عرضه خودرو در بورس کالا، اشتباهات قرعه کشی را ندارد

عرضه خودرو در بورس کالا، اشتباهات قرعه کشی را ندارد

عرضه خودرو در بورس کالا، اشتباهات قرعه کشی را ندارد

سه سالیست که از طرح وزارت صمت برای عرضه خودرو می گذرد؛ “قرعه کشی خودرو” طرحی که وزارت صمت برای عرضه خودرو در نظر گرفت تا این کالا راحت تر و البته با قیمت معقول به دست مصرف کننده برسد، پس از گذشت سه سال این طرح با شکست رو به رو شد.
سال گذشته آقای رضا فاطمی امین وزیر صمت اعلام کرد که بناست امسال تولید خودرو به قدری زیاد شود که دیگر خودرو از طریق قرعه کشی به دست مصرف کننده نرسد و راهکار جدیدی ارائه خواهند داد. امسال وزارت صمت از طرح جدیدش برای عرضه خودرو رونمایی کرد و آن سیستم فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو بود، طرحی در قالب همان سیستم قرعه کشی!
نمایندگان مجلس که از قبل این روز را پیش بینی کرده بودند، از طرح دیگری برای عرضه خودرو پرده برداشته بودند که “طرح عرضه خودرو در بورس کالا” بود.
علی موسوی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه فروش خودرو به روش قرعه کشی رانت‌زاست، گفت: قرار بر این بود خودرو با ساز و کار بورس کالا عرضه شود تا موقعیت‌های رانت‌زا را از چرخه بازار خودرو حذف کند اما متاسفانه جلوی انجام این کار را گرفتند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه با عرضه خودرو در بورس کالا، رانت از بین می رفت، گفت: در واقع زمانی که خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود در شرایط رقابتی و برآمده از ساز و کار عرضه و تقاضا خودرو به خریدار می‌رسد و این به معنای حذف دلالی و بسترهای غیرشفاف از بازار خودرو است.
به گفته موسوی، با ساز و کار بورس موقعیت‌های رانت‌زا از چرخه بازار خودرو حذف می‌شوند و امکان بروز دوباره رانت از بین می‌رود.
همچنین جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا می گوید عرضه خودرو در بورس کالا راهکاری است که به واسطه آن موضوع شفافیت برجسته می‌شود و امکان بروز دوباره رانت در بازار خودرو از بین می‌رود. 
به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با عرضه خودرو در بورس کالا بخش عمده نگرانی‌ها از بین خواهد رفت، چرا که تمام نقل و انتقالات و میزان خرید و فروش در بستر بورس کالا، شفاف و قابل رصد است.
به گفته قادری به دلیل همین ساز و کار شفاف در بورس کالاست که باید اجازه داد عرضه خودرو در بورس تقویت و توسعه یابد؛ چرا که خطاها و اشتباه‌های نحوه عرضه خودرو با ساز و کار بورس رفع می‌شود و مجلس از طرح عرضه خودرو در بستر بورس کالا حمایت می‌کند.
۲۸ اردیبهشت ماه اولین مرحله عرضه خودرو در بورس کالا بود. در این مرحله خودروهایی با تقاضای کمتر در بورس کالا عرضه شدند.

    نظرات بسته شده اند