خبر خوب بانک جهانی برای اقتصاد ایران/ سقف وام قرض الحسنه ۲۰۰ میلیون تومان شد/ پیشنهاد ۴۳ میلیارد دلاری ثروتمندترین مرد جهان برای خرید توییتر/ چرا دلارهای خشکبار به موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار نرسید؟

خبر خوب بانک جهانی برای اقتصاد ایران/ سقف وام قرض الحسنه ۲۰۰ میلیون تومان شد/ پیشنهاد ۴۳ میلیارد دلاری ثروتمندترین مرد جهان برای خرید توییتر/ چرا دلارهای خشکبار به موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار نرسید؟

خبر خوب بانک جهانی برای اقتصاد ایران/ سقف وام قرض الحسنه ۲۰۰ میلیون تومان شد/ پیشنهاد ۴۳ میلیارد دلاری ثروتمندترین مرد جهان برای خرید توییتر/ چرا دلارهای خشکبار به موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار نرسید؟

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون انتقاد رئیس اتاق بازرگانی ایران از مصوبه دستمزد، سرعت در ساخت مسکن نباید کیفیت را تحت تاثیر قرار دهد، ۹۸۰ هزار واحد زمین برای نهضت ملی مسکن تعیین شد، پرداخت یارانه ویژه ماه رمضان، حباب سکه افزایش یافت و دلیل افزایش قیمت نفت را در بر دارد.
انتقاد رئیس اتاق بازرگانی ایران ازمصوبه دستمزد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به موضوع مصوبه دستمزد مبنای سال ۱۴۰۱ گفت: این تصمیم اگرچه با نیت کمک به قشر کارگر اخذ شده اما تبعات آن کاهش بیشتر قدرت خرید کارگران خواهد بود. غلامحسین شافعی اظهار کرد: موضوع مصوبه دستمزد مبنای سال ۱۴۰۱ دغدغه‌های جدی را برای بخش‌های مختلف اقتصادی و تولیدی ایجاد کرده است. این نگرانی بیشتر از باب رشد تورم و تبعات آن برای جامعه است. هم‌اکنون در جامعه شاهد رشد هزینه‌ها هستیم. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیان‌ کرد: سال‌هاست که موضوع دستمزد و تورم در تقابل جدی با یکدیگر قرار داشته و عمدتا هم تورم پیروز این میدان بوده اما امسال نگرانی‌های فعالان بخش اقتصادی در این زمینه مضاعف است. معاون اول رییس‌جمهور نیز بر این موضوع تمرکز دارد و امیدوارم این مساله مورد توجه جدی قرار بگیرد و تبعات آن تعدیل شود.
خبر خوب بانک جهانی برای اقتصاد ایران
بانک جهانی با بیان اینکه اقتصاد ایران به احیای تدریجی خود که از اواسط سال ۲۰۲۰ آغاز شده است ادامه می‌دهد، اعلام کرد: اقتصاد ایران به آرامی از رکود یک دهه گذشته خارج می‌شود. بانک جهانی در گزارش اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) خود رشد اقتصادی ایران برای سال ۲۰۲۲ را ۲.۴ درصد برآورد کرده بود. این نهاد غربی، در گزارش جدید خود، رشد اقتصادی ایران را با توجه به تحولات داخلی و خارجی، ۱.۳ درصد بالا برده و پیش‌بینی کرده اقتصاد ایران امسال ۳.۷ درصد بزرگ شود. بانک جهانی رشد اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی را ۴.۱ درصد و در سال ۲۰۲۰ حدود ۳.۴ درصد برآورد کرده است. بانک جهانی همچنین نرخ تورم ایران در سال گذشته را ۴۰.۱ درصد برآورد و تخمین زده این نرخ در سال جاری به ۳۷.۶ درصد و در سال آینده به ۳۴.۸ درصد کاهش یابد.
سرعت در ساخت مسکن نباید کیفیت را تحت تاثیر قرار دهد
رییس جمهور با اشاره به نیاز سالانه کشور به یک میلیون مسکن و ضرورت جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته در این زمینه بر ضرورت سرعت در ساخت مسکن و تحویل به هنگام به متقاضیان تاکید کرد و گفت: البته نباید مسئله  سرعت در کار، سبب شود که دقت و کیفیت در ساخت مسکن نادیده گرفته شود. وظیفه شما ساخت مسکن ایمن، مطمئن و مستحکم است و هر گونه کم‌توجهی به این اصل زیان‌های سنگینی در پی خواهد داشت.
۹۸۰ هزار واحد زمین برای نهضت ملی مسکن تعیین شد

معاون وزیر راه و شهرسازی از تامین قطعی حدود ۹۸۰ هزار واحد زمین با کاربری مسکونی طی ۶ ماه گذشته برای ساخت نهضت ملی مسکن خبر داد. محمود محمودزاده گفت: یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد زمین هم شناسایی شده که باید تعیین کاربری یا الحاق به محدوده و یا بررسی فنی در سطح شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها و شورای عالی معماری و شهرسازی شود. وی افزود: در صورت تعیین تکلیف نهایی، زمین برای ساخت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تأمین شده است.

به گفته معاون وزیر راه از ۴ میلیون واحدی که قرار است طی ۴ سال ساخته شود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شهری و ۸۰۰ هزار واحد روستایی است. محمودزاده گفت: اراضی تأمین شده زمین‌های وزارت راه و شهرسازی است و تاکنون از سایر دستگاه‌ها زمینی تأمین نشده است. معاون وزیر راه و شهر سازی درباره اینکه چه موانعی موجب امتناع سازمان‌ها از واگذاری زمین‌های خود به وزارت راه برای شهرک سازی شده است، گفت: دو قانون موازی وجود دارد، قانون نخست جهش تولید مسکن است که بر آزادسازی زمین برای ساخت مسکن تاکید دارد، دیگری قانونی است که در بودجه سالانه تحت عنوان مولدسازی آمده است که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد اراضی در اختیار خود را برای تأمین اعتبار بفروشند و برای همین دستگاه‌ها زمین‌ها را خرج کسری اعتبارات خود می‌کنند.

سقف وام قرض الحسنه ۲۰۰ میلیون تومان شد
رئیس دایره اعتبارات بانک‌های تجاری بانک مرکزی درباره افزایش وام قرض الحسنه در سال ۱۴۰۱ گفت: سقف تسهیلات قرض الحسنه اعطایی به اشخاص حقیقی تا ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و دوره بازپرداخت آن ۶۰ ماهه است. هاشم مولایی که در مصاحبه با رادیو سخن می گفت افزود: سقف تسهیلات اشتغالزایی برای کسب و کارهای خرد و کوچک هم به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و دوره بازپرداخت آن حداکثر ۸۴ ماه تعیین شده و به بانک‌های قرض الحسنه مهر رسالت هم ابلاغ شده است. وی درباره اینکه چه شرکت‌ها و کسب و کارهایی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند؟ توضیح داد: هدف قانونگذار این است که کسب و کارهای خرد و کوچک و شرکت‌های کوچک رونق بگیرد و به تشخیص بانک می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند و اشخاص حقیقی و کسانی هم که کسب و کاری را راه می‌اندازند، می‌توانند به این بانک‌ها برای دریافت مراجعه کنند.
دلارهای خشکبار به موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار نرسید
رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی گفت: سال گذشته مصوبه کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری مقرر کرد برای گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، ارز حاصل از صادرات خشکبار به آنها تخصیص داده شود و از آنجایی که واردکنندگان تلفن همراه نتوانستند این ارز را از صادرکنندگان دریافت کنند شاهد گرانی ۵ تا ۶ میلیونی این گوشی‌ها در بازار هستیم.
پرداخت یارانه ویژه ماه رمضان؛ امشب
ساعت ۲۴ امشب مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر به عنوان یارانه کمک معیشتی ماه مبارک رمضان به حساب سرپرستان خانوارهای شناسایی‌شده واریز خواهد شد.
پیشنهاد ۴۳ میلیارد دلاری ثروتمندترین مرد جهان برای خرید توییتر
ایلان ماسک، کارآفرین میلیاردر با اعلام این که توییتر باید خصوصی شود تا رشد کند و به یک پلتفرم برای آزادی بیان تبدیل شود، پیشنهاد خرید نقدی ۴۳ میلیارد دلاری این شرکت شبکه اجتماعی را عرضه کرد. ایلان ماسک که در حال حاضر دومین سهامدار بزرگ توییتر است، در برنامه تد تاک در ونکوور درباره پیشنهاد خرید توییتر گفت: تصور می‌کنم خیلی مهم باشد که فضای انحصاری برای آزادی بیان وجود داشته باشد. ماسک این پیشنهاد را روز چهارشنبه در نامه‌ای به هیات مدیره توییتر مطرح کرد و روز پنج شنبه در اظهارنامه رگولاتوری علنی شد. پیشنهاد قیمت ۵۴.۲۰ دلار به ازای هر سهم، ۳۸ درصد بالاتر از قیمت نهایی سهام توییتر در اول آوریل است که آخرین روز معاملات سهام این شرکت پیش از اقدام ماسک برای خرید ۹.۱ درصد سهم در توییتر بوده است. ماسک که بر اساس فهرست فوربس، ثروتمندترین مرد جهان با دارایی بالغ بر ۲۷۳.۶ میلیارد دلار است، پیشنهاد پیوستن به هیات مدیره توییتر را یک روز پس از افشای خرید سهام این شرکت رد کرد.
آگراوال: توییتر گروگان پیشنهاد خرید ایلان ماسک نمی‌شود
پاراگ آگراوال، مدیرعامل توییتر در دیدار با کارمندان این شرکت به آنها اطمینان داد توییتر با خبر پیشنهاد ایلان ماسک برای خرید این شرکت، گروگان گرفته نمی شود. یک منبع آگاه که مایل نبود نامش فاش شود، به رویترز گفت: آگراوال با پاسخگویی به سوالات کارمندان توییتر که در سرویس پیام رسانی اسلک ارسال شده بود، کارمندان را تشویق کرد متمرکز بمانند و به آنها گفت: ما به عنوان کارمندان، هر اتفاقی بیافتد را کنترل می‌کنیم. این دیدار پس از انتشار این خبر برگزار شد که ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، خرید توییتر به مبلغ ۴۳ میلیارد دلار را پیشنهاد کرده است. آگراوال به کارمندان توییتر گفت که هیات مدیره به بررسی پیشنهاد ماسک ادامه می‌دهد اما نمی‌تواند جزئیات بیشتری در اختیار کارمندان قرار دهد.
در یک بخش از جلسه پرسش و پاسخ، یک کارمند درباره چگونگی رسیدن این شرکت به تصمیم دادن پیشنهاد یک کرسی در هیات مدیره این شرکت سوال کرد و گفت: آیا توییتر همه میلیاردرها را به هیات مدیره خود دعوت خواهد کرد. آگراوال پاسخ داد که هیات مدیره در جهت بهترین منافع سهامداران عمل می کند. به نقل از ایسنا؛ بر اساس گزارش رویترز، مدیرعامل در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که تعریف ایلان ماسک از آزادی بیان را چه می بیند و آیا تعریف وی با رویکرد توییتر نسبت به این مفهوم همخوانی دارد، پاسخ مستقیم نداد و گفت: کار این شرکت به تداوم بهبود سلامت مکالمات در توییتر متمرکز است.
دلیل افزایش قیمت نفت
نفت در آستانه تعطیلات آخر هفته طولانی، روز پنج شنبه تحت تاثیر اقدام اتحادیه اروپا در بررسی ممنوعیت نفت روسیه در قیمت بالاتری بسته شد و به رشد هفتگی دست یافت. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت در ۱۰۷ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۸.۸ درصد رشد نشان داد. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئن با دو دلار و ۹۲ سنت افزایش، در ۱۱۱ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه بسته شد.
حباب سکه افزایش یافت
کشتی آرای نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص تحولات بازار طلا در هفته اخیر اظهار داشت: در یک هفته گذشته قیمت انس جهانی همواره سیر صعودی داشت و با ۲۲ دلار افزایش در آخرین معاملات روز گذشته به یک هزار و ۹۶۷ دلار رسید. در طول هفته گذشته به‌جز نوسانات بهای انس جهانی نرخ ارز نیز نوسانات شدیدی داشت به طوری که از ابتدای هفته سیر صعودی داشت و تا روز چهارشنبه به کانال ۲۸ هزار تومان وارد شد و حتی با قیمت ۲۸ هزار و ۲۵۰ هزار تومان معامله می‌شد.کشتی آرای با بیان اینکه روز چهارشنبه انتشار دو خبر  نرخ ارز را تحت تأثیر قرار داد و  موجب نزول قیمت ارز به کانال ۲۷ هزار تومان شد، افزود:  یکی خبر آزادسازی منابع ارزی و دیگری اطلاق قاچاق به ارزهای خانگی  بیش از حد نصاب بود و موجب شد عرضه ارزهای خانگی به بازار افزایش یابد درنتیجه نرخ ارز کاهش یابد. وی افزود: درنتیجه می‌توان گفت افزایش قیمت انس جهانی طلا و کاهش نرخ ارز یکدیگر را پوشش دادند و قیمت طلا و سکه تغییر محسوسی نداشت اما  حباب سکه افزایش یافت. قیمت سکه طرح قدیم در آخرین معاملات روز پنجشنبه به ۱۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید که به طور متوسط ۱۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی و سکه طرح جدید به ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید که ۱۸۰ هزار تومان افزایش قیمت حباب سکه را شاهد بودیم. نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: نیم‌سکه، ربع‌سکه و سکه‌های گرمی نیز در آخرین معاملات هفته گذشته نسبت به ابتدای هفته ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشتند. قیمت هر مثقال طلای آب‌شده در هفته گذشته به طور متوسط پنج میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بود و تغییری نداشت و هر گرم طلای ۱۸ عیار در دوره مذکور. یک میلیون و ۳۰۷ هزار تومان بود و مشاهدات حاکی از این است که تغییری نداشت. 
 

    نظرات بسته شده اند