه دولت برای افزایش حدود ۲ میلیون تومانی حقوق‌هابر اساس برآوردهای انجام شده از جزئیات لایحه دولت، حداقل ۲ میلیون تومان به حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان اضافه می‌شود. این در حالی است که پیش‌تر و در قالب قانون بودجه ۱۴۰۱ به میزان ۱۰ درصد به حقوق همه کارمندان اضافه شده بود. با این حال با توجه به تورم ۶۰ درصدی به ارث رسیده از دولت قبل و فشار قابل توجهی که بر اقشار مختلف جامعه، از جمله کارمندان وارد آمده، افزایش ۱۰ درصدی نمی‌توانست جوابگوی نیازهای معیشتی آنها باشد. به همین خاطر دولت تصمیم گرفت برای جبران این موضوع حقوق کارمندان را باز هم افزایش دهد. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که این افزایش علاوه بر کارمندان شامل بازنشستگان نیز می‌شود. دولت مبلغ ۹۰۰ هزار تومان را برای افزایش پایه حقوق بازنشستگان در نظر گرفته که با لحاظ بندهای دیگر لایحه دولت که مربوط به سایر بندهای حقوق است تا ۲ میلیون تومان بالا خواهد رفت. /ایرنا

    نظرات بسته شده اند