قیمت نفت روسیه بهبود یافت

قیمت نفت روسیه بهبود یافت

قیمت نفت روسیه بهبود یافت

قیمت محموله های تک گرید نفتی اسپوی (ESPO) روسیه به مقصد آسیا در پی تقاضای بالا از سوی خریداران بزرگی نظیر هند و چین و کاهش نگرانیها نسبت به تحریمهای احتمالی، از رکورد پایین اخیرش بهبود یافت.

به گزارش ایسنا، نفت صادر شده از بندر کازمینو که با نرخ بالاتر از قیمت پایه بازار جهانی فروخته می شد، پس از اعمال تحریمهای گسترده غربی علیه شرکتهای مالی و انرژی روسیه، در مارس بیش از ۲۰ دلار در هر بشکه ارزانتر از نفت برنت شده بود.
با این حال، اتحادیه اروپا ماه گذشته در تحریمهای اعمال شده علیه روسیه تغییراتی صورت داد و محدودیتهای پرداخت پول صادرات نفت به شرکتهای روسنفت و گازپروم نفت که صادرکنندگان بزرگ نفت اسپو هستند را تسهیل کرد.
به گفته منابع آگاه، قیمت نفت اسپو اکنون بهبود پیدا کرده و حداقل دو محموله نفتی که قرار است بین اواخر سپتامبرتا اوایل اکتبر بارگیری شوند، به قیمت برابر با نفت دوبی – قیمت پایه نفت خاورمیانه – فروخته شده اند. پالایشگاههای خصوصی هند و چین، این محموله ها را ارزانتر از نفت خاورمیانه با کیفیت مشابه می دانند.
در مقابل، نفت موربان ابوظبی برای بارگیری در سپتامبر، ۱۲ تا ۱۳ دلار در هر بشکه بالاتر از قیمت پایه منطقه ای فروخته شد.
یکی از منابع آگاه به رویترز گفت: نفت روسیه محبوبیت زیادی در میان پالایشگاههای آسیایی دارد و در این قیمت، ارزش زیادی دارد.
اگرچه قیمتها بهبود پیدا کرده اند اما عرضه ارزانتر به تقویت حاشیه سود پالایشگاههای آسیایی کمک کرده و فشار قیمت ممکن است در آستانه اجرای تحریمهای اتحادیه اروپا در اواخر سال میلادی جاری و احتمال وضع تحریمهای بیشتر علیه مسکو، ادامه پیدا کند.
به همین ترتیب، قیمت محموله های تک نفت اورال روسیه که معمولا به اروپا صادر می شود، به تدریج بهبود پیدا کرده است.
طبق آمار رفینیتیو آیکان، هند در ژوییه از چین سبقت گرفت و بزرگترین خریدار نفت روسیه شد. این کشور ۲۹.۵ میلیون بشکه نفت از روسیه وارد کرد که شامل ۳.۴ میلیون بشکه نفت اسپو بود. دو منبع آگاه اظهار کردند: هند همچنان به خرید گرید نفتی اسپو در اکتبر ادامه خواهد داد.
بر اساس گزارش رویترز، چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان است، ۱۸.۱ میلیون بشکه نفت اسپو را در ژوییه خریداری کرد که در مقایسه با ژوئن، ۲۷ درصد کاهش داشت. این کاهش به دلیل خرید کمتر از سوی سینوپک روی داد. نفت بارگیری شده از بنادر روسیه در ژوییه به ۲۱.۳ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد که پایینترین میزان از فوریه بود.

    نظرات بسته شده اند