مشارکت‌نامه احداث دو مجتمع پالایشگاهی عظیم در بندرعباس و جاسک امضا شد

مشارکت‌نامه احداث دو مجتمع پالایشگاهی عظیم در بندرعباس و جاسک امضا شد

مشارکت‌نامه احداث دو مجتمع پالایشگاهی عظیم در بندرعباس و جاسک امضا شد

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی بانک رفاه کارگران، در این مراسم که روز دوشنبه 10 مرداد ماه با حضور دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، دکتر جواد اوجی وزیر نفت، دکتر سید مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، دکتر اسماعیل للـه‌گانی مدیرعامل بانک رفاه کارگران و مدیران‌عامل سایر بانک‌ها، شرکت‌ها و گروه‌های مشارکت‌کننده در محل ساختمان ریاست‌جمهوری برگزار شد، مشارکت‌نامه تامین مالی برای احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع پتروپالایشی کشور، فی‌مابین بانک‌های رفاه کارگران، ملی و تجارت، گروه توسعه تدبیر انرژی، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با مجموع سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد دلار به امضاء رسید.
آیت‌اللـه دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور طی سخنانی در این مراسم، امضای تفاهم‌نامه تأمین مالی برای احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پالایشگاه مروارید مکران را اقدامی مؤثر در تحقق اهداف کشور در زمینه‌های جذب سرمایه‌ در مسیر رونق تولید، خنثی‌سازی تحریم‌ها، جلوگیری از خام‌فروشی و تبدیل نفت به فرآورده‌های با ارزشافزوده بیشتر و ایجاد اشتغال علم‌پایه توصیف کرد.
وی احداث مجتمع‌های پتروشیمی و پتروپالایشگاهی را از نیازها و ضرورت‌های کشور برشمرد و افزود: تحقق اهداف کشور در زمینه رشد اقتصادی در گرو سرمایه‌گذاری‌های کلان است و این تفاهم‌نامه‌ها از جمله اقدام‌ها و زمینه‌سازی‌های مؤثر برای جذب سرمایه‌های خرد و کلان در مسیر سازندگی و آبادانی کشور است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه، امضای این تفاهم‌نامه گامی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: این تفاهم‌نامه همچنین، گامی مؤثر برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، جلوگیری از خام‌فروشی و تبدیل نفت خام به فرآورده‌های با ارزش افزوده بالاتر، تأمین نیازهای کشور به فرآورده‌های نفتی و ایجاد ظرفیت‌های صادراتی جدید است.
دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز طی سخنانی در این مراسم با اشاره به سرمایه‌گذاری گسترده برای پروژه‌های پیشران اقتصاد ملی گفت: هدایت نقدینگی به سمت تولید، بالا رفتن ارزش پول ملی، اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی از جمله نتایجی است که با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصاد ملی محقق خواهد شد.
وی با اشاره به مشارکت مردم در اجرای این پروژه‌ها اظهار امیدواری کرد با عملیاتی شدن این طرح‌ها مردم طعم شیرین این سرمایه‌گذاری را بچشند.
معاون اول رئیس‌جمهور مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم را از ویژگی‌های پروژه‌های پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پالایشگاه مروارید مکران برشمرد و افزود: مردم برای احداث این دو پروژه سرمایه‌گذاری و مشارکت جدی داشته‌اند و پس از اجرا می‌توانند سهامدار این طرح‌های بزرگ شوند.
مخبر همچنین به روش تأمین مالی این دو پروژه اشاره و تصریح کرد: با روشی که برای تأمین مالی این پروژه‌ها در نظر گرفته شد، موانع از پیش رو برداشته و روند آغاز احداث این دو پروژه به‌ مقدار قابل‌توجهی تسریع شد.
دکتر جواد اوجی وزیر نفت نیز در سخنانی در این مراسم با اشاره به چالش‌های بسیار برای فروش نفت و میعانات گازی در زمان تحریم گفت: اجرای پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» و پالایشگاه «مروارید مکران» تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند.
وی افزود: ظرفیت پالایشی کشور هم‌اکنون نزدیک به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز است و با توجه به روند مصرف بنزین و نفت‌گاز در کشور، به‌ویژه با افزایش مسافرت‌ها درپی کاهش شیوع کرونا، در بسیاری از روزها مصرف از تولید پیشی گرفته است که اگر این چنین پیش رود امنیت انرژی کشور دچار چالش می‌شود.
وزیر نفت با اشاره به اینکه مدت زیادی روی این پروژه‌ها کار شده بود، افزود: مهم‌ترین چالش این پروژه‌ها تأمین منابع مالی بود که با ابتکار آقای مخبر، هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی و بانک‌ها در این زمینه مشارکت داده شدند و مطمئن باشید که طی چهار تا پنج سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.
لازم به ذکر است، بانک رفاه کارگران ۱۵ درصد، گروه تدبیر انرژی ۱۵ درصد، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۱۵ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف ۱۵ درصد، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ۱۰ درصد، بانک ملی ۱۵ درصد، بانک ملت ۷.۵ درصد و بانک تجارت ۷.۵ درصد در تفاهم‌نامه مشارکت و تأمین مالی احداث پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» سهم دارند.

    نظرات بسته شده اند