معاون وزیر صمت: قیمت ها کاهش یابد؛ همین امشب/ دستور رئیس جمهور به دستگاه‌های نظارتی: پشت پرده گرانی‌های اخیر را شناسایی کنید/ پوتین: روسیه بازارهای جدیدی برای نفت و گاز پیدا می‌کند/ نرخ اخذ شهروندی ترکیه چقدر شد؟

معاون وزیر صمت: قیمت ها کاهش یابد؛ همین امشب/ دستور رئیس جمهور به دستگاه‌های نظارتی: پشت پرده گرانی‌های اخیر را شناسایی کنید/ پوتین: روسیه بازارهای جدیدی برای نفت و گاز پیدا می‌کند/ نرخ اخذ شهروندی ترکیه چقدر شد؟

معاون وزیر صمت: قیمت ها کاهش یابد؛ همین امشب/ دستور رئیس جمهور به دستگاه‌های نظارتی: پشت پرده گرانی‌های اخیر را شناسایی کنید/ پوتین: روسیه بازارهای جدیدی برای نفت و گاز پیدا می‌کند/ نرخ اخذ شهروندی ترکیه چقدر شد؟

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رئیسی: ارز ۴۲۰۰ تومانی باید تا حصول اطمینان از اینکه مشکلی پیش نمی‌آید ادامه یابد، سبزپوشی شاخص کل بورس در ایستگاه پایانی هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، ارزش روز سبد «دارایکم» و تغییر دامنه نوسان بورس و فرابورس از روز دوشنبه آینده را در بر دارد.
رئیسی: ارز ۴۲۰۰ تومانی باید تا حصول اطمینان از اینکه مشکلی پیش نمی‌آید، ادامه یابد
رئیس جمهور در دیدار تشکلها و فعالان دانشجویی با اشاره کار کارشناسی صورت گرفته و جلسات متعدد با اقتصاددانان تصریح کرد: در خصوص ارز ترجیحی ۲ دیدگاه وجود دارد برخی معتقدند که فسادزا است و برخی دیگر حذف آن را موجب مشکلات اقتصادی می‌دانند اما دولت تصمیم گرفته کارهای سخت را با درایت و کم‌ترین عوارض پیگیری و اجرایی کند و ارز ۴۲۰۰ تومانی باید تا حصول اطمینان از اینکه مشکلی پیش نمی‌یابد، ادامه یابد و یا جبران آن را به مردم بپردازیم. وی همچنین تاکید کرد: با افزایش یارانه‌ها نمی‌توان مشکل اقتصادی مردم را به طور پایدار حل و فصل کرد و لازم است افزایش رشد اقتصادی و رونق تولید در کشور محقق شود.
دستور رئیس جمهور به دستگاه‌های نظارتی: پشت پرده گرانی‌های اخیر را شناسایی کنید
رئیس‌جمهور با ابراز نارضایتی از گرانی کالاهای اساسی، به دستگاه‌های نظارتی دستور داد پشت پرده گرانی‌های اخیر را بررسی و دلایل آن را شناسایی کنند و به وزرای اقتصادی دولت تاکید کرد اقدامات لازم برای تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها را در دستور کار قرار دهند. سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، بر ضرورت تقویت نظارت‌ها به منظور جلوگیری از نوسان قیمت کالاها در بازار تاکید کرد و گفت: نباید اجازه داد برخی افراد با گرانفروشی و سوداگری به مردم اجحاف و آنها را ناامید کنند. رئیس‌جمهور گرانی بی‌قاعده را غیرقابل توجیه خواند و تاکید کرد: تغییر هرگونه قیمت کالا، نیازمند بررسی همه جوانب و اطلاع رسانی مناسب به مردم است و اینکه یک شرکت یا کارخانه بخش خصوصی بخواهد به صورت ناگهانی قیمت کالای خود را افزایش دهد، غیرقابل پذیرش است.
معاون وزیر صمت: قیمت ها کاهش یابد؛ همین امشب
تابش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هرگونه افزایش قیمت کالا همین امشب اصلاح شود. به استناد قانون، دولت با هرگونه افزایش قیمت برخورد قانونی خواهد کرد. نباید بر هم زننده نظم عمومی توزیع کالا باشیم و اگر تولیدکنندگان به قیمت قبل از سال برنگردند با آنها برخورد خواهد شد.

مدیرعامل سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گفت: هرگونه تغییر قیمت پس از ماه مبارک رمضان در جلسه تنظیم بازار به صورت دقیق و کارشناسی بررسی و اعلام خواهد شد. وی گفت: مردم را باید با قیمت تولیدکننده آشنا کنیم و مصرف کننده بتواند به راحتی کالای خود را خریداری کند. این حق مصرف کننده است که از یک شبکه توزیع شیشه ای و شفاف برخوردار شود و دولت هم مکلف است که این حق مسلم مصرف کننده را تامین کند.
سبزپوشی شاخص کل بورس در ایستگاه پایانی هفته
شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۸۱۰۰ واحدی معادل ۰.۵۶ درصد، به یک میلیون و ۴۵۴ هزار و ۱۲۷ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افزایش ۱۰۹ واحدی به ۲۰ هزار و ۳۸ واحد رسید.
ارزش سهام عدالت چقدر شد؟
در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۱ میلیون و ۴۹۶ هزار و ۲۰ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۷ درصد معادل ۸۵ هزار و ۶۱۰ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۸۹۷ هزار و ۶۱۲ تومان رسیده است.

ارزش روز سبد «دارایکم»
روز چهارشنبه ارزش سبد ۲۰۰ واحدی دارایکم به ۲ میلیون و ۳۱۲ هزار تومان رسید. بر اساس آخرین آمار و اطلاعات روز، NAV این صندوق در حال حاضر ۳ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان است. به این ترتیب در حال حاضر واحد‌های معاملاتی صندوق واسطه‌گری مالی یکم بیش از ۳۰ درصد پایین‌تر از ارزش ذاتی داد و ستد می‌شود.
تغییر دامنه نوسان بورس و فرابورس از روز دوشنبه آینده
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بر اساس تصمیمات اتخاذشده قرار بر این است تا به دامنه نوسان بازار اول بورس تهران و نیز فرابورس یک درصد به‌صورت متقارن اضافه شود و از هفته آینده معاملات این بازار با دامنه نوسان ۶ درصد انجام می‌شود. سید مهدی پارچینی در گفت‌وگو با ایرنا، به مصوبات هیات مدیره سازمان بورس در زمینه تغییر دامنه نوسان اشاره کرد و افزود: تغییر دامنه نوسان در هیات مدیره سازمان بررسی و تصمیمات نهایی آن به مسوولان بازار سرمایه ابلاغ شده است. وی اظهار داشت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده قرار بر این است تا به دامنه نوسان بازار اول بورس و نیز فرابورس یک درصد به‌صورت متقارن اضافه و معاملات این بازار با دامنه نوسان ۶ درصد انجام می‌شود، اما بازار دوم با دامنه نوسان پنج درصد معامله خواهد شد. به گفته پارچینی، این تصمیم از روز دوشنبه هفته آینده به مرحله اجرا می‌رسد. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دامنه نوسان ۶ درصد تا پایان فصل بهار است یا نه، خاطرنشان کرد: بعد از بررسی‌های انجام‌شده در خصوص شرایط ایجادشده تصمیم‌گیری‌ها برای تغییر دوباره دامنه نوسان اتخاذ می‌شود. وی گفت: زمان تغییر دوباره دامنه نوسان مشخص نیست و ممکن است این اقدام دوباره برای سه ماه یا ۶ ماه آینده اجرایی شود و تغییر دوباره دامنه نوسان در برنامه هیات مدیره سازمان بورس قرار دارد.
طلا در بلندی ترمز کشید
قیمت طلا امروز پنجشنبه ثابت بود اما قیمت‌ها برای دومین افزایش متوالی هفتگی تعیین شد زیرا بحران اوکراین و افزایش فشارهای تورمی جذابیت این فلز امن را افزایش داد. قیمت طلا در روز چهارشنبه به بالاترین حد یک ماهه رسیده بود زیرا افزایش قیمت مصرف‌کننده جذابیت آن را به عنوان محافظ تورم تقویت کرد و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران به افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره توسط فدرال رزرو توجه می‌کنند. هر اونس طلا در ساعت ۷ و ۵۰ دقیقه صبح به وقت شرقی با یک درصد کاهش به ۱۹۷۶ دلار و ۳۰ سنت رسید و روز گذشته با ۱۹۷۹ دلار و ۳۶ سنت معامله شد. در بازار معاملات آتی آمریکا نیز با ۰.۰۵ درصد کاهش به ۱۹۷۷ دلار و ۳۰ سنت رسید و روز گذشته با ۱۹۸۳ دلار و ۲۰ سنت معامله شد. این فلز گرانبها در هفته حدود ۱.۷ درصد رشد داشته است.
سهام آسیایی چراغ راه بورس وال استریت
سهام آسیایی روز پنجشنبه وال استریت را افزایش داد، در حالی که بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده ثابت ماند و دلار عقب‌نشینی کرد زیرا آخرین داده‌های ایالات‌ متحده امیدواری‌ها را افزایش داد که ممکن است تورم نزدیک به اوج باشد، اگرچه چندین بانک مرکزی بزرگ نرخ‌ها را به شدت افزایش دادند. به گزارش ایسنا، گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، در معاملات اولیه آسیا ۰.۴ درصد افزایش یافت که با افزایش ۰.۵ درصدی سهام استرالیایی و رشد ۰.۶ درصدی در سهام بلو چیپ چین همراه شد و نیکی ژاپن ۱.۲ درصد رشد کرد. شاخص کوسپی در حالی که بانک مرکزی در اقدامی غیرمنتظره به دنبال مهار تورم فزاینده است، نرخ سیاست خود را به بالاترین میزان از اگوست ۲۰۱۹ افزایش داد و ۰.۴ درصد کاهش یافت.بازار های آسیایی از جمله هنگ کنگ، سنگاپور و استرالیا همچنین بازارهای اصلی اروپا و ایالات متحده در روز جمعه برای عید پاک تعطیل هستند. کابینه چین روز چهارشنبه کاهش آتی نسبت‌های ذخایر الزامی بانک‌ها (RRR) را برای حمایت از اقتصاد آسیب دیده توسط قرنطینه‌های کووید-۱۹ اعلام کرد. بازدهی اوراق خزانه ایالات‌ متحده در اوایل تجارت آسیایی ثابت ماند. بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری ۲.۷۱۲۰ درصد در مقایسه با بالاترین سطح سه ساله ۲.۸۳۶ درصد بود.
پوتین: روسیه بازارهای جدیدی برای نفت و گاز پیدا می‌کند
همزمان با امتناع مشتریان قدیمی از خرید محموله های روسی، ولادیمیر پوتین اعلام کرد روسیه خریداران جدیدی برای نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ در داخل و خارج پیدا خواهد کرد. در حالی که اکثر کشورها فروش انرژی روسیه را به تلافی حمله نظامی به اوکراین، هدف تحریمهای مستقیم قرار نداده اند، اما صادرات روسیه به دلیل اجتناب خریداران از دریافت انرژی این کشور یا مشکلات لجستیکی، محدود شده است. رئیس جمهور روسیه در دیدار با دولت و مقامات شرکتها برای نخستین بار اذعان کرد روسیه مشکلات صادرات دارد که مستلزم یک راه حل هستند. پوتین در این دیدار که از کانال تلویزیون دولتی روسیا ۲۴ پخش شد، اظهار کرد: برای نفت، گاز و زغال سنگ روسیه قادر خواهیم بود مصرف داخلی آنها را افزایش دهیم و عرضه انرژی به نقاط دیگر جهان را که واقعا به آن نیاز دارند، بالا ببریم.
کاهش تولید نفت روسیه به کمتر از 10 میلیون بشکه
رویترز به نقل از دو منبع آگاه نوشت، تولید نفت و گاز روسیه در روز دوشنبه به کمتر از 10 میلیون بشکه رسید که کمترین میزان از جولای 2020 به شمار می‌رود، زیرا تحریم ها و محدودیت های لجستیکی تجارت (نفت را برای این کشور) با مشکل مواجه کرده است. به گفته این منابع، تولید نفت روسیه به طور متوسط در بازه اول تا یازدهم ماه آوریل به 10.32 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. میزان تولید نفت این کشور در ماه مارس 11.01 میلیون بشکه در روز بود. اوپک در روز دوشنبه به اتحادیه اروپا هشدار داد که تحریم های کنونی و آتی علیه روسیه می تواند یکی از بدترین شوک های عرضه نفت را ایجاد کند و جبران کمبود نفت روسیه غیرممکن است و اعلام کرد که نفت بیشتری تولید نخواهد کرد. الکساندر نوآک، معاون نخست وزیر روسیه در روز پنج شنبه گفته بود، تولید نفت کشورش به علت مشکلات بیمه و استفاده از کشتی‌ها احتمالا 4 تا 5 درصد از ماه مارس کاهش یابد. منابع روسی گفتن تولید نفت این کشور در روز دوشنبه به 9.76 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است که بر اساس برآورد رویترز، کمترین میزان از جولای 2020 به شمار می‌رود. تولید نفت روسیه در ان زمان برابر با 9.37 میلیون بشکه در روز بود که به علت کاهش تقاضا در اثر شیوع کرونا کم شده بود.
نرخ اخذ شهروندی ترکیه چقدر شد؟
افراد خارجی‌ که به دنبال خرید خانه در ترکیه برای تبدیل شدن به شهروند این کشور هستند، اکنون باید هزینه بیشتری بپردازند، اقدامی که با افزایش فروش به خریداران خارجی به‌ویژه روس‌ها و اوکراینی‌ها صورت می‌گیرد. به گزارش ایسنا، رسانه‌های محلی با استناد به تصمیمی که در جلسه کابینه مطرح شد گزارش کردند، مبلغی که خارجی‌ها باید برای خرید یک ملک بپردازند و متعهد به نگهداری آن برای حداقل سه سال برای دریافت پاسپورت ترکیه هستند، به ۴۰۰ هزار دلار  افزایش می‌یابد.

طبق گزارش‌ها، مقررات اصلاح شده قرار است به زودی در روزنامه رسمی این کشور اعلام شود. دولت سال گذشته اعلام کرد، حدود ۷۰۰۰ خارجی از طریق خرید خانه بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ شهروندی دریافت کردند. علاوه بر املاک و مستغلات، افراد واجد شرایط برای شهروندی شامل خارجی‌هایی می‌شوند که مصمم هستند حداقل ۵۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری در این کشور داشته باشند که شامل خارجی‌هایی است که حداقل ۵۰ نفر را استخدام می‌کنند، کسانی که حداقل ۵۰۰ هزار دلار در بانک‌های ترکیه سپرده‌گذاری و حداقل به مدت سه سال آن را حفظ می‌کنند، کسانی که حداقل ۵۰۰ هزار دلار بدهی دولتی را خریداری کرده و به مدت سه سال آن را نگه داشتند یا آنهایی که حداقل ۵۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری خطرپذیر کردند یا صندوق دارایی خریداری کرده‌اند. به نقل از ترکیش نیوز، آنکارا طرح شهروندی برای خانه را در سال ۲۰۱۷ تصویب کرد. یک سال بعد برای جذب خریداران خارجی حداقل قیمت را از یک میلیون دلار به ۲۵۰ هزار دلار کاهش داد.
 

    نظرات بسته شده اند