محدودیت دسترسی به غذای سنتی ژاپن در پی بحران اوکراین

محدودیت دسترسی به غذای سنتی ژاپن در پی بحران اوکراین

محدودیت دسترسی به غذای سنتی ژاپن در پی بحران اوکراین

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، ریو ایشی هارا به زودی قیمت کاسه های ارزان قیمت نودل سوبا را برای اولین بار در نزدیک به یک دهه اخیر افزایش خواهد داد، افزایش هزینه ها و حمله روسیه به اوکراین آسیب های غیرقابل پیش بینی را بر رشته های محبوب گندم سیاه (چاودار) ژاپنی وارد می کند. اگرچه رشته فرنگی به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین غذاهای ژاپنی دیده می‌شود و در شب سال نو طبق سنت برای خوش شانسی مصرف می‌شود، اما بخش قابل توجهی از گندم سیاهی که برای رشته فرنگی وارد می‌شود، از روسیه، تولیدکننده برتر گندم سیاه در سطح جهان، می‌آید.

 گندم سیاه روسیه هنوز قابلیت واردات دارد، اما بی ثباتی و اختلالات حمل و نقل مانع از خرید شده است. این امر بر درد و رنج صاحبان فروشگاه‌های سوبا مانند ایشی هارا افزوده که در حال حاضر به دلیل افزایش جهانی قیمت کالاها، همراه با سقوط ین، باعث افزایش قیمت‌ها شده است. سس سویا، آرد، سبزیجات مورد استفاده برای تمپورا و حتی ماهی مورد استفاده برای آبگوشت همگی گران شده اند. ایشی هارا گفت: تامین کنندگان تمام تلاش خود را انجام دادند، اما این بار وضعیت آنقدر بد است که هیچ راهی برای جلوگیری از افزایش قیمت ها وجود ندارد. برخی از موارد را باید ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دهم. در پی آن، سوبا به عنوان یک غذای ارزان که سرد یا گرم سرو می‌شود، معروف است که اغلب توسط کارگران و دانش‌آموزان در مغازه‌های باریک به‌سرعت سرو می‌شود و ممکن است با صرف غذا بدون صندلی، هزینه‌ها را کاهش دهد. کالری کم و محتوای مغذی ویتامین و مواد معدنی نودل ها، آن ها را جزو غذاهای سالم طبقه بندی می کند.
قیمت های ایشی هارا از ۲۹۰ ین (۲.۲۵ دلار) تا ۵۵۰ ین است، با افزودنی هایی مانند تمپورا و مواردی که با برنج، قیمت بیشتری دارند. وی گفت: اکنون با وجود جنگ، هزینه واردات گندم سیاه نیز افزایش یافته است. بر اساس گزارش انجمن سوبای ژاپن، علی رغم جایگاه نمادین سوبا، ژاپن در سال ۲۰۲۰ تنها ۴۲ درصد از نیاز گندم سیاه خود را تولید کرد. به گفته وزارت کشاورزی، این خلا با واردات پر می شود و روسیه سومین منبع بزرگ گندم سیاه از سال ۲۰۱۸ است. در سال ۲۰۲۱، روسیه با جانشینی چین به مقام دوم رسید و تا فوریه در جایگاه اول بود. سپس به اوکراین حمله کرد و به افزایش قیمت کالاها افزود، در حالی که ین ژاپن در همین حین به پایین‌ترین حد در ۲۰ سال اخیر سقوط کرد. علاوه بر این، تحریم ها و سرکوب سیستم بانکی روسیه، که مسکو را از تامین مالی بین المللی مسدود کرده، تسویه حساب ها را دشوارتر کرده است.
 در نتیجه دردسر برای واردکنندگان سوبا و کارخانه‌های آسیاب در ماتسوموتو، شهری در منطقه سنتی تولید سوبا در ناگانو بوده است.این  شرکت بذر گندم سیاه را از روسیه و کشورهای دیگر شامل چین در کیسه های ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تنی وارد می کند، اگرچه از ارائه مقادیر دقیق یا درصد عرضه هر کشور خودداری شده است. تا کنون، بزرگ ترین مشکلات، تأخیر و افزایش ۳۰ درصدی قیمت گندم سیاه روسیه در شش ماه گذشته بوده است، هرچند که بخشی از آن به دلیل توقف صادرات در سال گذشته است که برطرف شد. با توجه به اینکه روسیه نیمی از گندم سیاه جهان را تولید می کند، مشکلات به این معنی است که تقاضا به دومین تولیدکننده بزرگ چین تغییر جهت خواهد داد. اما با کاهش تولید سالانه گندم سیاه توسط چین، احتمالاً قیمت ها افزایش بیشتری خواهند داشت. او افزود: بنابراین ممکن است خوردن سوبا در مکان‌های کم‌هزینه سخت شود. حتی مشتریان وفادار ایشی هارا هم ممکن است محدودیت های خود را داشته باشند. (دلار = ۱۲۸.۶۵ ین)

    نظرات بسته شده اند