گام مهم ایران برای برای خنثی‌سازی تحریم‌ها با سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی/ چرا صادرات خدمات فنی مهندسی ضرورت دارد؟

گام مهم ایران برای برای خنثی‌سازی تحریم‌ها با سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی/ چرا صادرات خدمات فنی مهندسی ضرورت دارد؟

گام مهم ایران برای برای خنثی‌سازی تحریم‌ها با سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی/ چرا صادرات خدمات فنی مهندسی ضرورت دارد؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مسئله تحریم‌های حوزه انرژی باعث کاهش شدید نفت ایران شده است و در این زمینه دو رویکرد خنثی‌سازی تحریم‌ها یا رفع تحریم‌ها با مذاکرات وجود دارد. در زمینه رفع تحریم‌ها با توجه به تجربه دولت قبل و بدعهدی آمریکا، دولت سیزدهم به جای اینکه تمام تلاش خود را صرف رفع تحریم‌ها با مذاکرات کند، به دنبال بی‌اثر کردن و خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز رفته است.
در همین راستا وزارت نفت دولت سیزدهم اخیرا در سفری که به ونزوئلا داشت، به تفاهم‌نامه جدیدی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی برای تجهیز و نوسازی و بازگرداندن پالایشگاه‌های این کشور به ظرفیت فول خود اقدام کرد و به جای آن، بخشی از سهام پالایشگاه‌های این کشور را در اختیار گرفته است.
این اقدام وزارت نفت علاوه بر بهبود روابط حوزه انرژی کشور، با کشورهای همسو و تحریمی، موجب صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین امکان فروش تضمینی نفت ایران به ونزوئلا جهت استفاده در پالایشگاه‌های فراسرزمینی که ایران در آن‌ها سهامدار است، را فراهم می‌کند و از همین رو نیز این رویکرد بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.
مهم‌ترین مزیت سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی این است که این پالایشگاه ها ساخته شدند و دیگر نیازی به سرمایه‌گذاری اولیه نیست و ایران نیز با صادرات خدمات فنی مهندسی علاوه بر سهامدار شدن در این پالایشگاه‌ها، رو به سمت استفاده از نفت ایران می‌بره که فوری‌ترین روش خنثی‌سازی تحریم‌ها و فروش تضمینی نفت خام و تبدیل آن به فرآورده است.
در همین رابطه با محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند؛
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک اقتصادی با اشاره به موضوع ظرفیت سازی برای فروش نفت ایران با سرمایه گذاری در بخش انرژی کشورهای آمریکای لاتین و همسایگان اظهار کرد: هرگونه حضور در کشور های دیگر که بتواند توان صادراتی بخش فنی مهندسی ما را افزایش دهد قطعا برای ما قابل قبول است، البته منوط به اعلام نیاز کشور های همسایه و مقابل ما است.
پور ابراهیمی با بیان اینکه یکی از موضوعات بسیار مهم کشور صادرات خدمات فنی و مهندسی است، تصریح کرد: معتقدم پیگیری این موضوع را وزارت صمت به عنوان متولی اصلی صادرات چه در بخش خدمات فنی مهندسی و چه در بخش کالا باید داشته باشد، ما به عنوان کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر این باور هستیم که علی رقم همه تحریم ها موضوع تراز تجاری ما می تواند عملیاتی شود که راهکار اصلی برای آن هم صادرات خدمات فنی و مهندسی است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: صادرات خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور ها جمله بسیار دقیقی است، ما در سالهای قبل بالغ بر ده میلیارد دلار قرارداد برای صادرات خدمات فنی مهندسی داشتیم که به دلیل عدم پشتیبانی لازم در دولت قبل این رقم کاهش پیدا کرده است، اما با توجه به خبر هایی که اکنون به گوش می رسد دولت آقای رئیسی پشتیبانی خودش بر صادرات خدمات فنی مهندسی را افزایش داده است و سازمان توسعه تجارت هم به طور جدی به موضوع ورود پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر کشوری اعلام کند به دانش فنی و خدمات فنی مهندسی ایران نیاز دارد، حتما مورد قبول ما است، زیرا از یکسو صادرات در بخش فنی مهندسی به خودی خود غیر قابل تحریم است و از سوی دیگر می توانیم از ظرفیت پالایشی کشور مد نظر برای خنثی‌سازی تحریم ها استفاده لازم را ببریم.
پورابراهیمی با بیان اینکه ما در کشور خودمان شرایط تبدیل نفت به دیگر صنایع اعم از بنزین را داریم، گفت: به طور طبیعی ایجاد درآمد پایدار ارزی در کشور دیگر کار سختی است ولی امکان وقوع دارد و با برنامه‌ریزی قابل دسترس است.
وی با بیان اینکه اگر حمایت ها ادامه پیدا کند ما می توانیم به دوران طلایی خودمان برگردیم، گفت: صاردات خدمات فنی مهندسی یکی از راهکار های اصلی برای توسعه صادرات غیر نفتی است که درآمدهایی را برای ما بدون هیچ گونه هزینه ای ایجاد می کند و مشمول تحریم هم نمی شود.
 

    نظرات بسته شده اند