کاهش برق از خاموشی‌های ناگهانی بهتر است/ آماده همکاری با وزارت نیرو هستیم

کاهش برق از خاموشی‌های ناگهانی بهتر است/ آماده همکاری با وزارت نیرو هستیم

کاهش برق از خاموشی‌های ناگهانی بهتر است/ آماده همکاری با وزارت نیرو هستیم

وزارت نیرو در تابستان پیش رو بنا دارد تا با انعقاد تفاهم نامه با  مشترکان و بخش های پرمصرف مثل بخش صنایع و بخش کشاورزی مقدمات کنترل اوج بار مصرف و پایداری جریان برق را اجرایی کند؛ اقدامی شایسته و ضروری که انتظار می رود نتیجه ثمربخشی آن به حداقل رسیدن خسارت‌ها در بخش های اقتصادی و جلوگیری از خاموشی های برنامه ریزی نشده باشد.
به گزارش «تابناک»، موضوع هماهنگی و برنامه ریزی مدیریت بار مصرف در بخش های اقتصادی مثل صنایع از آن جهت مهم است که بدانیم در سال گذشته و به واسطه بی برنامگی های ایجاد شده در این بخش نه تنها برق بسیاری از صنایع به صورت ناگهانی قطع شده و خسارت سنگین و بعضا جبران ناپذیری به این بخش وارد می کرد، که در بخش خانگی و سایر فعالیت‌ها نیز کشور با مشکلات جدی رو به رو شد.
در تفاهم نامه‌ای که به آن اشاره شد و به صورت مشخص در بخش صنایع قرار است اقداماتی مثل جابجایی تعطیلات هفتگی از روز جمعه به سایر روزهای کاری، کاهش بار برنامه ریزی شده در ساعات اوج مصرف برق، کاهش و یا قطع برنامه ریزی شده 24 ساعته به منظور تعمیرات – تعطیلات سالانه و یا تعیین ساعات کار برنامه ریزی شده به فراخور توان و ظرفیت هر صنعت به اجرا گذاشته شود تا در مجموع با کاهش میزان مصرف برق در این بخش، امکان پایداری جریان برق کشور فراهم شود.
با توجه به اینکه چیزی حدود 37 درصد مصرف برق کشور متعلق به صنایع است، پیش بینی می شود تا با همراهی صنایع و اجرایی شدن این تفاهم‌نامه ها بخش قابل توجهی از مشکلات مرتبط با ناترازی تولید و مصرف برق در فصل گرم سال مرتفع شود.
ابوالفضل اقبالیون- عضو هیات ‌مدیره انجمن صنایع و معادن گچ ایران در همین رابطه به «تابناک» گفت: اینکه تفاهم نامه‌ای برای مدیریت بار مصرف برق در فصل گرم سال از سوی دولت و صنایع تنظیم شود، اتفاق بسیار خوبی است و ما آمادگی کامل خود را برای همراهی و همکاری در این زمینه اعلام می کنیم.
اقبالیون در همین رابطه اضافه کرد: برنامه ریزی مصرف برق در فصل تابستان اگرچه میزان برق صنایع را کاهش می دهد ولی از بسیاری خاموشی های بدون برنامه و ناگهانی بهتر است و خسارت کمتری را متوجه صنایع می کند.
مدیر‌عامل سپید گچ ساوه در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: این را باید در نظر بگیرید که کوره های فعال در کارخانه های گچ و سیمان همیشه باید زیر بار باشند و اگر حتی برای یک مدت کوتاهی برق آنها قطع شود، خسارت بسیار زیادی به صنایع این حوزه وارد خواهد شد. بر همین اساس تفاهم نامه‌ای که حداقل برق مورد نیاز ما را در فصل تابستان تضمین کند و در مقابل احتمال قطعی برق را برای ما به صفر برساند، اتفاق بسیار خوبی است.
اقبالیون در ادامه ضمن اشاره به شرایط نامطلوب سال گذشته گفت:  در سال گذشته برنامه ای برای مدیریت بار مصرف وجود نداشت و لذا قطعی های برق خسارت بسیار زیادی را به صنایع گچ وارد کرد.
این فعال بخش صنایع و معادن کشور همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در پاسخ به این سوال که به نظر شما مشوق های ریالی وزارت نیرو به چه میزان در همراهی صنایع با طرح کنترل بار مصرف برق موثر است، نیز گفت: اینکه وزارت نیرو بخواهد پاداش صرفه جویی بدهد، اتفاق خوبی است و ما از این اقدام تشکر می کنیم، ولی واقعیت این است که تضمین عدم قطعی بی برنامه برق برای ما مهم‌تر است و به همین خاطر با طرح های مدیریت مصرف همکاری خواهیم کرد.
عضو انجمن هیأت مدیره انجمن صنایع و معادن گچ ایران در بخش پایانی سخنان خود نیز با اشاره اینکه فصل تابستان برای صنعت گچ اوج کار محسوب می شود، گفت: در بسیاری از مناطق کشور در فصل زمستان فرصت کار مناسب در صنعت ما وجود ندارد و به همین دلیل کار ما تابستان تازه اوج می گیرد، به همین خاطر ما نیازمند این هستیم که برق پایدار داشته باشیم و لذا از تفاهم نامه هایی که استمرار جریان برق را فصل تابستان برای تضمین کند و شرایط را نسبت به سال گذشته بهبود بخشد، استقبال خواهیم کرد.

    نظرات بسته شده اند