واکنش بانک مرکزی به فروش دلارهای تقلبی

واکنش بانک مرکزی به فروش دلارهای تقلبی

واکنش بانک مرکزی به فروش دلارهای تقلبی

بانک مرکزی درباره فروش دلارهای تقلبی توسط واحدهای صنفی غیرمجاز هشدار داد و از مردم خواست فقط از صرافی‌هایی که اسامی آنها در www.cbi.ir وجود دارد خریداری کنند.

به گزارش ایرنا،  به دنبال انتشار اخباری مبنی بر فروش دلارهای تقلبی توسط واحدی صنفی غیرمجاز موسوم به قائم (قاسم حصارکی و شرکاء) واقع در مرکز تجارت جهانی فردوسی، بانک مرکزی اعلام کرد: حسب قوانین و مقررات ذی‌ربط، بانک مرکزی صرفاً مسئولیت نظارت بر نهادهای دارای مجوز از این بانک را دارد، از جمله شرکت‌های صرافی و لیزینگ.
در خصوص فعالیت مؤسسات فاقد مجوز از بانک مرکزی، به استناد بند 2 از گام اول برنامه جامع ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی و مفاد فاز اول از منشور پروژه انتظام‌بخشی بازار پول با ساماندهی مؤسسات غیرمجاز مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، شناسایی کلیه نهادهای پولی و بانکی غیرمجاز و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بازار پولی و بانکی در سطح کشور (از جمله اشخاص فعال غیرمجاز در حوزه ارز و لیزینگ) در زمره ماموریت‌های نیروی انتظامی قرار دارد. از این رو نیروی انتظامی موظف است ضمن شناسایی فعالان غیرمجاز در بازار پول، اقدامات لازم جهت جلوگیری از فعالیت آنها را به عمل آورد.
با این حال بانک مرکزی با وجود محدود بودن وظایفش به نظارت بر نهادهای دارای مجوز، در صورت مشاهده فعالیت نهادهای غیرمجاز از جمله واحدهای صنفی غیرمجاز و دلالان ارز و لیزینگ، مراتب جلوگیری از فعالیت آنها را به نیروی انتظامی اعلام می‌کند.
بانک مرکزی از مردم درخواست کرده که به منظور جلوگیری از به مخاطره افتادن اموال و دارایی‌های خود، جهت انجام امور ارزی و لیزینگ صرفاً به شرکت‌های صرافی و لیزینگ مجاز که اسامی آنها در پایگاه اطلاع‌رسانی www.cbi.ir درج شده مراجعه کنند و پس از مشاهده مجوز نصب‌شده در محل شرکت و کنترل اعتبار آن در پایگاه www.cbi.ir اقدام به انجام امور خود کنند. همچنین مردم در صورت مشاهده هرگونه واحد پولی غیرمجاز نسبت به اعلام آن به بانک مرکزی اقدام نمایند.

    نظرات بسته شده اند