امضای تفاهم نامه تاسیس شتاب‌دهنده تخصصی نوآوری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در هلدینگ تاپیکو

امضای تفاهم نامه تاسیس شتاب‌دهنده تخصصی نوآوری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در هلدینگ تاپیکو

امضای تفاهم نامه تاسیس شتاب‌دهنده تخصصی نوآوری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در هلدینگ تاپیکو

تاپیکو بعنوان اولین هلدینگ تخصصی صنعت نفت گاز و پتروشیمی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برای تاسیس یک شتابدهنده نوآوری و تخصصی در این صنعت پیشگام شد.روابط عمومی تاپیکو اعلام کرد، تفاهم نامه همکاری میان هلدینگ تاپیکو و موسسسه شتاب دهنده آبان صبح امروز یکشنبه 28 فروردین ماه، همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) امضا شد.
بر اساس این تفاهم نامه یک مرکز شتاب دهنده نوآوری تخصصی در صنایع نفت گاز و پتروشیمی زیر مجموعه هلدینگ تاپیکو راه‌اندازی خواهد شد، تا در راستای پرورش و توسعه ایده‌های شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌های نوآورانه در شرکت‌های فعال خود در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی فعالیت نماید.
شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی PIIC از زیر مجموعه هلدینگ بزرگ تاپیکو متولی تاسیس و اقدامات اجرایی این شتابدهنده شد.
دکتر مسعود اسم خانی مدیرعامل تاپیکو در این مراسم، یکی از اهداف اصلی تاپیکو را، راه اندازی یک مرکز نوآوری تخصصی تحت عنوان یک شتابدهنده ذیل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی عنوان کرد و گفت: اگرچه از مدتها پبش روی این موضوع برنامه‌ریزی کرده و اقداماتی را پیش برده بودیم اما با توجه به تاکید مقام معظم رهبری این حرکت ما سرعت بیشتری گرفت و خدا را شکر میکنم که به عنوان یکی از بزرگترین هلدینگ‌های کشور جزو اولین گروه‌ها هستیم که به صورت کاملا برنامه‌ریزی شده و هدفمند در این راستا در حال حرکت هستیم.
وی افزود: به عنوان یک بنگاه اقتصادی و هلدینگ بزرگ از وزیر محترم رفاه و ریاست محترم سازمان تأمین اجتماعی و نیز مدیریت محترم شستا تکلیف داریم که تولید حداکثری را ملاک کار خود قرار دهیم و در راستای حمایت از شرکتهای دانش بنیان و سوق شرکتهای خودمان به موضوعات نوآورانه کار هدفمند و هوشمندی را انجام دهیم و این مرکز در راستای همین هدف تشکیل خواهد شد.
او اضافه کرد: هدف اصلی ما از این مرکز نوآوری این است که بتوانیم از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری که به تعداد زیاد و با توانمندهای فراوان طی سالهای گذشته در تاپیکو ایجاد شده بهره بگیریم. به عنوان مثال ما امکانات خیلی خوبی را در تمامی استانها داریم و می‌توانیم آنها را در اختیار این مرکز نوآوری و تخصصی قرار دهیم.
وی با اشاره به ظرفیت شرکت ماشین سازی پارس از شرکتهای تابعه تاپیکو تأکید کرد: ما در این شرکت، تنها در تهران امکانات ساخت سازه‌های بزرگ فلزی و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را در اختیار داریم که میتوانیم در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار دهیم.
نایب رئیس هیات مدیره تاپیکو با اشاره به ضرورت حرکت در مسیر بومی سازی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: برنامه داریم در چارچوب این مرکز نوآوری خصوصاً در صنایع نفت گاز و پتروشیمی، کارهایی که درحوزه بومی سازی تجهیزات و بصورت اختصاصی پکیج های تخصصی صنایع که تاکنون وارد می‌شده را برنامه‌ریزی بسیار جدی انجام دهیم و بتوانیم مرحله به مرحله آنها را بومی سازی و ساخت داخل انجام دهیم.
اسم خانی همچنین با بیان اینکه در کشور پروژه‌های متعددی داریم که مشکل اصلی‌شان بحث لیسانس است افزود: در حوزه بومی‌سازی دانش فنی باید نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. من از همه شرکتهایی که درحوزه مهندسی و طراحی ودانش فنی فعال هستند دعوت می‌کنم که در این زمینه به ما کمک کنند که بتوانیم هم در هلدینگ خودمان و در طرحها و پروژه‌هایی که در این هلدینگ تعریف شده است و هم در سایر هلدینگهای فعال کشور از ظرفیت آنها استفاده کنیم. یکی از تکالیفی است که لازم است این مرکز نوآوری جزو اولویتهای خود قرار دهند.
مدیرعامل تاپیکو در ادامه افزود: ما به عنوان تولید کننده اکثر مواد پتروشیمی در کشور که در برخی از آنها به عنوان متولی بازار شناخته می شویم بایستی در زنجیره ارزش این محصولات برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم. به عنوان مثال در زمینه PVC نگاه ما این است که وارد تولید پلیمرهای مهندسی شویم و زنجیره این محصول را تکمیل کنیم که اقدامات ویژه‌ای نیاز است که در این حوزه انجام شود و برنامه‌های خوبی را هم پیش بینی کرده‌ایم.
وی افزود: در حوزه متانول و کلر، ما برنامه داریم که پارک متانول و کلر را ذیل شرکتهای خودمان راه اندازی کنیم که این می‌تواند یکی از حوزه هایی باشد که این مرکز نوآوری در آن زمینه قدم بردارد و ما به عنوان حامی این زنجیره متانول و کلر تمامی حمایت خودمان را انجام خواهیم داد.
وی خاطر نشان کرد: ما برای تشکیل این مرکز نوآوری از ظرفیتهایی که در کشور و در شتابدهنده‌های موجود وجود دارد سعی داریم استفاده کنیم. طبق بررسی هایی که انجام شد، شتابدهنده آبان به عنوان شتابدهنده تخصصی در حوزه آب و انرژی مورد توجه قرار گرفت. جلسات خوبی در این زمینه برگزار شد و از آنها خواهش کردیم که در این مسیر مار ا همراهی کنند که یک مرکز نوآوری هدفمند و هوشمند را بتوانیم تاسیس کنیم
دکتر اسم خانی در پایان اظهار امیدواری کرد که به برکت امام مجتبی (ع) این حرکتی که امروز آغازشد یک حرکت موفق جهادی در راستای اهداف سازمان تامین اجتماعی و 45 میلیون بیمه شدگان این سازمان به عنوان سهامداران اصلی تاپیکو باشد.
وی افزود: ما امانتداران این سهامداران هستیم و به عنوان یک بنگاه اقتصادی ذیل سازمان تأمین اجتماعی باید در همه حال به فکر منافع آنان باشیم.
دکتر برامکی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی نیز در این مراسم، مهمترین اهداف از تاسیس این مرکز نوآوری را بررسی نظام مسائل تاپیکو به عنوان یک هلدینگ بزرگ چند رشته‌ای با دامنه تولیدات وسیع در صنایع مختلف عنوان کرد و افزود: با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان می‌توان نسبت به مدیریت نظام مسائل این هلدینگ اقدام کرد و موجب رشد و ارتقای شرکتهای تابعه تاپیکو شد.
وی با اشاره به اینکه یکی از اقتضائات شرکتهای سرمایه‌گذاری، فعالیت در شرکتهایی با بازدهی بالا است، تصریح کرد: برای آنکه ما در شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی بتوانیم به این هدف گذاری اصلی برسیم، یکی از فضاهایی که می‌توانیم به آن ورود کرده و بهره‌های زیادی از آن ببریم، شرکتهای دانش بنیان است. در حوزه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی با توجه به حضور تاپیکو در کنار ما می‌توانیم ایده های پخته شده و در مرز تجاری شده این حوزه را شناسایی و روی آنها سرمایه گذاری کنیم تا در آینده ارزش افزوده بالاتری را برای سهامداران‌مان رقم بزنیم.
دکتر ابوچناری مدیرعامل موسسه شتابدهنده آبان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه یکی از گلوگاه‌های اقتصاد دانش بنیان ایران عدم ارتباط شرکتهای دانش بنیان با هلدینگ‌های تخصصی بزرگ کشور است گفت: امیدواریم با تاسیس این شتابدهنده تخصصی در ذیل یکی از بزرگترین هلدینگهای نفت، گاز و پتروشیمی کشور، زمینه برای حل این مشکل فراهم شود.
وی با اشاره به زمینه‌هایی که شرکتهای دانش بنیان می‌توانند در حوزه های تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی به کمک شرکتهای تولیدی بیایند گفت: یکی از مهمترین این زمینه‌ها، بحث خوراک پایدار است. فرصتهای خوبی در این زمینه وجود دارد که شرکتهای دانش بنیان ما میتوانند در تعامل با صنعت روی آن کار کنند. فناوریهای مختلفی مانند PDH وجود دارد که لازم است شرکتهای دانش بنیان روی آنها کار کنند، به تکنولوژی های آنان دست پیدا کنند و پس از بومی سازی روی تجاری سازی آن اقدام کنند.
وی توسعه صنایع پایین دست و تکمیل زنجیره ارزش را یکی دیگر از زمینه‌های همکاری شرکتهای دانش بنیان با صنعت عنوان کرد و افزود: تکمیل زنجیره متانول، کلر و سایر محصولات تولیدی جزو مهمترین زمینه‌هایی است که میتواند در تعامل با شرکتهای دانش بنیان بر روی آنها تمرکز کرد.
فراهانی مدیرعامل شرکت ماشین سازی پارس نیز در مراسم پتانسیل بزرگ فارغ التحصیلان دانشگاهی و نخبگان علمی کشور که راهی به صنعت نیافته اند را در کنار نیاز صنایع به استفاده از دانش این نخبگان در راستای حرکت از فضای سنتی به سمت دانش بنیان، دو کلیدواژه مهم دانست و عنوان کرد: این دو ظرفیت اگر به شکل حرفه‌ای و اصولی در هم تنیده شوند میتوانند فرصتهای خوبی را برای کشور ایجاد بکنند.
وی اظهار امیدواری کرد که با راه اندازی این شتابدهنده تخصصی گام های موثری در این زمینه برداشته شود.

    نظرات بسته شده اند