دستگاه‌ها حق ندارند متقاضیان مجوز را به صورت حضوری فرا بخوانند/ اعطای مجوز به صورت غیرحضوری و از طریق درگاه ملی مجوز‌ها

دستگاه‌ها حق ندارند متقاضیان مجوز را به صورت حضوری فرا بخوانند/ اعطای مجوز به صورت غیرحضوری و از طریق درگاه ملی مجوز‌ها

دستگاه‌ها حق ندارند متقاضیان مجوز را به صورت حضوری فرا بخوانند/ اعطای مجوز به صورت غیرحضوری و از طریق درگاه ملی مجوز‌ها

به گزارش تابناک اقتصادی؛ امسال با عنوان “تولید  دانش بنیان و اشتغال آفرین” نامگذاری شد. پرواضح است که در این نامگذاری اشتغال آفرینی چقدر اهمیت دارد. اما صرف آمدن عبارت اشتغال آفرینی در عنوان سال 1401 قطعاً منجر به ایجاد شغل برای جوانان کشور نخواهد شد. لازم است که این شعار عملیاتی شود. به نظر می رسد، اجرای قانون الزام دستگاه ها به استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور که در راستای تسهیل فضای کسب و کار کشور است، می تواند یکی از نمودهای عملیاتی شدن این شعار باشد.
حال باید منتظر شویم و ببینیم که تا چه اندازه این شعار تحقق پیدا می کند و از حالت سربرگ ادارت، نوشته ی روی بنرها و موضوعی برای سخنرانی های مدیران خارج می شود و جنبه ی عملی به خودش می گیرد. اخیراً مجلس مصوبه ای در خصوص استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور داشت که به عقیده ی بسیاری از کارشناسان به حل و فصل بسیاری از مشکلات کشور در زمینه ی اشتغال زایی منجر می شود. اما شواهد موجود نشان می دهد که اجرای این قانون با مقاومت برخی مدیران و دستگاه ها مواجه شده است.
در این ارتباط با سیدامیر سیاح، کارشناس اقتصادی و مدیر دفتر پایش و بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد به گفتگو نشستیم؛
سیاح به تابناک اقتصادی گفت: نامگذاری سال جدید با نام تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین بسیار زیاد به موضوع صدور مجوزهای کسب و کار از درگاه ملی مجوزهای کشور ربط دارد. در واقع استفاده از درگاه مورد بحث به معنای تسهیل فضای کسب و کار کشور و در نتیجه افزایش اشتغال است. از سوی دیگر، اجرای قانون الزام دستگاه ها به استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور یکی از نمودهای عملی شعار سال پیش رو است.
به گفته ی این کارشناس اقتصادی، اگر درگاه ملی مجوزهای کشور مورد استفاده قرار بگیرد و تمامی دستگاه ها از این درگاه به صدور مجوز بپردازند، گام بلندی در راستای اشتغال آفرینی برداشته می شود.
وی افزود: دستگاه ها برای استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور یک سری مشکلات فنی دارند که باید حل و فصل شود. این کار شناس اقتصادی در ارتباط با مزایای درگاه ملی مجوزهای کشور نیز تصریح کرد: مهمترین کارکرد درگاه مورد بحث این است که تکلیف مردم را مشخص می کند و آنها را از سردرگمی نجات می دهد. در واقع این سامانه مشخص می کند که مردم برای گرفتن مجوز کسب و کار موردنظرشان چه کارهایی باید انجام دهند و چه روندی را باید طی کنند. به عبارت بهتر، این سامانه به مثابه ی یک راهنما برای مردم عمل می کند.

سیدامیر سیاح، کارشناس اقتصادی اضافه کرد: این امیدواری وجود دارد که استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور به رفع امضاهای طلایی و انحصار کمک و مشکلات حوزه ی کسب و کار را تا حد زیادی رفع کند.
وی ادامه داد: برای اینکه دستگاه ها را به سمت استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور سوق دهیم بهتر است از روش های تعاملی استفاده کنیم و به تشویق دستگاه ها برای استفاده از این درگاه بپردازیم.
سیاح همچنین خاطرنشان کرد: درگاه ملی مجوزهای کشور تازه متولد شده است و یک سری ایرادات دارد که به تدریج در حال رفع شدن است. در نهایت شرایطی به وجود می آید که متقاضیان بتوانند مجوزهای موردنظرشان را به صورت کاملاً الکترونیک دریافت کنند و این به معنای سهولت فضای کسب و کار است. در حال حاضر دستگاه های مختلف شرایط صدور مجوزشان را در سامانه مشخص کرده اند و یک سری بحث های فنی وجود دارد که با رفع شدن آنها می توانیم شاهد استفاده از این درگاه برای صدور مجوزهای کسب و کار در کشور باشیم.
این کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر تمامی دستگاه ها ملزم هستند که از درگاه موردبحث برای صدور مجوز اقدام کنند، اگر دستگاهی مردم را برای صدور مجوز به صورت حضوری فرامی خواند، متخلف است و باید با او برخورد قانونی صورت بگیرد. به عبارت دیگر، با توجه به وجود قانون در زمینه ی استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور برای صدور مجوزها، هر دستگاهی که از این درگاه استفاده نکند و متقاضیان مجوز را به صورت حضوری فرابخواند، امکان شکایت از آن وجود دارد و این موضوع قابل رسیدگی است. 
 

    نظرات بسته شده اند