«نهضت ملی مسکن» یک گام جلو رفت/ حذف بیش از ۳ میلیون متقاضی و تایید بیش از ۲ میلیون نفر در نخستین مرحله پالایش/ مرحله بعدی؛ تایید شرط سابقه سکونت/ آورده اولیه ۴۰ میلیون تومان است

«نهضت ملی مسکن» یک گام جلو رفت/ حذف بیش از ۳ میلیون متقاضی و تایید بیش از ۲ میلیون نفر در نخستین مرحله پالایش/ مرحله بعدی؛ تایید شرط سابقه سکونت/ آورده اولیه ۴۰ میلیون تومان است

«نهضت ملی مسکن» یک گام جلو رفت/ حذف بیش از ۳ میلیون متقاضی و تایید بیش از ۲ میلیون نفر در نخستین مرحله پالایش/ مرحله بعدی؛ تایید شرط سابقه سکونت/ آورده اولیه ۴۰ میلیون تومان است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ با شروع به کار دولت رئیسی در تابستان ۱۴۰۰، خبر‌ها از تلاش و برنامه ریزی تیم اقتصادی دولت سیزدهم و در راس آن، وزارت راه و شهرسازی برای اجرایی شدن سازوکار احداث و عرضه چهار میلیون مسکن در چهار سال پیش روی داشت؛ بنابراین، در ۲۸ مهرماه سال گذشته، پس از یک ماه از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن از سوی قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به دکتر رئیسی ریاست محترم جمهور، ثبت نام متقاضیان مسکن در سامانه ثمن آغاز شد.
بر اساس متن قانون جهش تولید مسکن، دولت موظف شده است نیاز سالانه مسکن کشور را بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی مستند به مطالعات «طرح جامع مسکن»، در مناطق شهری و روستایی تامین و به نحوی برنامه ریزی و اقدام کند تا در چهار سال نخست اجرای این قانون، سالانه به طور متوسط حداقل یک میلیون واحد مسکونی در کشور برای متقاضیان واجد شرایط بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۱۳۸۷/۲/۲۵ و آیین نامه‌های مربوطه عرضه شود.
در این میان، دولت در نخستین گام با راه اندازی سامانه‌ای به نشانی saman.mrud.ir اعلام کرد که متقاضیان خانه دار شدن در طرح دولت می‌توانند، یک ماه با ورود به این سامانه اطلاعات خود را ثبت کنند. در نهایت با چند بار تمدید زمان ثبت نام، بالاخره اعلام شد که پایان زمان ثبت نام در سامانه مذکور برای خانه دار شدن در نهضت ملی مسکن، آخرین روز سال 1400 می باشد. با پایان این مهلت، مسئولان وزارت راه و شهرسازی از ثبت‌نام ۵ میلیون و ۴۲۰ هزار متقاضی در سامانه مسکن حمایتی خبر دادند.
در نهایت با شروع سال جدید، متقاضیانی که در این طرح ثبت نام کرده بودند، چشم انتظار اعلام نتیجه بررسی ثبت نام شدگان بودند تا مشخص شود که چه کسانی از این مرحله حساس عبور خواهند کرد.
۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن تایید شدند
امروز محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان جزئیاتی از تازه‌ترین پالایش‌های طرح نهضت ملی مسکن را اعلام کرد. معاون مسکن و ساختمان با یادآوری آغاز ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن از ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ که تا آخرین ساعات سال گذشته ادامه یافت گفت: در طرح نهضت ملی مسکن، ۵ میلیون و ۴۲۰ هزار متقاضی در سامانه مسکن حمایتی ثبت‌نام کردند که از این تعداد در پالایش اولیه با بررسی سه شرط تاهل، عدم دریافت تسهیلات و نداشتن مالکیت خصوصی بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی واجد شرایط شناخته شدند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پذیرفته‌شدگانی که سه شرط را داشتند برای کنترل شرط سابقه سکونت به عنوان شرط چهارم به کارتابل استان‌ها و شهرهای جدید معرفی شدند.  
محمودزاده ادامه داد: با ارسال پیامک توسط همکاران در سطح استان‌ها و شهرهای جدید متقاضیان واجد شرایط دعوت‌ می‌شوند و شرط چهارم در خصوص آنها کنترل و لیست نهایی اعلام خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: افرادی که پیامک دریافت کردند باید به اداره کل راه و شهرسازی استان یا شرکت عمران شهرهای جدید و یا در شهرهای کوچک به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مراجعه ‌کنند و بر اساس لیستی که وجود دارد مدارک را تکمیل ‌کنند. متقاضیان بعد از تایید کلیه مدارک از طریق سامانه، دعوت و حساب بانکی به نام آنها باز می‌شود. بعد از این مرحله متقاضیان باید مبلغ ورودی را واریز کنند تا بعد از آن به پروژه در حال اجرا و یا پروژه‌ای که آماده شروع است معرفی ‌شوند.
آورده متقاضیان در چند مرحله پرداخت می‌شود؟
محمودزاده افزود: بعد از طی این شرایط متقاضیان قراردادی را با سازنده منعقد می‌کنند که مبلغ آورده متقاضی باید طی ۵ مرحله در مقاطعی که در جدول قرارداد قید شده توسط متقاضیان به حساب مسدودی که در بانک به نام خود متقاضی وجود دارد واریز شود. همچنین تسهیلات از طریق بانک عامل به همان حساب واریز می‌شود و با اعلام دستگاه مجری این مبالغ به حساب سازنده با توجه به پیشرفت پروژه واریز خواهد شد.
وی گفت: قیمت تمام شده مسکن منهای تسهیلاتی که در نظر گرفته شده است، آورده متقاضیان است. آورده بر اساس پروژه‌ها و در شهرهای مختلف متفاوت خواهد بود. هرچقدر تراکم ساختمانی و تعداد طبقات بالاتر باشد قیمت تمام شده بالاتر است. بنابراین قیمت در شهرهای کوچک و در شهرهای بزرگ، کلانشهرها و شهرهای جدید متفاوت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: برآوردهای اولیه از قیمت ساخت روزی که متقاضیان انعقاد قرارداد می‌کنند به اطلاع متقاضی می‌رسد اما در نهایت قیمت تمام شده ملاک است. بدین معنا بعد از یکسال و نیم تا دو سال که اجرای پروژه زمان می برد به قیمت تمام شده روز تسویه حساب می‌شود.
محمودزاده با یادآوری اینکه آورده متقاضیان در ۵ قسط پرداخت می‌شود، گفت: آورده متقاضیان بر اساس طول دوره ساخت که یک سال و نیم تا دو سال است مرحله به مرحله توسط متقاضیان پرداخت می‌شود. مرحله اول در هنگام ورود به پروژه با پرداخت ۴۰ میلیون تومان، مرحله دوم بعد از اتمام فوندانسیون، مرحله سوم بعد از اتمام اسکلت، مرحله چهارم بعد از اتمام سفت کاری و در مرحله پنجم بعد از نازک‌کاری توسط متقاضیان پرداخت خواهد شد.
آخرین وضعیت تامین اراضی اجرای طرح نهضت ملی مسکن
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس در ساختمان دادمان ضمن تشکر از نمایندگان مجلس برای اصلاح و تصویب بودجه ۱۴۰۱ در جهت تقویت وزارت راه و شهرسازی با تشریح فعالیت های حوزه مسکن ادامه داد: هم اکنون حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد زمین آماده آغاز عملیات اجرایی است که با این میزان زمینی که آماده شده است به همراه آغاز عملیات اجرایی بیش از ۸۸۰ هزار واحد مسکونی، بیش از ۷۰ درصد اراضی اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است.
قاسمی توضیح داد: بر اساس آمار عملیات اجرایی ۸۸۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده است. همچنین حدود ۳۲۰ هزار واحد نیز وارد عملیات اجرایی شدند که مجوع آنها بالای یک میلیون در سطح کشور است.
وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی وزارت راه و شهرسازی در ۶ ماهه سال جاری (۱۴۰۱) سهم اجرای طرح نهضت ملی مسکن به ۲ میلیون واحد مسکونی می رسد و با این احتساب، تلاش خواهد شد تا در زمانبندی اعلام شده واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی احداث و تکمیل شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تشکیل بانک زمین در وزارت راه و شهرسازی را از جمله اقدامات مناسب ارزیابی کرد و گفت: بخش عمده اراضی تامین شده طرح نهضت ملی مسکن از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی است و انتظار می‌رود تا سایر وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها در تامین اراضی برای اجرای مسکن همکاری بیشتری با وزارت راه و شهرسازی داشته باشند.
 

    نظرات بسته شده اند