صنعت بیمه به مرحله بالندگی خوبی رسیده است

صنعت بیمه به مرحله بالندگی خوبی رسیده است

صنعت بیمه به مرحله بالندگی خوبی رسیده است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در این مراسم که با حضور جمع کثیری از پیشکسوتان عرصه صنعت بیمه کشور واعضایی از نمایندگی‌های بیمه‌ای تشکیل شده بود، ضمن گرامیداشت نام سپهرم و تجلیل از عملکرد و خدماتی که او در عرصه صنفی امور بیمه‌ای انجام داده است این پیشکسوتان خود را رهرو اهداف ارزشمند او دانستند.
در آغاز این مراسم، چند تن از بزرگان و مدیران حوزه صنعت بیمه، با ارائه سخنانی ضمن گرامیداشت یاد سپهرم، به دستاورد‌های او در عرصه بیمه و مساعدت‌هایی که در این حوزه برای پیشرفت فعالیت بیمه‌ای کشور انجام داده بود، پرداختند.
 
عبدالناصر همتی به عنوان مدیرکل اسبق بیمه مرکزی با ارائه دستاورد بی نظیر سپهرم در عرصه امور مدنی در صنعت بیمه‌ای کشور گفت: زمانی که سپهرم فعالیت بیمه‌ای خود را اغاز کرده بود بنده تازه متولد شدم، و این نشان از سابقه فعالیت او در راستای حمایت از فعالیت بیمه‌ای کشور و هدایتگری او در جهت حل مسائل و موضوعات بیمه‌ای کشور بوده است. به جرات می‌توان گفت عمق فعالیت و خدمات رسانی او از همه ما بیشتر است.
 
همتی در ادامه به موضوعات بیمه‌ای و چالش‌های آن با مشکلات اقتصادی امروز پرداخت و ضمن اشاره به رشد نمایندگی‌های بیمه نسبت به گذشته گفت: در اوایل سال ۱۳۷۳ که وارد صنعت بیمه شدم در حدود ۵۰۰ نمایندگی بیمه و یک دلال بیمه‌ای داشتیم که بعد‌ها تلاش کردم نام دلال را به کارگزار تغییر بدهم و پس از آن، اصطلاح دلال بیمه‌ای هم به فراموشی سپرده شد.
همتی ادامه داد: با گذشت سال‌ها می‌بینیم که امروز تعداد نمایندگی‌های بیمه از ۵۰۰ واحد به ۹۵ هزار واحد حقیقی و حقوقی رسیده است. همچنین در حال حاضر ۱۲۰۰ کارگزار بیمه مشغول فعالیت هستند که سهم اصلی فروش بیمه در اختیار این نمایندگی‌ها وکارگزاری هاست.
وی به موضوعات بیمه‌ای از جمله الکترونیک کردن فروش بیمه و استارت آپ‌ها اشاره کرد و گفت: با وجود الکترونیک کردن فروش بیمه باید مسئولین بیمه مرکزی و سندیکا، برنامه ریزی‌ها را طوری انجام دهند که لطمه شغلی به نمایندگان فعلی وارد نیاید. چون بالای ۷۰ درصد فروش بیمه را این نمایندگی‌ها انجام می‌دهند و حمایت از این نمایندگی‌ها مهم است که باید تدبیر شود.
همتی در زمینه تفاوت فروش الکترونیکی و مزیت فروش مستقیم گفت: البته فروش مستقیم با فروش انلاین متفاوت است، چون بدون دیالوگ نمی‌توان بیمه را به طور جدی فروخت و باید ارتباط مستقیم باشد و مشتری برای خرید توجیه شود؛ بنابراین نقش بیمه مهم است وافراد مانند سپهرم کار مهمی انجام می‌دادند. او در اوایل دهه چهل که چهارمین سال فعالیت بیمه‌ای خود را آغاز نموده بود اقدام به تاسیس انجمن صنفی نمایندگی بیمه کرد به حقوق نمایندگان در ان زمان فکر کرده بود و این موضوع را بسیار مهم می‌دانست.
وی به ضریب نفوذ بیمه اشاره کرد و ضمن اعلام این ضریب نفوذ به ۲.۵ درصد، گفت: در سال ۷۳ که ضریب نفوذ ۳۴/۰ درصد بود پس از ۱۳ سال به ۱.۵ درصد رسید و در آن سال‌ها توانستیم این ضریب را به سرعت بالا ببریم و امروز هم به دلیل نقش پررنگ نمایندگی‌های فروش این ضریب نفوذ ۲ واحد درصد افزایش یافته است.
مدیر سابق بیمه مرکزی گفت: درست است که ضریب نفوذ ۲.۵ درصدی بیمه بر اساس تولید ناخالص ملی ما سهم خوبی است، اما تولید ناخالص ملی ما واقعی نیست و در طول دهه گذشته نزدیک به ۱۰ درصد افت کرده است همچنین ما ۵۰ درصد هم از تولید ناخالص ملی عقب افتادیم یعنی می‌توانستیم ۵۰ درصد رشد داشته باشیم که این رشد تحقق نیافته است. اگر ان رشد بوجود می‌امدقطعا بیمه هم می‌توانست به همان نسبت رشد کند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر صنعت بیمه به مرحله بالندگی خوبی رسیده است. البته رشد بیمه در کشور به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله مهم‌ترین آن‌ها فرهنگ و قدرت خرید مردم و دیگری می‌تواند ناشی از تحریم‌ها باشد. تحریم‌ها باعث شده است که طی دوره ۱۰ ساله نتوانیم پتانسیل صنعت بیمه را کاملا به بالفعل تبدیل کنیم.
همتی گفت: به اعتقاد من صنعت بیمه کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و همه مشکلات ناشی از بی تدبیری‌ها از یک سو و تحریم‌ها وبسته شدن راه‌های ارتباطی با دنیا باعث شده است این رشد و فعالیت ما کند شود. ظرفیت بیمه همین است که به ان رسیده ایم. این کیک را باید بزرگ‌تر کنیم تا سهم بیشتری را بتوانیم تقسیم کنیم.
وی گفت: سپهرم، دغدغه توسعه بیمه را داشت و این اشخاص در صنعت بیمه بودند و ایستادگی کردند تا بیمه همچنان سرپا نگه داشته شود.
حمید احمدزاده عضو موظف هیات مدیره بیمه پاسارگاد ضمن ایراد سخنانی بیان کرد: سپهرم خدمات ارزنده‌ای را برای صنعت بیمه ارائه کرد. ایجاد رقابت همراه با رفاقت تدبیری بود که ابوالفضل سپهرم در صنعت بیمه به کار بست. مسئولیت سازمان فروش و شعب نمایندگی را در زمان آقای سپهرم بر عهده داشتم و در انجام امور همواره از مشورت با او بهره می‌بردم.
وی گفت: نگاه سپهرم به شبکه نمایندگی و توسعه او باعث شد که انجمن صنفی و سندیکای نمایندگی بیمه او از موفق‌ترین تشکیلات صنفی شود.
مهرداد خواجه نوری دبیر کل اسبق سندیکای بیمه گران و عضو اسبق شورای عالی بیمه کشور، خود را به عنوان اولین دلال بیمه عنوان کرد. او کسی بود که عبدالناصر همتی نام او را از دلال به کارگزار تغییر داد. خواجه نوری در این زمینه بیان کرد: من دلالم و دلال یعنی دلالت کننده است و این یعنی دلالت بر فروش بیمه، مسئولیتی بود که در زمان خودش صورت گرفت و سپهرم تغییرات بنیادینی در فروش و حفظ حقوق نمایندگان به کار بست که این موضوع بسیار غرورآفرین است.
حسین گرفنی پیشکسوت صنعت بیمه نیز در سخنانی بیان کرد: تشکیل انجمن صنفی یعنی انجام یک کار مدنی است که این در صنعت بیمه بسیار تاثیرگذار بود که سپهرم آن را هدایت کرد. حضور انجمن مردم نهاد یک ضرورت کامل است که می‌تواند ناظر به فعالیت مردم و دولت باشد.
وی ادامه داد: وقتی صحبت از سپهرم می‌شود یعنی ۷۰ سال سبقه نمایندگی اودرعرصه بیمه بود که بیشتر عمر خود را در بیمه آسیا گذرانده است. سابقه همکاری بنده با سپهرم به دهه ۶۰ برمی گردد. در ان زمان سپهرم وهمفکرانش پیشنهاد تشکیل انجمن صنفی را داد و پس از ایجاد این انجمن در بیمه آسیا و پیگیری امور صنفی دیگر بیمه‌ها نیز مانند بیمه البرز، بیمه دانا و بیمه ایران نیز موضوع تشکیل انجمن صنفی خود را دنبال کردند. به اعتقاد بنده انجام امور صنفی همین است که می‌توانیم بگوییم انجمن صنفی نمادی از فعالیت‌های مدنی و مردم نهاد است که به حقوق تشکیلاتی و صنف مورد نظر دلسوزانه رسیدگی می‌کند.
مرحوم ابوالفضل سپهرم متولد فروردین ماه ۱۲۹۸ در تاریخ دوم شهریور ماه ۱۴۰۱ در بیمارستان شریعتی تهران در گذشت. وی که پایه گذار سندیکای نمایندگان صنعت بیمه بود بیش از هفت دهه نمایندگی صنعت بیمه را بر عهده داشت.
 

 
 
 

    نظرات بسته شده اند