جزئیات چهارچوب آئین نامه واردات خودرو/ یک نمایندگی پس از فروش به ازای واردات هر ۱۰۰۰ خودرو الزامی است

جزئیات چهارچوب آئین نامه واردات خودرو/ یک نمایندگی پس از فروش به ازای واردات هر ۱۰۰۰ خودرو الزامی است

جزئیات چهارچوب آئین نامه واردات خودرو/ یک نمایندگی پس از فروش به ازای واردات هر ۱۰۰۰ خودرو الزامی است

با گذشت حدود چهار سال از ممنوعیت ورود خودرو به کشور، حالا رونمایی آیین‌نامه واردات خودرو خبر چراغ سبز به ورود خودرو‌های خارجی در ماه‌های آینده به کشور می‌دهد. این در حالی است که خبری از واردات خودرو‌های دست دوم نیست و در این آیین نامه، خودرو‌ها تحت چهارچوب معینی مجوز ورود خواهد داشت.به گزارش تابناک اقتصادی؛ روز پنجشنبه سوم شهریور در راستای اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو، آیین‌نامه واردات خودرو از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. آیین‌نامه ۹‌بندی واردات خودرو نشان می‌دهد:۱- واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو (فوب) مجازاست؛  اولویت واردات با خودرو‌های زیر ۱۰ هزار یورو (فوب) است.تبصره ۱ – تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.تبصره ۲ – ارزش گمرکی بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرکی (سیف) محاسبه خواهد شد.۲ – خودرو‌های وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می‌شود. کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عضویت وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور، موظف است نرخ سود بازرگانی خودرو‌های وارداتی برحسب ارزش (فوب) را به گونه‌ای تأمین کند که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا، معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علی‌الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است.۳ – وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با هدف توسعه تولید خودرو‌های اقتصادی (حداکثر۱۰ هزاریورو) ضمن پیش‌بینی مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تولید، اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل را به عمل آورد. برنامه ساخت داخل واردکنندگان موضوع این بند، باید به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد.۴ – واردات خودرو‌های سواری بصورت سرمایه‌گذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) برای استفاده در شبکه حمل‌ونقل عمومی مجاز است. دستورالعمل این بند توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت کشور تدوین وابلاغ می‌شود.۵ – واردات خودرو برای شماره‌گذاری در مناطق آزاد تجاری-صنعتی منحصر به خودرو‌های دونیرویی (هیبریدی) یا تمام برقی است. سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ بر عهده واردکنندگان است.۶- سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودرو‌های موضوع این تصویب‌نامه، به غیر از سرمایه‌گذاری خارجی،  حداکثر معادل یک میلیارد یورو است.۷ – منابع ارزی مورد نیاز این تصویب‌نامه از محل ارز حاصل از صادرات، رمزدارایی، سرمایه‌گذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین خواهد شد.۸ -وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (درخصوص مباحث مرتبط با آن بانک) دستورالعمل‌های اجرایی این تصویب‌نامه از جمله چگونگی تأمین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ می‌کند.۹ – وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است گزارش اجرای این تصویب‌نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه، به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند. ”
چهارچوب آئین نامه واردات خودرو اعلام شد
بر اساس این گزارش، امروز معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از تعیین چارچوب آئین نامه واردات خودرو خبر داد.منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام این خبر گفت: واردات خودرو در راستای تنظیم بازار بوده که آئین نامه آن توسط هیئت محترم دولت تصویب شد. منطقی با بیان اینکه برمبنای قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب مجلس، واردات خودرو باید همراه با انتقال فناوری باشد، افزود: اجرایی شدن آئین نامه واردات خودرو حائز شرایطی است که باید احراز شود.معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت طی اطلاعیه‌ای شرایط ذیل را برای اجرایی شدن آیین نامه واردات خودرو اعلام کرد:۱. ایجاد و یا استفاده از شبکه خدمات پس از فروش موجود با شرایط زیر:• به ازای واردات هر ۱۰۰۰ خودرو یک نمایندگی پس از فروش (برای واردات زیر ۱۰۰۰ خودرو یک نمایندگی الزامی است.)
• تامین قطعات یدکی ضروری قبل از واردات که لیست آن به تائید مراجع ذیصلاح می‌رسد.
• تامین تجهیزات، اسناد و آموزش نفرات خدمات پس از فروش
• اعلام فناوری‌های انتقال یافته در خدمات پس از فروشبر اساس این گزارش، از دیگر شرایط اجرایی شدن آیین نامه واردات خودرو:۲. داشتن مجوز رسمی از تولیدکننده محصول جهت تضمین ارائه خدمات پس از فروش و یا انتقال فناوری؛۳. داشتن تجربه در واردات خودرو و یا به کارگیری شرکت‌های دارای تجربه در این زمینه؛۴. ارائه سطح انتقال فناوری در خودرو‌های اقتصادی برای تولید در کشور؛۵. اعلام مشخصات فنی خودرو قیمت آن می‌باشد.در ادامه این اطلاعیه آمده است: با توجه به اولویت داشتن واردات خودروی اقتصادی متقاضیان تا ۱۹ شهریورماه سال جاری اسناد و مدارک بند ۳ را به مدیرکل خودرویی وزرات صمت تحویل و تا آخر شهریور ماه در کارگروه تخصصی اسناد بررسی و اولویت‌ها جهت سیر مراحل اجرایی معرفی می‌گردند.۶. جهت سرمایه گذاری در صنعت خودرو، سرمایه گذاران می‌توانند اقدام به واردات خودرو نموده و از محل فروش آن نحوه سرمایه گذاری در صنعت خودرو را مشخص کنند. پیشنهاد‌های در این بخش تا ۱۹ شهریورماه سال جاری به مدیرکل خودرویی وزارت صمت داده می‌شود. به موازات این امر جهت سرمایه گذاری مراحل لازم در سازمان سرمایه گذاری خارجی ایران توسط متقاضی طی خواهد گردید.جهت مناطق آزاد پیشنهاد‌ها برای واردات خودروی برقی و نحوه اجرای زیرساخت‌ها تا ۱۹ شهریورماه سال جاری  مدیرکل خودرویی وزارت صمت تحویل داده شود.این مقام مسئول در پایان تاکید داشته است: شرایط واردات سایر خودرو‌ها در  تاریخ ۲۰ شهریورماه سال ۱۴۰۱ اعلام می‌گردد.
 
 

    نظرات بسته شده اند