بانک مرکزی اروپا افزایش تاریخی نرخ بهره را انتخاب کرد

بانک مرکزی اروپا افزایش تاریخی نرخ بهره را انتخاب کرد

بانک مرکزی اروپا افزایش تاریخی نرخ بهره را انتخاب کرد

بانک مرکزی اروپا (ECB) در اقدامی تاریخی سه نرخ اصلی خود را ۷۵ واحد افزایش داد، زیرا تورم منطقه یورو با بحران انرژی بی‌سابقه و جنگ‌محور مواجه است و خطرات جدیدی را برای کل منطقه ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از بیزنس، در بیانیه این نهاد آمده است که نرخ سود عملیات ریفاینانس اصلی و نرخ سود تسهیلات وام نهایی و تسهیلات سپرده به ترتیب به ۱.۲۵، ۱.۵۰ و ۰.۷۵ درصد افزایش می‌یابد.
ماه جولای، اولین بار در بیش از یک دهه بود که بانک نرخ‌ها را ۵۰ واحد پایه افزایش داد زیرا تورم سالانه در منطقه یورو در ژوئن به ۸.۶ درصد رسید که بسیار بالاتر از هدف دو درصدی بانک مرکزی اروپا بود.
تورم مصرف‌کننده سالانه منطقه یورو در ماه آگوست به رکورد جدید ۹.۱ درصد رسید.
این بانک توضیح داد: افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی، فشارهای تقاضا در برخی بخش‌ها به دلیل بازگشایی اقتصاد و تنگناهای عرضه همچنان باعث افزایش تورم می‌شود.
این سازمان هشدار داد که فشارهای قیمتی در سرتاسر اقتصاد به گسترش خود ادامه داده و نشان دهنده افزایش بیشتر نرخ بهره در دوره آتی است زیرا تورم بسیار بالا و احتمالا برای مدت طولانی بالاتر از هدف باقی می‌ماند.
با تجدید نظر چشمگیر پیش‌بینی‌های تورم، اکنون انتظار می‌رود میانگین تورم ۸.۱ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۵.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ باشد.
این بانک همچنین پیش‌بینی رشد منطقه یورو را به ۳.۱ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش، در حالی که آن را به ۰.۹ درصد در سال ۲۰۲۳ و به ۱.۹ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش داد.
بانک گفت: «پس از بازگشت در نیمه اول سال ۲۰۲۲، داده‌های اخیر حاکی از کاهش قابل توجه رشد اقتصادی منطقه یورو است و انتظار می‌رود اقتصاد در اواخر سال و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ دچار رکود شود».
این گزارش افزود: قیمت‌های بسیار بالای انرژی قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد و اگرچه تنگناهای عرضه در حال کاهش است اما همچنان فعالیت‌های اقتصادی را محدود می‌کند.
همچنین جنگ روسیه و اوکراین بر اعتماد شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان تأثیر گذاشته است.

    نظرات بسته شده اند