با واردات بی‌رویه‌ی ماشین‌آلات، آسیب جدی به صنایع مادر وارد شد؛ واردات ماشین‌آلات موجب مختل شدن توسعه صنعتی کشور شد

با واردات بی‌رویه‌ی ماشین‌آلات، آسیب جدی به صنایع مادر وارد شد؛ واردات ماشین‌آلات موجب مختل شدن توسعه صنعتی کشور شد

با واردات بی‌رویه‌ی ماشین‌آلات، آسیب جدی به صنایع مادر وارد شد؛ واردات ماشین‌آلات موجب مختل شدن توسعه صنعتی کشور شد

علیرضا نظری در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی عمدتاً مبتنی بر خودکفایی و حمایت از تولیدات داخل است، بیان کرد: بر اساس اسناد بالادستی و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، صنایع داخلی باید مورد حمایت قرار گیرند تا توسعه و رونق پیدا کنند. اساس بر این است که تا زمانی که محصولی در داخل کشور تولید می‌شود و یا امکان تولید آن در کشور وجود دارد، نباید آن محصول به کشور وارد شود.
وی ادامه داد: این سیاست صدرصد درست است و مبتنی بر آینده‌نگری برای نظام جمهوری اسلامی ایران است تا کشور را نسبت به صنایعی که امکان تولید آن در کشور وجود دارد، بی‌نیاز کند. البته نکته‌ای که وجود دارد این است که شرکت‌های داخلی باید به نسبت تولیدات خود پاسخگو باشند و بتوانند محصولات خود را چه از لحاظ کیفی و چه کمیتی ارتقا دهند.  
این نماینده مجلس تأکید کرد: برای تولیدات داخل باید یک نظارت جدی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود داشته باشد و محصولات از لحاظ کیفیت و کمیت مدام بررسی شوند. حتی اگر قرار باشد محصولی وارد کشور شود باید متناسب با نیاز باشد و بی‌رویه نباشد.
وی در ادامه با اشاره به واردات بی‌رویه ماشین‌آلات و تعطیلی برخی صنایع خاطر نشان کرد: در سنوات اخیر با واردات بی‌رویه ماشین‌آلات آسیب جدی به صنایع مادر از جمله شرکت هپکو وارد شد. در واقع با واردات بی‌رویه نه تنها این شرکت ها توسعه نداشتند بلکه منجر به تعطیلی آن‌ها و همچنین بیکاری بسیاری از کارگرها شد و توسعه صنعتی کشور نیز به شدت مختل شد و در بسیاری از صنایع در حد مونتاژ باقی ‌ماند.
نظری یادآور شد: با توجه به این‌که واردات باید براساس نیاز باشد باید به این نکته هم توجه داشت که دستگاه های مستعملی وارد کشور شود که جزء دستگاه‌های از دور خارج شده‌ی آن‌ها نباشد و کشور را به گورستان دستگاه‌های مستعمل نکنیم؛ کما اینکه در گذشته این انفاق افتاده است.
وی اظهار داشت: کشور باید در مسیری باشد که از ظرفیت ها و جوان‎‌ها بیشتر استفاده شود. به هرحال با واردات، ارز از کشور خارج می‌شود و فرقی ندارد که ارز دولتی باشد و یا از بخش خصوصی این ارزها استفاده شود چرا که در مجموع، ارز از کشور خارج می‌شود. باید به جای این‌که واردات انجام دهیم و ارز را از کشور خارج کنیم، آن ارز را در مسیری اختصاص بدهیم که متناسب با نیاز واقعی کشور باشد.
حمایت از واحدهای صنعتی دانش‌بنیان
نظری عنوان کرد: با توجه به شعار سال که مقام معظم رهبری هم به تولید دانش‌بنیان و اشتغال در کشور تأکید فرمودند، حمایت‌هایی از سوی مجلس برای این شرکت‌ها صورت گرفته است. سال گذشته نیز مجلس شورای اسلامی در حوزه شرکت‌های دانش بنیان اصلاحاتی را انجام داد که اگر به درستی به آن توجه شود، شاهد پیشرفت‌های بسیاری در این حوزه خواهیم بود.
نماینده مردم خمین یادآور شد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی هم تأکید بر این شده است که تولیدات دانش‌بنیان در کشور رشد کند. به همین منظور برای پرداخت مالیات، معافیت‌هایی برای آنان در نظر گرفته شده است و تسهیلاتی برای این شرکت‌ها قائل شده‌اند.
وی افزود: به دنبال اجرای صحیح این سیاست‌ها، شاهد ارتقای دانش فنی و مهندسی و همچنین طراحی و ساخت ماشین‌آلات در کشور خواهیم بود. در کنار این‌ها، ظرفیت و فرصت‌های شغلی برای جوانان نیز افزایش پیدا می‌کند و شاهد رونق اشتغال در کشور خواهیم بود.  
وی در پایان در خصوص گروه‌های ذی‌نفع واردات که با ایجاد فشار به مسئولین در حال جلوگیری از اجرای حذف معافیت واردات ماشین آلات به کشور هستند، بیان کرد: زمانی که یک موضوعی در کشور قانون شد همه باید برای اجرای آن کوشا باشند چرا که قانون قطعاً به صلاح کشور است. در این راستا مجلس و کمیسیون صنایع مجلس باید به صورت ویژه مراقبت های لازم را داشته باشد تا برخی نتوانند با لابی‌گری و نفوذ قانون را دور بزنند.

    نظرات بسته شده اند