به چه وسیله ای میشود در خانه کره و خامه تولید کرد ؟

به چه وسیله ای میشود در خانه کره و خامه تولید کرد ؟

به چه وسیله ای میشود در خانه کره و خامه تولید کرد ؟

اصول اولیه تولید مواد لبنی در خانه :
یکی از مهمترین نکته هایی که تولید مواد لبنی در خانه وجود دارد، عدم امکان دسترسی به دستگاه های مدرن تولید این مواد است چرا که این دستگاه ها در تناژهای بالایی تولید شده و قابل استفاده در خانه نمی باشند . در نتیجه یا باید به صورت سنتی اقدام به تولید مواد لبنی بکنید و با اینکه با استفاده از نمونه های خانگی دستگاه های مخصوص مورد اشاره ، اقدام به تهیه مواد لبنی مدنظر خود بکنید.
تولید کره در خانه :
کره ای که در خانه گرفته میشود در واقعا چربی موجود در ماست می باشد که با استفاده از همزنی و ایجاد شرایط مناسب ، با استفاده از نیروی گریز از مرکز از ماست جدا میشود .
برای کره گیری میتوان از کره گیر خانگی استفاده کرد یا با بهره گیری از یک همزن ثابت اقدام به تولید کره کنید.
ازجمله فاکتورهایی که در تولید کره ی خانگی تاثیر دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1- انتخاب ماست مناسب : ماست مورد استفاده برای کره گیری باید چربی بالایی داشته باشد . ماست هایی که چربی انها گرفته شده است و یا ماست هایی که برای نژاد های کم چرب هستند به هیچ وجه برای تولید کره مناسب نیستند. همچنین ماست های پاستوریزه و به طور کلی ماست های کارخانه ای نیز برای تولید کره مناسب نیستند.
2- انتخاب دستگاه مناسب : در انتخاب دستگاه نکات بسیاری وجود دارد که در ادامه به بیان آنها خواهیم پردخت ، تنها اشاره به این نکته که دستگاه از کیفیت مناسبی برخوردار باشد در این بخش ضروری است .
کدام دستگاه کره گیری برای استفاده در خانه مناسب است ؟
انواع دستگاه های کره گیری شامل دستگاه کره گیری خانگی و صنعتی موجود می باشند که نمونه های خانگی دارای اندازه های کوچکتری بوده و استفاده از انها بسیار ساده است.
در مقابل کره گیر کارگاهی هم از نظر ابعاد و هم از نظر مواد مورد نیاز برای تولید کره با نمونه های خانگی متفاوت است. برای مثال در نمونه کره گیرهای کارگاهی نیازی به استفاده از ماست برای کره گیری وجود ندارد و با توجه به سیستم کامل این نوع از کره گیر ها، کره مستقیما از شیر گرفته میشود .
در زمان خرید کره گیر به ظرفیت آن و میزان حجم مخزن آن توجه کنید. اگر برای مثال استفاده شما از کره گیر به هفته ای یک بار انهم با مقدایر کم ماست محدود است ، نیازی به خرید یک دستگاه 200 لیتری کره گیری ندارید و در صورت خرید این دستگاه با مشکلات بسیاری مواجه می شود و عملا دستگاه به صورت مناسب کار نخواهد کرد.
مورد بعدی کیفیت موتور و تناسب قدرت آن به میزان حجم دستگاه می باشد. موتور نباید دمای بالایی تولید کند چرا که در این صورت سبب افزایش دمای بدنه و در نتیجه مواد داخل دستگاه شده و کره تولید نخواهد شد.
در تولید کره از ماست ، توجه داشته باشید که برای سه پیمانه ماست باید 1 پیمانه آب استفاده کنید.
خامه گیری در خانه چگونه انجام میشود ؟
تولید خامه بدون داشتن دستگاه نیز امکان پذیر است که خامه حاصله را سرشیر می گویند. مشکلی که در تولید این مدل خامه وجود دارد ، درصد پایین خامه گیری است. سرشیر با خنک شدن شیر بر روی آن قرار میگیرد و میتوان با چندین بار سرشیری مقدار خامه ی بیشتری گرفت ولی در هر صورت میزان خامه ی حاصله بسیار کمتر از میزان خامه ای خواهد بود که از همان شیر و با استفاده از دستگاه خامه گیر حاصل میشود.
خامه گیر دستگاهی مخصوص می باشد که با استفاده از نیروی گریز از مرکز و چرخش سانتریفیوژی یک سری پیاله مخصوص، خامه را که همان چربی شیر میباشد به صورت قطره قطره جدا میکند.
خامه گیرها نیز نمونه های خانگی و کارگاهی دارند که در نمونه های کارگاهی ظرفیت بالا بوده و دستگاه توان تولید خامه بیشتری دارد .
نکته بسیار جالب در مورد خامه گیر ها امکان تعیین میزان چربیگیری از شیر است که در نتیجه میزان خامه ی تولیدی و همینطور تولید شیر کمچرب را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد

برای خامه گیری مناسب از شیر 2 نکته مهم باید مدنظر قرار گیرد :
– شیر باید پرچرب باشد. هرچقدر چربی شیر بیشتر باشد میزان خامه ی حاصله نیز بیشتر خواهد بود
– دمای شیر باید 40 درجه باشد . نکته مهمی که در خامه گیری با دستگاه خامه گیر وجود دارد توجه به دمای شیر است. ابتدا باید شیر را بجوشانید سپس صبر کنید تا دمای آن به 40 درجه برسد. در این صورت میتوانید اقدام به خامه گیری کنید .
نکات مهم در خرید دستگاه های تولید مواد لبنی :
از جمله مهمترین نکاتی که باید در خرید دستگاه های تولید مواد لبی در نظر بگیرید میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
– بدنه دستگاه ضدزنگ باشد : ضدزنگ بودن بدنه ی دستگاه به دلیل اینکه به صورت مستمری با مواد لبنی سروکار دارند از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار می باشد . زنگ زدگی در دستگاه موجب ورود الودگی به داخل دستگاه شده و مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد.
– قیمت مناسب : همیشه به دنبال ارزانترین دستگاه کره گیری و خامه گیری نباشید، تناسبی بین قیمت و ارزش خرید محصول در نظر بگیرید و سپس اقدام کنید.
– گارانتی و خدمات پس از فروش : سعی کنید دستگاهی را انتخاب کنید که تولید کننده ی آن نام و نشان شناخته شده ای داشته باشد . چراکه چنین تولید کننده های خدمات پس از فروش قابل اعتمادتری نسبت به تولید کنندگان بی نام و نشان اراده میدهد.
سخن پایانی :
در پایان اشاره به اینکه ضروری است که دستگاه انتخابی باید متناسب با نیاز شما انتخاب شود. از خرید دستگاه هایی با حجم و ظرفیت بالا خوددرای کنید. در بسیاری از این دستگاه ها در صورت نامتناسب بودن ظرفیت دستگاه با حجم موادی که شما اضافه کرده اید، کیفیت محصول پایانی بسیار پایین خواهد بود
 
انتهای رپرتاژ آگهی/

    نظرات بسته شده اند