آمادگی زنجیره تامین برای اجرای طرح جهش کیفی ایران خودرو

آمادگی زنجیره تامین برای اجرای طرح جهش کیفی ایران خودرو

آمادگی زنجیره تامین برای اجرای طرح جهش کیفی ایران خودرو

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور، با بیان این مطلب، افزود: لازمه تضمین کیفیت قطعات خودروها برای جهش کیفیت و رشد تیراژ تولید، امضای قراردادهای برنده-برنده با گزینه های تعیین قیمت بر مبنای مثبت و منفی پنج درصد قیمت نهاده های تولید موثر بر قیمت نهایی قطعات است و باید طرفین اهتمام کافی به رعایت مفاد این گونه قراردادها داشته باشند.آرش محبی نژاد، گفت: باید ایران خودرو اهداف اجرای طرح جهش کیفیت را به درستی تبیین و برنامه منسجمی برای اجرای آن داشته باشد. در صورتی که چارچوب توافق خودروساز و قطعه ساز بر مبنای تعهدات متقابل باشد، یقینا طرح جهش کیفی محصولات ایران خودرو عملیاتی خواهد شد.دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور، افزود: اجرای طرح جهش کیفیت ایران خودرو گامی مثبت در جهت افزایش میزان رضایتمندی از طریق تولید خودروهای دارای کیفیت و گارانتی معتبر است، گرچه در اجرای این طرح تامین قطعات با کیفیت مناسب از اولویت خاصی برخوردار است اما از آنجا که اجرای این طرح توسط گروه صنعتی ایران خودرو ضمانت و اجرایی می شود، نظارت بر حسن اجرای آن وظیفه این شرکت است.او در مورد برخی انتقادها نسبت به مطالبات معوق خودروسازان به قطعه سازان و احتمال تاثیر آن بر ورود قطعات بی کیفیت به خط تولید و کم و کیف اجرای طرح جهش کیفی محصولات ایران خودرو، افزود: قطعه سازان و بقیه اجزای تامین قطعات برای تولید خودرو تابع نظر خودروسازان هستند، به عبارتی دیگر زنجیره تامین مکلف و متعهد به تولید و تامین قطعات مطابق استانداردهای کمی و کیفی ایران خودرو است. محبی نژاد، گفت: کیفیت رسیدن به حد معینی از مطلوبیت مورد انتظار مشتریان خودرو است و برآورده شدن این انتظار مشتری به عوامل مختلفی مانند قیمت خودرو، قدرت خرید مشتریان، شرایط مختلف جغرافیایی استفاده از خودرو و … بستگی دارد، بر این اساس نمی توان به طور مطلق لقب با کیفیت یا بی کیفیت را اطلاق کرد. وی افزود: ممکن است مشتری که یک خودرو مرسدس بنز با قیمت 100 هزار دلار خریداری می کند از کیفیت این خودرو ناراضی نباشد و فردی که در هند یک خودرو تاتا با قیمت 10 هزار دلار خریداری می کند نیز از این خودرو راضی باشد که این امر ریشه در نوع نگرش به حد معینی از مطلوبیت مورد انتظار مشتریان این خودروها دارد.محبی نژاد تاکید کرد، برمبنای آنچه در بضاعت کنونی صنعت قطعه سازی کشور است، کیفیت تولید قطعات بهبود خواهد یافت و در صورتی که برخی قطعات نیازمند ارتقای تکنولوژی و دانش فنی تولید باشد نیز، صنعت قطعه سازی ما در بزنگاه های ثابت کرده که توانسته این دانش فنی و فناوری را از کشورهای صاحب نام و توانمند وارد کند و یا این که با بومی سازی و درون زایی این فناوری را تامین کند.به گفته وی، کیفیت یک خودرو متاثر از عوامل مختلفی مانند کیفیت قطعات، طراحی مناسب، مونتاژ درست و … که از همه این موارد در طول زمان تحت مقوله تضمین کیفیت تعریف می شود و فقط این نیست که یک خودرو با کیفیت تولید شود بلکه باید بتوانیم این کیفیت را در یک خودرو تکرار پذیر کرده، ثابت نگه داریم و حتی به مرور زمان ارتقاء دهیم و این هدف‌گذاری مهمتر از تولید یک خودرو نمونه با کیفیت است. محبی نژاد افزود: در چنین شرایطی است که می توان گارانتی و وارانتی مناسبی با مدت زمان مناسب برای این گونه خودروهای با کیفیت ارایه کرد، همانطور که در طرح جهش کیفی ایران خودرو با تکیه بر این عوامل موتور و گیربکس خودروهای تارا اتوماتیک و دنده ای به مدت 6 ماه و 10 هزار کیلومتر گارانتی شده و در نظر است تا این طرح به بقیه محصولات نیز تعمیم داده شود.

    نظرات بسته شده اند