نفت ایران کمبود بازار جهانی را جبران می کند

نفت ایران کمبود بازار جهانی را جبران می کند

نفت ایران کمبود بازار جهانی را جبران می کند

به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، بر اساس آمارهای «کپلر»، شرکت ردیابی نفتکش ها، حدود 93 میلیون بشکه نفت و معیانات گازی ایران اخیرا در کشتی هایی در خلیج فارس، سواحل سنگاپور و در نزدیکی چین روی آب ذخیره سازی شده است.
این درحالی است که موسسه «ورتکسا»، میزان این ذخایر را 60 تا 70 میلیون بشکه برآورد کرده است. بعلاوه، حجم های‌کمتری در نفتکش های سواحلی وجود دارد.
تحلیلگران معتقدند، ایران تعداد قابل توجهی ناوگان کوچک محموله های نفتی را آماده کرده است که می توانند به زودی وارد بازار شوند؛ اما هنوز رفع مشکلات بیمه و حمل و نقل و همچنین فروش لحظه‌ای و مدت دار ممکن است «کمی زمان» ببرد.
احتمال بازگشت کامل ایران به بازار جهانی نفت و رفع تحریم های آمریکا، در شرایط پیچیده ای برای تاجران نفت اتفاق می افتد. سرمایه گذاران در حال شمارش معکوس برای اجرای تحریم نفتی روسیه از ماه دسامبر توسط اتحادیه اروپا هستند. بعلاوه، فروش نفت دولت بایدن از محل ذخایر راهبردی نیز در ماه اکتبر به پایان خواهد رسید.
احتمال بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی نفت بر قیمت نفت در هفته های اخیر تاثیر گذاشته و نشانه های کمی عرضه را از بین برده است.
بر اساس برآورد آژانش بین المللی انرژی، ذخایر نفت خام ایران بر روی آب با متوسط عرضه جهانی نفت در روز در سال جاری یعنی حدود 100 میلیون بشکه در روز مقایسه می شود. آمریکا 180 میلیون بشکه از ذخایر راهبردی خود را طی 6 ماه گذشته آزاد کرده است.
به گفته امالی، تحلیلگر ورتکسا، ایران روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت در روز پس از لغو معافیت های واردات نفت این کشور از سوی آمریکا، صادرات داشته است. چین یکی از بزرگ ترین خریداران نفت ایران بوده است.
آمارهای شرکت کپلر نشان می ‌دهد، اروپا در سال‌های 2017 و 2018 به ‌ترتیب،748 هزار بشکه و 528 هزار بشکه نفت ایران مصرف کرده، ای درحالی است که آسیا در همین سال ها به ترتیب 1.2 میلیون بشکه و نزدیک به یک میلیون بشکه در روز نفت ایران را دریافت کرده است.

    نظرات بسته شده اند