قوانین سختگیرانه اروپایی‌ها برای مصرف انرژی

قوانین سختگیرانه اروپایی‌ها برای مصرف انرژی

قوانین سختگیرانه اروپایی‌ها برای مصرف انرژی

به گزارش «تابناک»؛ رضا رحیمی- خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های خود که به موضوع بحران انرژی در اروپا اختصاص دارد به مسئله محدودیت انرژی در این قاره پرداخته و ضمن اشاره به دلایل بروز این بحران، از روزهای سختی نوشت که پیش روی مردم اروپا و به ویژه کشورهایی چون اسپانیا، آلمان، یونان و ایتالیا قرار دارد.
 
در این مطلب آمده است، به دنبال تشدید گرما و نیز کمبود انرژی برق، پدرو سانچز- نخست‌وزیر اسپانیا به تازگی قانونی را برای اجرا ابلاغ کرده است که بر اساس آن هیچ کسب‌وکاری اجازه نخواهد داشت دمای فضای داخلی خود را در فصل گرم به زیر 27 درجه و در فصل سرد به بالای 19 درجه برساند.
 
نخست‌وزیر اسپانیا در راستای هر چه بهتر اجرا شدن قوانین مرتبط با صرفه‌جویی در مصرف برق همچنین خواستار توقف نورپردازی بناهای تاریخی و روشن نگاه‌داشتن محیط فضاهای تجاری پس از پایان کار شد. او همچنین تمامی کسب‌وکارها و محیط‌های تجاری و عمومی را ملزم کرد تا برای مشخص بودن دمای محیط و عدم سرپیچی از قانون، نسبت به نصب صفحه نمایش الکتریکی برای نشان دادن دمای محیط به عابران اقدام کنند.
 
بلومبرگ با مسبوق به سابقه دانستن چنین دستور‌العمل‌هایی مثل محدودیت تنظیم دمای محیط در اسپانیا، گستردگی این دستورالعمل‌ها و نیز جدیت حکومت برای اجرای آن را نشانه‌ای از یک بحران جدی‌تر دانست که بی‌ارتباط با جنگ روسیه و اوکراین و کاهش شدید ذخایر گازی اروپا نیست.
 
در ادامه این گزارش آمده است: به دنبال اعمال محدودیت‌های گازی از سوی رئیس‌جمهور روسیه و کاهش ذخایر گازی در اتحادیه اروپا، کشورهای عضو این اتحادیه موافقت کرده‌اند تا به صورت میانگین تا 15 درصد مصرف انرژی خود را کاهش دهند؛ اتفاقی که لازمه اجرایی شدن آن اعمال فشارهای بیشتر بر شهروندان با هدف کاهش مصرف انرژی به ویژه انرژی برق است.
 
در همین رابطه و به عنوان مثال شهرداری برلین متعهد شده است تا از طریق خاموش کردن نورپردازی بناهای تاریخی تا 10 درصد میزان مصرف برق خود را کاهش دهد و برای همین، شب‌ها اماکن تاریخی مشهوری چون دروازه براندنبورگ و ستون پیروزی برلین در یک تاریکی غیرعادی فرو می‌روند.
 
دولت ایتالیا و یونان پس از اسپانیا و آلمان، ممنوعیت خنک‌سازی دما زیر 27 درجه را در محیط‌های تجاری اجرایی کرده‌اند و دولت فرانسه نیز در ماه ژوئیه، برای آن دسته از مراکز تجاری که علاوه بر استفاده از سیستم‌های خنک کننده همچنین اقدام به باز نگاه داشتن درب و پنجره‌ها می‌کردند، جریمه‌های سنگینی وضع کرد.
 
بلومبرگ پیش‌بینی کرده است که علاوه بر جنگ روسیه و اوکراین و گرمای شدید هوا، همچنین به دلیل پایین رفتن سطح آب رودخانه‌ها و محدودیت‌های زیست‌محیطی ناشی از گرم شدن آب رودخانه‌ها که فرایند انتقال سوخت به نیروگاه‌های آلمان و نیز فرایند خنک کردن راکتورهای هسته‌ای فرانسه را با مشکل موجه خواهد کرد، بحران انرژی در اروپا از شرایطی که اکنون دیده می‌شود نیز بدتر خواهد شد!
 
قابل تأمل‌تر اینکه کارشناسان انرژی پیش‌بینی می‌کنند که حتی عبور از فصل گرم سال نیز نگرانی‌ها را برای حل مشکل انرژی در اروپا کاهش نمی‌دهد و از آنجایی که در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا انرژی برق محور تأمین انرژی سیستم‌های گرمایشی است، این پیش‌بینی وجود دارد که کشورهایی مثل فرانسه حتی در ماه‌های سرد سال نیز با تهدید خاموشی‌های گسترده مواجه شوند.
 
به دنبال همین نگرانی‌ها در کشورهایی چون فرانسه و آلمان از هم اکنون قوانینی چون محدودیت تنظیم دما در محیط‌های تجاری، کاهش دما در مدارس و ادارات  و نیز محدودیت ساعت کاری ادارات برای مقابله با بحران انرژی در فصل سرد مطرح می‌شود که با انتقاد بسیاری از سیاست‌مداران رو به رو شده است و در همین رابطه «ینس اسپان» یکی از اعضای پارلمان آلمان انتقاداتی را مطرح کرده و مدعی شده است پیام برنامه‌های دولت به مردم این است که «سرد زندگی کنید، سرد دوش بگیرید و سرما بخورید».
 
در ادامه گزارش بلومبرگ آمده است که به طور مشخص وضع قوانین سختگیرانه در کشور اسپانیا نیز زمینه‌ساز بروز اختلافات جدی میان واحدهای مختلف سیاسی شده است و به طور مثال ایزابل آیوسو – فرماندار ایالت خود مختار مادرید قاطعانه اعلام کرده است که از سیاست‌های اعلامی حکومت مرکزی تبعیت نخواهد کرد، چرا که اعمال محدودیت‌های شدید انرژی در شهر مادرید برای امنیت این شهر و نیز اقتصاد گردشگری آن به شدت خسارت‌بار خواهد بود.
 
در این گزارش همچنین ضمن اشاره به ثبت دمای بالای 40 درجه سانتی گراد در بسیاری از روزهای گرم تابستان امسال در شهرهای مختلف اسپانیا همچنین به مرگ بیش از 600 نفر تنها در دو هفته ابتدایی ماه جولای به دلیل شدت گرما در این کشور اشاره و این‌گونه توضیح داده شده است که البته شرایط گرما در اسپانیا به واسطه رطوبت کمتر نسبت به کشوهایی چون آلمان و ایتالیا به مراتب بهتر است.
 
مجموعه واقعیت و تحولاتی که به نظر می‌رسد بسیاری از کشورهای اروپایی را وارد دوره جدیدی از بحران انرژی به ویژه انرژی برق کرده است و به زعم بسیاری از کارشناسان چاره‌ای جز سازگاری با آن و در پیش گرفتن طرح‌هایی چون اعمال تعطیلات عصرگاهی و محدودیت‌هایی که اسپانیایی‌ها به عنوان نمونه در پیش گرفته‌اند، ندارد، طرح‌هایی که البته مخالفان جدی در میان سیاستمداران و مردم عادی دارد و مشخص نیست تا چه میزان ضمانت اجرایی خواهد داشت؟

    نظرات بسته شده اند