قیمت دلار در صدر ۷۰ روزه/ گارانتی کالای قاچاق جرم شد/ انتقاد یک نماینده از اجاره بهای نجومی/ تخلف برخی بانک‌ها در اجرای قانون چک/ جزئیات آغاز واردات موبایل با ارز خشکبار

قیمت دلار در صدر ۷۰ روزه/ گارانتی کالای قاچاق جرم شد/ انتقاد یک نماینده از اجاره بهای نجومی/ تخلف برخی بانک‌ها در اجرای قانون چک/ جزئیات آغاز واردات موبایل با ارز خشکبار

قیمت دلار در صدر ۷۰ روزه/ گارانتی کالای قاچاق جرم شد/ انتقاد یک نماینده از اجاره بهای نجومی/ تخلف برخی بانک‌ها در اجرای قانون چک/ جزئیات آغاز واردات موبایل با ارز خشکبار

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس منفی شد، طلا بلندنشده به زمین خورد، غول نقره‌ای تولید طلا را ۹۳ درصد افزایش داد، تفاوت ۶ میلیون تومانی قیمت لاستیک سنگین در سامانه صمت با بازار و تجارت ۵۲ میلیارد دلاری ایران با همسایگان را در بر دارد.
انتقاد یک نماینده از اجاره بهای نجومی
اسماعیل حسین زهی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وضعیت نامناسب اجاره بها مسکن در سال جاری گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد رشد سرسام آور اجاره بها مسکن بودیم، در سال جاری نیز این افزایش‌ها ادامه دار بوده به حدی که صدای مردم را درآورده است. این موضوع یکی از گلایه های جدی اعضای کمیسیون عمران از وزیر راه و شهرسازی بود که در جلسه با وی مطرح کردند. وی با بیان اینکه اجاره بها مسکن در خلا نظارتی متولیان امر روز به روز در حال افزایش است، اظهار کرد: دولت باید به صورت جدی به این موضوع ورود کرده و اجاره رشد افسارگستخه اجاره خانه را ندهد. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برخی از مسئولان دولتی عنوان می‌کنند که با ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن ،بازار به تعادل نسبی رسیده و ترمز افزایش قیمت ها کشیده خواهد شد اما این  موضوع برای بلندمدت مفید و اثربخش است در حال حاضر بخش عظیمی از جوانان بعد از ازدواج به دنبال اجاره مسکن بوده که با چنین قیمت هایی به شدت دچار مشکل هستند. وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت باید به موضوع گرانی اجاره بها مسکن ورود کنند، اگر از ابتدای سال برنامه ای برای کنترل بازار اتخاذ نشود تا پایان سال شاهد افزایش چشمگیر اجاره بها خواهیم بود.
بورس منفی شد
در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۵۴۷۷ واحدی معادل ۰.۳۷ درصد، به یک میلیون و ۴۷۹ هزار و ۵۹۰ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز بازار سهام، نماگر کل بورس با افت بیش از 25 هزار واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر از معاملات امروز
ارزش سهام عدالت چقدر شد؟
در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۱ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۶۹ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۰۹ درصد معادل ۱۱ هزار و ۱۷۲ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۵۰ هزار و ۶۴۱ تومان رسیده است.

قیمت دلار در صدر ۷۰ روزه
در حالی که خبرها نشان می‌دهد هنوز مذاکرات در جهت لغو تحریم‌ها ادامه دارد، روند قیمت دلار در یک مدار صعودی قرار گرفته است. روز گذشته شاخص بازار ارز پس از ۷۱ روز وارد کانال ۲۸ هزار تومانی شد. پس از تداوم یافتن روند افزایشی بازار ارز طی هفته جاری دیروز شاخص ارزی با عبور از مرز مقاومت ۲۸ هزار تومانی به پله‌های اول کانال جدید صعود کرد. طبق شواهد موجود در بازار عدم انتشار اخبار مثبت جدید حول محور مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از عوامل مهم تداوم روند افزایشی مذکور است. عده‌ای از تحلیلگران بازار ارز تهران نیز ضمن اشاره بر عدم توجه نهاد‌های بازار‌ساز به افزایش قیمت‌های مشاهده شده در نرخ ارز از احتمال تغییر بازه نوسان دلار از دو کانال ۲۵ و ۲۶ هزار تومانی به کانال‌های ۲۷ و ۲۸ هزار تومانی سخن گفتند. گزارش‌های موجود از هسته مرکزی بازار نیز از تلاش نوسان‌گیران ارزی در جهت تشدید روند افزایشی مذکور خبر می‌دهند. این افراد با ارائه نرخ‌های بعضا غیر‌واقعی و همین‌طور ممانعت از فروش دارایی‌های خود در معاملات خرد به افزایش هرچه بیشتر نرخ آزاد ارز کمک می‌کنند. قیمت دلار در پایان معاملات روز گذشته به رقم ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. /دنیای اقتصاد
جزئیات آغاز واردات موبایل با ارز خشکبار
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی از آغاز تهاتر ارز خشکبار و موبایل از روز چهارشنبه هفته گذشته خبر داد و گفت: فعلا باید فرصت داد، چرا که در حال حاضر عرضه ارز کم است و فعالان حوزه خشکبار در حال تلاش برای آگاه سازی صادرکنندگان خشکبار هستند که عرضه خود را در تالار دوم نیما افزایش دهند. امیر اسحاقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای ارزیابی نقاط ضعف و قوت این طرح به زمان نیاز است. اما در بلند مدت بر قیمت تمام شده کالاها اثر افزایشی حدود هشت تا ۱۲ درصدی خواهد داشت. چرا که نرخ ارز خشکبار معادل نرخ ارز آزاد است که هزینه‌های کارمزد هم به آن اضافه می‌شود و می‌توان گفت از نرخ ارز آزاد کف بازار تهران هم گران‌تر است.

وی با اشاره به کل موبایل‌های برندهای آیفون و همچنین سری‌های N و S و Z از برند سامسونگ که مشمول این طرح شده، اظهار کرد: البته فعلا باید فرصت داد، چرا که در حال حاضر عرضه ارز کم است و فعالان حوزه خشکبار در حال تلاش برای آگاه سازی صادرکنندگان خشکبار هستند که عرضه خود را در تالار دوم نیما افزایش دهند. اسحاقی با بیان اینکه باید به نقطه تعادلی رسید، تصریح کرد: یعنی به قدر کفایت و سرعت عرضه وجود داشته باشد تا بتواند نیاز این صنعت را پوشش دهد. البته هنوز برای قضاوت این طرح زود است. امیدواریم به کل صادرکنندگان خشکبار، گیاهان دارویی، آبزیان و زعفران اطلاع رسانی دقیق شود که ارز خود را عرضه کنند و صرافی‌های بانکی هم شرایط را تسهیل کنند.

گارانتی کالای قاچاق جرم شد
با تایید لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط شورای نگهبان از این پس شرکت‌هایی که خدمات پس از فروش برای کالای قاچاق ارائه می‌کنند، مجرم شناخته خواهند شد.
تخلف برخی بانک‌ها در اجرای قانون چک
خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: اتصال دستگاه های خودپرداز و کارت خوان به سامانه صیاد برای ایجاد سهولت دسترسی مردم به سامانه یاد شده، تکلیف کمیسیون اصل نود در سال گذشته به بانک مرکزی بود اما در راستای اجرای آن، برخی بانک‌ها تخلف داشتند که در صورت عدم اجرای قانون تا پایان اردیبهشت، متخلفان احضار و مطابق قانون با آنها برخورد خواهد شد. عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله چک های تضمینی برای ارائه وثیقه نیز از دیگر مسائلی بوده که دارای مشکلات است؛ به عبارتی بر اساس قانون صدور چک به عنوان وثیقه امکان پذیر نیست لذا در حال بررسی راه‌های قانونی برای استفاده از چک به عنوان وثیقه هستیم. ارسال پیامک به گیرنده چک نیز از دیگر موضوعاتی است که همچنان به سرانجام نرسیده است.
طلا بلندنشده به زمین خورد
قیمت طلا امروز سه‌شنبه، پیش از انتشار آمار تورم در ایالات‌متحده با افزایش بازدهی خزانه‌داری و افزایش ارزش دلار، کاهش یافت که می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا سرنخ‌های بیشتری در مورد موضع سیاست پولی فدرال‌رزرو بدست آورند. بهای هر اونس طلا پس از رسیدن به بالاترین حد یک ماهه (۱۹۶۸ دلار و ۹۱ سنت) در ساعت ۷ و ۲۰ دقیقه صبح به وقت شرقی با  ۲.۸۰ درصد افزایش به ۱۹۵۶ دلار و ۹۰ سنت کاهش یافت و روز گذشته با بهای ۱۹۴۲ دلار و ۷۰ سنت معامله شد. در بازار معاملات آتی آمریکا نیز بهای هر اونس طلا  نیز با ۰.۱۴ درصد افزایش به ۱۹۵۷ دلار و ۹۰ سنت رسید و روز گذشته با ۱۹۴۳ دلار و ۷۰ سنت معامله شد.

بازدهی ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده در روز دوشنبه به بالاترین میزان خود در بیش از سه سال گذشته رسید زیرا سرمایه‌گذاران منتظر آخرین خوانش‌های تورم بودند تا نشانه‌هایی در مورد اینکه فدرال رزرو چقدر باید در مسیر سیاست خود تندرو باشد را مشاهده کنند. به نقل از رویترز، در حالی که طلا به عنوان محافظ در برابر تورم در نظر گرفته می‌شود، نرخ بهره و بازده بالاتر ایالات‌متحده هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد. شاخص دلار آمریکا نزدیک به بالاترین حد در دو سال گذشته بود و باعث شد طلا برای سایر دارندگان ارز جذابیت کمتری داشته باشد. به نقل از ایسنا؛ در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۴ درصد کاهش به ۲۴.۹۷ دلار رسید و پلاتین با ۰.۱ درصد افزایش به ۹۷۸ دلار رسید. پالادیوم پس از رسیدن به قله ۲۵۵۰.۵۸ دلاری در آخرین جلسه که بالاترین میزان از ۲۴ مارس بود، ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۲۴۴۸ دلار و ۱۴ سنت رسید.
غول نقره‌ای تولید طلا را ۹۳ درصد افزایش داد
شرکت فورچونا سیلور ماینز به عنوان یکی از غول‌های نقره‌ای جهان، تولید طلا را ۹۳ درصد در سه ماهه اول افزایش و تولید نقره را ۱۳ درصد کاهش داد. معدن نقره فورچونا گزارش داد که این شرکت ۶۶ هزار و ۸۰۰ اونس طلا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ تولید کرد که ۹۳ درصد نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ افزایش داشت، در حالی که تولید نقره با یک میلیون و ۶۷۰ هزار و ۱۲۸ اونس، نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد کمتر بود. به نقل از کیتکو، این شرکت اظهار کرد که عملکرد عملیاتی قوی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ با تمام معادن برای دستیابی به راهنمایی سالانه برای نقره و طلا ارائه کرده است. فورچونا افزود که تولید طلا به میزان ۶۶ هزار و ۸۰۰ اونس، افزایش ۹۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، ناشی از مشارکت ۳۰ هزار و ۶۸ اونس از معدن Lindero و ۲۸ هزار و ۲۳۵ اونس از معدن Yaramoko است که در ژوئیه ۲۰۲۱ بدست آمده است. تولید نقره این شرکت نیز با ۱.۶ میلیون اونس، کاهش ۱۳ درصدی نسبت به سه ماهه اول ۲۰۲۱ داشت که عمدتا به دلیل کاهش ۱۴ درصدی در معدن سن خوزه بود.

تفاوت ۶ میلیون تومانی قیمت لاستیک سنگین در سامانه صمت با بازار
احمد کریمی دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کامیون داران گفت: از زمانی که ارز ترجیحی واردات لاستیک سنگین برداشته شد، رانندگان مستقیماً باید به سامانه کالا مراجعه و حواله دریافت لاستیک را از آن دریافت کنند اما بخش عمده‌ای از رانندگان می‌گویند امکان تهیه حواله لاستیک از سامانه وزارت صمت را ندارند. کریمی گفت: عاملان توزیع لاستیک در زمان به روز رسانی سامانه، به یک باره بخش زیادی از لاستیک‌ها را خریداری می‌کنند و مصرف کننده واقعی امکان دریافت حواله‌ها را ندارد؛ حتی گفته می‌شود تولیدکنندگان و یا برخی مسئولان سامانه کالا با عالمان توزیع هماهنگ باشند و به آنها از قبل اعلام می‌شود که مثلاً در چه ساعت و تاریخی، امکان خرید لاستیک‌های پُر مصرف از سامانه کالا فراهم می‌شود؛ عاملان فروش هم به یک باره اقدام به خرید آنها می‌کنند.
وی درباره تفاوت قیمت لاستیک سنگین در بازار آزاد با آنچه از سامانه کالا به عنوان حواله دریافت لاستیک صادر می‌شود، گفت: این تفاوت قیمت ۵ تا ۶ میلیون تومان برای هر حلقه لاستیک سنگین برای اقلام پُر مصرف است. این تفاوت برای لاستیک‌های با کیفیت تر مانند میشلن فرانسوی به ۱۰ میلیون تومان هم می‌رسد. دبیر انجمن کامیون داران گفت: هم وزارت صمت و هم تولیدکنندگان و عاملان فروش می‌دانند که بخشی از لاستیک‌های تولید داخل وارد سامانه کالا نشده و به بهانه‌هایی چون اختصاص به برخی نهادها از جمله شهرداری‌ها، خارج از فرآیند وزارت صمت توزیع می‌شود؛ اما تعداد این لاستیک‌هایی که به این بهانه وارد سامانه نمی‌شوند، بسیار بیشتر از نیاز این نهادهاست و در بازار آزاد به فروش می رسند.
تجارت ۵۲ میلیارد دلاری ایران با همسایگان
مقدسی، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران گفت: تجارت کشورمان با همسایگان ایران در سال ۱۴۰۰با رشد ۲۳درصدی در وزن و ۴۳درصدی در ارزش به بیش از ۱۰۰میلیون تن کالا و به ارزش ۵۱.۹میلیارد دلار رسید.
کاهش مصرف روزانه بنزین پس از تعطیلات نوروز‌
کرامت ویس‌کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به وضعیت مصرف بنزین در کشور اظهار داشت: میانگین مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی از بازه زمانی 25 اسفند 1400 تا 13 فروردین 1401 به روزانه 110 میلیون لیتر افزایش یافت‌ درحالی که میانگین مصرف بنزین در سال 1400 روزانه 87 میلیون لیتر بوده است؛ یعنی بیش از 26 درصد افزایش مصرف. وی افزود: پس از پایان یافتن تعطیلات نوروز و فرارسیدن ماه مبارک رمضان، مصرف بنزین کاهش یافت و از 14 فروردین تا 21 فروردین سال جاری میانگین مصرف روزانه 89 میلیون لیتر شده است، یعنی مصرف نسبت به تعطیلات نوروزی حدود 20 درصد کاهش یافته است. ویس‌کرمی گفت: عدد مصرف بنزین در ماه مبارک رمضان تقریبا مشابه با میانگین مصرف در سال 1400 شده است اما قطعا میانگین مصرف روی این عدد باقی نخواهد ماند.
 

    نظرات بسته شده اند