دستور کار آمریکایی‌ها برای پایداری برق در کشورشان

دستور کار آمریکایی‌ها برای پایداری برق در کشورشان

دستور کار آمریکایی‌ها برای پایداری برق در کشورشان

مدیریت میزان مصرف برق و تنظیم میزان عرضه و تقاضای این انرژی استراتژیک از جمله موضوعات مهمی است که در کشورهای مختلف به یک اولویت جدی تبدیل شده است؛ مسئله بسیار مهمی که اگر مدیران صنعت برق کشورها نسبت به آن بی تفاوت باشند می تواند زمینه ساز چالش های بزرگی برای کشورها شود.
به گزارش «تابناک»،- رضا رحیمی؛ از جمله اقداماتی که بسیاری از کشورهای توسعه یافته برای مدیریت میزان مصرف برق شهروندانشان در دستور کار قرار می دهند باید به (critical peak pricing) یا قیمت زمان اوج مصرف اشاره کرد.
دستورکاری که مدیران صنعت برق در بسیاری از کشورها در مواقع حساس و بحرانی اجرا می کنند تا به وسیله این اقدام ضمن کنترل میزان مصرف برق در بخش های مختلف اعم از خانگی و صنعتی همچنین پایداری برق را برای تأمین رفاه عمومی شهروندان جامعه فراهم کنند.
از جمله کشورهایی که برای کنترل و مدیریت مطلوب میزان مصرف شهروندان تأکید بسیار زیادی بر روی طرح critical peak pricing دارد باید به کشور آمریکا اشاره کرد؛ کشوری که تصور عمومی این است که به واسطه توسعه یافتگی محدودیت چندانی در حوزه انرژی برق ندارد، اما واقعیت این است که اعمال محدودیت هایی مثل همین طرح تعیین قیمت زمان اوج مصرف در این کشور نیز مورد تأکید است.
در کشور آمریکا و در زمان هایی که مصرف برق افزایش محسوسی پیدا می کند و روند به گونه ای پیش می رود که احتمال ایجاد چالش هایی مثل ناپایداری جریان و قطع برق به وجود می آید طرح critical peak pricing موضوعیت پیدا می کند.
در واقع هدف از اجرای این طرح آن است که با افزایش قیمت برق در ایام بحرانی تا سطح هزینه تمام شده برق و چه بسا بیشتر، مشترکین برق ناگزیر شوند تا حد امکان از مصرف غیرضرور پرهیز کنند و در نتیجه روند مصرف برق وارد شرایط بحرانی نشود.
در توضیح این طرح و ضرورت های اجرای آن در کشور آمریکا سایت news.energysage.com نوشته است که اگرچه شرکت های مختلف تولید کننده برق تمام تلاش خود را می کنند تا انرژی برق را با کمترین هزینه ممکن به دست شهروندان برسانند، اما با افزایش تقاضا در شبکه های برقی نیروگاه های مختلف برای تأمین برق به مشکل بر می خورند و برای حفظ پایداری جریان برق ناچار می شوند تا قیمت برق را افزایش دهند تا حد امکان از مصارف غیرضرور در این ایام جلوگیری شود.
ساز و کار اجرای این طرح در کشور آمریکا به این صورت است که در ایام بحرانی که میزان مصرف برق بنا به دلایلی نظیر افزایش دمای هوا شدت می گیرد، نرخ قیمت برق که در شرایط عادی حدوداً 10 سنت است، متغییر می شود و در ساعات پیک مثل بعد از ظهرها به میزان چشمگیری افزایش می یابد.
مدیران صنعت برق در کشور آمریکا بر این باور هستند که از این طریق جدا از کمک به حفظ پایداری جریان برق همچنین می توانند به دو هدف اصلی دست پیدا کنند.
نخست اینکه با این اقدام و افزایش قیمت برق زمینه ای را فراهم می کنند تا مصرف کنندگان برق اعم از خانگی و صنعتی الگوهای کاهش مصرف و روش های صرفه جویی را بهتر و بیشتر درک کنند.
دیگر اینکه با این اقدام زمینه ای را فراهم می کنند تا شهروندان حتی در ایامی که تقاضای برق کاهش می یابد نیز به واسطه عادت به صرفه جویی و رعایت الگوها با صورت حساب های به مراتب ارزان تری رو به رو شوند.
همچنین مدیران صنعت برق آمریکا برای تشویق شهروندان برای مشارکت در این طرح زمینه ای را فراهم کرده اند تا مشترکینی که در ایام بحرانی با دولت در اجرای این طرح همکاری می کنند، در سایر ایام سال و بازه های زمانی با تخفیف ویژه در صورتحساب ها رو به رو شوند.
توضیح بیشتر به صورت میانگین در ایالت های مختلف آمریکا 15 تا 20 دوره اوج مصرف وجود دارد که در این دوران در هر 24 ساعت چیزی حدود 4 ساعت مشمول طرح قیمت گذاری در زمان اوج مصرف می شود.
همچنین به منظور آگاهی شهروندان از یک روز قبل برای آنها پیام هایی ناظر بر آغاز طرح از روز بعد ارسال می شود تا شهروندان برای مدیریت مصرف برق خود در ایام مورد اشاره آمادگی کافی را داشته باشند.

به طور متوسط نرخ برق مصرفی در ایام بحرانی در کشور آمریکا تا دو برابر شرایط عادی محاسبه می شود و این موضوع سبب می شود تا مشارکت شهروندان برای کاهش الگو به شکل قابل توجهی افزایش یابد.
از جمله ایالت هایی که در این طرح پیشگام هستند می توان به آریزونا، کالیفرنیا و نوادا اشاره کرد.
در ادامه این گزارش وب سایت  news.energysage.com دو راه اصلی و چند راه فرعی را پیش روی شهروندان قرار داده است تا از طریق آن اقدام به مدیریت مصرف برق خود کنند و از قبض های سنگینی که در انتظار مشترکین پر مصرف است، فرار کنند.
دو راه اصلی اینکه به هر شکل ممکن در ایام بحرانی مصرف خود را کاهش دهند و یا اینکه با خرید پنل های خورشیدی و ذخیره سازی برق در ایام کم باری، در دورانی که طرح قیمت گذاری اوج مصرف اجرا می شود تلاش کنند مشمول افزایش هزینه ها نشوند.
همچنین در این گزارش چند راه فرعی نیز با هدف کاهش مصرف در ایام اوج مصرف برق مورد اشاره گرفته است که از جمله آن می توان به تلاش برای حذف منافذ جریان هوای بیرون و داخل با هدف حفظ انرژی سرمایشی و یا گرمایشی خانه، تلاش برای بهسازی و نوسازی وسایل پرمصرف مثل یخچال و ماشین لباسشویی و جدا کردن وسایل برقی از پریز برق در ایامی که به آن نیاز ندارند، اشاره کرد.
 

    نظرات بسته شده اند