رئیس کل بانک مرکزی: وضعیت بازار ارز مطلوب، روان و متعادل است/ ردپای دلار در حذف واردات خودرو از بودجه/ انتقاد یک نماینده از کیفیت پایین خودروی ۲۰ هزار دلاری تولید داخل/ کمبود تراشه کارکنان یک شرکت خودروسازی را به تعطیلات می‌فرستد!

رئیس کل بانک مرکزی: وضعیت بازار ارز مطلوب، روان و متعادل است/ ردپای دلار در حذف واردات خودرو از بودجه/ انتقاد یک نماینده از کیفیت پایین خودروی ۲۰ هزار دلاری تولید داخل/ کمبود تراشه کارکنان یک شرکت خودروسازی را به تعطیلات می‌فرستد!

رئیس کل بانک مرکزی: وضعیت بازار ارز مطلوب، روان و متعادل است/ ردپای دلار در حذف واردات خودرو از بودجه/ انتقاد یک نماینده از کیفیت پایین خودروی ۲۰ هزار دلاری تولید داخل/ کمبود تراشه کارکنان یک شرکت خودروسازی را به تعطیلات می‌فرستد!

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت شاخص کل بورس در معاملات امروز، شرکت‌های دانش بنیان وارد بورس می‌شوند، عراق: همچنان خواهان خرید گاز ایران هستیم، جدیدترین آمار ثبت نام متقاضیان وام ازدواج و رشد قیمت خودرو‌های مدل ۱۴۰۱ در بازار را در بر دارد.
رئیس کل بانک مرکزی: وضعیت بازار ارز مطلوب، روان و متعادل است
علی صالح آبادی با تاکید بر اینکه وضعیت بازار ارز کشور مطلوب، روان و متعادل است گفت: تامین ارز انجام شده در سال ۱۳۹۹ مجموعا ۳۶.۵ میلیارد دلار بوده است، اما این رقم در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۵۷ میلیارد دلار افزایش یافت. رئیس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به افزایش بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور تاکید کرد: مجموع عرضه ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما در طول سال ۱۴۰۰ نیز ۲۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که از رشد ۶۶ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ برخوردار است. صالح آبادی ضمن تشریح تحولات بازار ارز کشور در سال گذشته افزود: میزان خرید و فروش اسکناس دلار در بازار متشکل معاملات ارزی با افزایش ۱۷۶ درصدی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ به رقم  یک میلیارد و ۶۹۴ میلیون دلار رسید. نرخ اسکناس دلار در این بازار در ابتدای دوره ۲۴.۷۵۴ تومان و در پایان دوره ۲۴.۸۱۴ تومان بود. به گفته رئیس کل بانک مرکزی، خرید و فروش اسکناس یورو نیز در بازار متشکل معاملات ارزی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ با افزایش ۱۸۶ درصدی به رقم ۲۹۹ میلیون یورو رسید. این میزان در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۸ و ۸۰ میلیون یورو بوده است.
ردپای دلار در حذف واردات خودرو از بودجه

سید علی موسوی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم درباره حذف واردات خودروهای سواری از فهرست واردات در سند بودجه ۱۴۰۱ گفت: واردات سایر خودروهای غیرسواری در تعداد بالا کماکان وجود دارد اما واردات خودروی سواری حذف شده است. به عبارت دقیق‌تر ضرورت واردات خودروهای غیرسواری مثل کشنده‌ها، اتوبوس‌های برون شهری، کامیون‌ها و تریلی‌های یخچال‌دار و… بیشتر احساس می‌شود. ضرورت نوسازی ناوگان ماشین آلات سنگین در مقایسه با موارد دیگر بیشتر بوده است. وب درباره علت حذف واردات خودروی سواری از لیست واردات، به مسئله ارزبری، مغایرت با اسناد بالادستی و تسریع صادرات خودروی ایرانی اشاره کرد.
کاهش نرخ رشد نقدینگی ‏برای ۴ ماه متوالی
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توئیتر با هشتگ روایت سرآغاز نوشت: برای ۴ماه متوالی نرخ رشد نقدینگی کاهش یافته و ۹۶ ه.م.ت از اوراق فروخته‌شده در دولت قبل تسویه شده است. تورم نقطه‌ای از ۴۳.۷ در شهریور به ۳۴.۷ در اسفند۱۴۰۰ رسید. وی افزود: اینها همگی نشان از شروع بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی دارد.
افت شاخص کل بورس در معاملات امروز

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۶۸۶۸ واحدی معادل ۰.۴۷ درصد، به یک میلیون و ۴۶۸ هزار و ۸۷۱ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز بازار سهام، نماگر کل بورس با کاهش بیش از 3 هزار واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر از معاملات امروز بورس
ارزش سهام عدالت چقدر شد؟
در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۱ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۴۷۴ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۰۵ درصد معادل ۱۲۱ هزار و ۹۱۴ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۸۷ هزار و ۴۸۴ تومان رسیده است.

شرکت‌های دانش بنیان وارد بورس می‌شوند
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از پیگیری برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در بورس خبر داد و گفت: از ظرفیت کمیسیون برای تامین مالی آن‌ها در بازار سرمایه استفاده می‌شود.
الزام شرکت‌ها برای پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای در راستای اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۱، اعلام کرد: تمامی ناشرین ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تسهیل امور سهامداران موظف شدند سود تقسیمی مصوب مجمع عمومی را با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به سهامداران پرداخت کنند. در این نامه آمده است: مدیران متخلف از اجرای این حکم با شکایت سازمان بورس به انفصال از خدمت در دستگاه‌های اجرائی و شرکت‌های سهامی عام به مدت ۶ ماه تا ۲ سال محکوم می‌شوند و سازمان بورس موظف به نظارت بر اجرای این بند قانون بودجه ۱۴۰۱ است.
جدیدترین آمار ثبت نام متقاضیان وام ازدواج
بانک مرکزی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا روز ۱۵ فرودین ماه بیش از ۵۰ هزار فقره ثبت نام تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سامانه مربوطه انجام شده است. بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور خود را ملزم به اجرای قوانین در راستای تکریم مردم و جوانان می داند و در سال جاری نیز به روال سالهای گذشته نسبت به انجام وظایف و تکالیف خود بویژه در خصوص پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج اقدام خواهد کرد. در همین راستا شبکه بانکی کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به پرداخت بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان به ۹۲۴ هزارمتقاضی، وام قرض‌الحسنه ازدواج اقدام کردند.
عراق: همچنان خواهان خرید گاز ایران هستیم
عادل کریم وزیر برق عراق در گفتگویی تلویزیونی که توسط وبگاه المسله باز نشر شده اعلام کرد: قیمت گاز ایران برای عراق مناسب است و با توجه به معقول بودن این قیمت برای سال‌های آینده نیز نیازمند بهره مندی از آن هستیم. وی در رابطه با تلاش‌های انجام گرفته برای اتصال شبکه برق کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس به کشورش هم تاکید کرد، هنوز در رابطه با قیمت خرید برق توافقی صورت نگرفته است. او به مردم کشورش قول داد، در تابستان تولید برق افزایش قابل توجهی خواهد داشت. به گفته وزیر برق عراق نیاز فعلی کشورش 35 هزار مگاوات است و سالانه 1500 مگاوات بر این نیاز افزوده می‌شود. وی همچنین خبر داد با اتصال شبکه برق ترکیه به عراق، برق ترکیه نیازهای برق موصل را تامین می‌کند.
کمبود تراشه کارکنان یک شرکت خودروسازی را به تعطیلات می‌فرستد!
شرکت خودروسازی مرسدس بنز، ۵۶۰۰ نفر را به دلیل کمبود تراشه در برزیل به تعطیلات می‌فرستد. به گزارش ایسنا، این شرکت اعلام کرد که گروه خودروسازی مرسدس بنز به دلیل کمبود تراشه‌های نیمه‌هادی، بیش از ۵۰۰۰ نفر از کارکنان دو کارخانه در برزیل به تعطیلات دسته‌جمعی می‌فرستد. به نقل از رویترز، توقف تولید از ۱۸ آوریل تا ۳ می خواهد بود و شامل ۵۰۰۰ کارمند در کارخانه سائو برناردو دو کامپو و ۶۰۰ کارمند در کارخانه جویز د فورا  واقع در ایالت‌های سائوپائولو و میناس گرایس برزیل است. مرسدس اعلام کرد که در حال تعدیل تولید کامیون، کابین کامیون، شاسی اتوبوس و سایر قطعات خودرو به دلیل بحران جهانی عرضه نیمه‌هادی است. به گفته اتحادیه فلزکاران منطقه سائو برناردو دو کامپو، این شرکت پیش از این، حدود ۱۲۰۰ نفر را در ماه مارس به دلیل کمبود زنجیره تامین به تعطیلات دسته جمعی با دستمزد فرستاده بود.
انتقاد یک نماینده از کیفیت پایین خودروی 20 هزار دلاری تولید داخل
لطف اله سیاه کلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه پیش از توقف خط تولید خودروهایی مانند سمند، پژو 405 و تیبا باید خودروی جایگزین آن تعیین و تولید شود، گفت: موضوع خودرو در ایران از پیچیدگی‌های بسیاری برخوردار است زیرا بازار این کالا گسترده بوده و مردم در صف‌های طولانی در انتظار خرید خودرو هستند؛ انحصاری بودن بازار خودرو موجب شده که تولیدکنندگان خودرو اصطلاحا لوس شوند. وی با بیان اینکه مافیای خودرو در بسیاری از ارکان دولتی نفوذ کرده و صاحب کرسی هستند، افزود: در حوزه صنعت خودرو نمی‌توان یک گام به جلو برداشت و این بیانگر وجود دست‌هایی در این صنعت است؛ در واقع عده‌ای سال‌ها از جیب مردم خوردند و تمایلی به اصلاح ساختار این صنعت، ارتقا خودروهای تولیدی، رقابتی شدن قیمت و… ندارند. وی درباره انتشار اخباری درباره توقف خط تولید سمند، اضافه کرد: در گذشته سمند به عنوان خودروی ملی اعلام شده بود حال که حرف از توقف خط تولید آن زده می‌شود، مشخص است که این خودرو، ملی نیست. این نماینده مردم با بیان اینکه مافیای خودرو همواره مردم را از بیکاری کارگران در صورت ایجاد رقابت در بازار این کالا نگران می کند، ادامه داد: هیچ صنعتی در دنیا با سیستم انحصاری به درستی اداره نمی‌شود.
 
سیاهکلی با بیان اینکه خودروهایی با قیمت 15 تا 20 هزار دلار در دنیا باکیفیت هستند حال اینکه خودروهای تولیدی در ایران با همان قیمت ناقص، بی‌کیفیت و ناامن هستند، تصریح کرد: در کشوری مانند آلمان که از یک سو کارگران بیش از 4 هزار یورو یعنی معادل بیش از 100 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند و از سوی دیگر برای تولید باید از کشور روسیه گاز وارد شود در نتیجه هزینه تولید چند برابر ایران می‌شود خودروی 20 هزار دلاری باکیفیت است و اگر در اختیار یک ایرانی قرار گیرد حداقل 15 سال به مکانیک نیاز ندارد، حال خودروی 20 هزار دلاری در ایران با وجود حقوق و هزینه انرژی ریالی، بطورمثال دنا پلاس است و به محض دریافت از کارخانه باید به نمایندگی برای تعمیر برده شود.
 
رشد قیمت خودروهای مدل ۱۴۰۱ در بازار

بازار خرید و فروش خودرو امروز رسماً فعالیت خود را در سال 1401 آغاز کرده است البته از روز گذشته نمایشگاه ها باز بود اما خبری از اعلام قیمت انواع محصولات در بازار نبود. در حال حاضر مشاهده قیمت گذاری انواع خودروها در بازار نشان می دهد قیمت خودروهای مدل 1401 نسبت به سال گذشته رشد 10 تا 20 میلیون تومانی را تجربه کرده اند. مشاهده قیمت ها در بازار حکایت از آن دارد که پژوپارس مدل 1401 با قیمت 297 میلیو تومان به فروش می رسد این در حالی است که مدل 1400 این خودرو قیمت 275 میلیون تومانی دارد. علاوه بر این  پژو206 تیپ 2 نیز امروز 276 میلیون تومان قیمت گذاری شده در حالی که مدل 1400 این محصول 265 میلیون تومان قیمت دارد. خودروی پژو 207 دنده ای هم مدل 1401 با قیمت 384 میلیون تومان فروخته می شود . اما مدل 1400 این خودرو 370 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. در محصولات سایپا نیز کوییک آر مدل 1401 با قیمت 207 میلیون تومان و مدل 1400 با قیمت 197 میلیون تومان به فروش می رسد. علاوه بر این تیبا 2 نیز مدل 1401 با 183 میلیون تومان و  پراید 111 با قیمت 187 میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد. 
در خودروهای وارداتی نیز بلاتکلیفی آزادسازی واردات خودرو عاملی شده تا رکود در معاملاتبه وجود آید و خبری از خرید و فروش نباشد. بررسی ها نشان می دهد تغییرات قیمتی خودروهای وارداتی نسبت به داخلی نا چیز است و خبری از رونق معاملات در این خودروها نیست. /تسنیم

صنایع ماکارونی یارانه دولتی را به جیب خارجی ها می ریزند
سید محمدرضا مرتضوی رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: گندم سه نرخی زیان اقتصاد زیادی برای دولت ایجاد کرده و باید هر چه زودتر گندم یارانه ای چه برای نانوایان و یا صنایع برداشته شود زیرا تنها عده ای خاص سود می برند و دود آن به چشم ملت می رود. وی با اشاره به بخشی از این مشکلات گندم یارانه ای افزود: دولت هر تن گندم را 550 دلار می‌خرد آرد را ۱۰۰ دلار در اختیار صنف و صنعت قرار می‌دهد و کارخانجات هر تن ماکارونی را ۴۰۰ دلار صادر می‌کنند یعنی کشور ما بابت صادرات هر تن ماکارونی 3۰۰ دلار ضرر می‌دهد اما کارخانه‌داران ماکارونی سود می‌برند. وی با بیان اینکه ماکارونی سالانه بیش از 300 هزار تن و تقریبا به همه کشورها صادر می شود، افزود: ماکارونی ایران به کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان و کشورهای اروپایی از جمله آمریکا و کانادا صادر می شود. مرتضوی افزود: معلوم است که کارخانه داران زمانی که گندم 100 دلار را می گیرند و ماکارونی را 400 دلار می فروشند برایشان خیلی به صرفه است و سود می کنند و قیمت ماکارونی هم برای سایر کشورها اقتصادی و به صرفه است اما یادمان باشد که این ماکارونی از گندم یارانه دار به عمل آمده است و حق نداریم آنها را صادر کنیم. به گفته این مسئول سایر صنوف مانند کارخانه های تولید نشاسته و گلوکز هم گندم یارانه ای می گیرند، آنها هر کیلو گندم را 2500 تومان از دولت می گیرند اما شیرینی الان در بازار کیلویی کمتر از 70 هزار تومان نیست و یا بیسکویت کیلویی 40 هزار تومان است.
بیت‌کوین سقوط کرد
بیت‌کوین (BTC)، روز دوشنبه به زیر ۴۶ هزار دلار سقوط کرد که نشان‌دهنده کاهش حرکت صعودی است. به نقل از کوین، پس از اینکه خریداران نتوانستند به سطح مقاومت ۴۸هزار دلار نزدیک شوند، قیمت در آخر هفته متلاطم شد. این تلاطم نشان‌دهنده تداوم ضعف قیمت است، به ویژه زمانی که سیگنال‌های مومنتوم در نمودار روزانه منفی شدند؛ مشابه آنچه در هفته اول فوریه و مارس رخ داد. حمایت از ۴۳ هزار دلار می‌تواند عقب‌نشینی را که نزدیک به سطح شکست ۲۵ مارس است، تثبیت کند. با این حال، بیت‌کوین باید بالاتر از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه که در حال حاضر در ۴۸هزار و ۲۸۶ دلار است حرکت کند تا بتواند اهداف صعودی را فراتر از سطح مقاومت ۵۰ هزار و ۹۶۶ دلاری به دست آورد.

در حال حاضر، سیگنال‌های مومنتوم در نمودار هفتگی مثبت باقی می‌مانند به این معنی که روند نزولی ممکن است محدود شود. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲.۱۶ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۵۴ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۰.۹۸ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۷.۴۳ میلیارد دلار است که ۱۳.۹۰ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۱۴.۳۵ میلیارد دلار است که ۱۳.۳۶ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۸۸.۹۴ میلیارد دلار است که ۸۲.۷۹ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است.
 
 

    نظرات بسته شده اند