محدودیتی در ارایه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان وجود ندارد/ تحریم های داخلی دست و پای فعالیت مردم و دولتمردان را بسته است/ دبیرخانه شورای‌ عالی مناطق‌ آزاد ذیل وزارت اقتصاد الحاق‌ نمی‌شود/ فعالیت‌های اقتصادی مناطق آزاد نیازمند بازنگری است

محدودیتی در ارایه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان وجود ندارد/ تحریم های داخلی دست و پای فعالیت مردم و دولتمردان را بسته است/ دبیرخانه شورای‌ عالی مناطق‌ آزاد ذیل وزارت اقتصاد الحاق‌ نمی‌شود/ فعالیت‌های اقتصادی مناطق آزاد نیازمند بازنگری است

محدودیتی در ارایه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان وجود ندارد/ تحریم های داخلی دست و پای فعالیت مردم و دولتمردان را بسته است/ دبیرخانه شورای‌ عالی مناطق‌ آزاد ذیل وزارت اقتصاد الحاق‌ نمی‌شود/ فعالیت‌های اقتصادی مناطق آزاد نیازمند بازنگری است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دکتر محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور که به خوزستان سفر کرده است در جمع خبرنگاران گفت: دولت تلاش دارد تا موانع موجود برای تولید به ویژه تولید دانش بنیان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف کند تا شاهد تحقق شعار سال باشیم. وی گفت: برای رسیدن به رونق تولید و شکوفایی اقتصاد کشور، تولید با محوریت دانش بنیان و علمی کامل ترین راه است.
محدودیتی در ارایه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان وجود ندارد
رضایی بر لزوم استمرار همکاری‌ برای حمایت از فعالیت‌های شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و بیان کرد: محدودیتی برای ارایه تسهیلات به این شرکت ها وجود ندارد.
معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: شرکت‌های دانش بنیان با توجه به داشتن ظرفیت‌هایی نظیر اقتصاد مبتنی بر دانش بومی، و اتکا به توان علمی و پژوهشی داخلی، از ارکان بسترساز توسعه در چهارچوب اقتصاد به شمار می‌روند.
وی با بیان اینکه باید شرایط ایجاد رقابت این شرکت‌ها با رقبای خارجی فراهم شود گفت: امیدواریم امسال سال خوبی برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان باشد و با توجه به شعار سال از فرصت‌های استثنایی که در اختیار این حوزه قرار گرفته است به بهترین شکل استفاده شود.
معاون اقتصادی رییس جمهور سرعت دادن به فعالیت‌های اقتصادی را از اهداف مهم دولت سیزدهم بیان کرد و افزود: شتاب بخشیدن به تولید ملی و بالا بردن بهره‌وری در صنایع در کنار کاهش هزینه‌ها در رشد اقتصادی کشور تاثیرگذار است.
ایران نیازمند قیام اقتصادی است
محسن رضایی همچنین روز پنجشنبه در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خوزستان که در منطقه آزاد اروند برگزار شد، با تاکید بر تحول اقتصادی در کشور گفت: اقتصاد کشور به قیام همه جانبه نیاز دارد تا رونق اقتصادی در کشور لمس شود.
وی اظهار داشت: دولت میراث دار انبوهی از مشکلات انباشته شده است ولی امیدواریم بتواند انتظارات را برآورده کند تا خدمتگذار ملت باشد.
وی با بیان اینکه برخی از مشکلات کشور به دست مردم و برخی به دست دولت رفع می شوند، ادامه داد: در این مسیر مردم و دولت باید در کنار هم بوده و آحاد مردم باید به عرصه‌های اقتصادی ورود کنند، و هیچ راهی جز این برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و معیشتی وجود ندارد.
وی بیان کرد: ریل گذاری جدیدی باید برای اقتصاد ایران شکل گیرد؛ این ریل گذاری چون با کارهای روزمرگی زیادی روبه‌رو شده، و باید با یک دست موانع را رفع و با دست دیگر ریل گذاری کرد.
رضایی، نظام اقتصادی کشور را بخشی توصیف کرد و گفت: چون حکمرانی اقتصادی به صورت بخش بخش است نیاز به هماهنگی بین دستگاهی است ولی این هماهنگی در ایران دیده نمی‌شود.
معاون اقتصادی رییس جمهور با اعلام اینکه دولت سیزدهم اقدامات مهم و اصولی را در قالب ۲ برنامه اقتصادی روزمره و کلان شروع کرده است، ادامه داد: اصلاحات اساسی در حوزه تجارت، صنعت و کشاورزی که نیارمند جراحی‌های بزرگ هستند از رووس برنامه های کلان این اقدامات است.
وی گفت: هرچند آثار این اقدامات در درازمدت نمایان خواهد شد اما برای سالم سازی و توسعه اقتصادی ضروری است.
وی خواستار حکمروایی اقتصادی در کشور به ویژه در مناطق آزاد به صورت یکپارچه شد و افزود: مناطق آزاد باید فلسفه واقعی خود را پیدا کنند؛ این مناطق نیاز دارند فلسفه فعالیت ها و قوانین خود را دریابند.

فعالیت‌های اقتصادی مناطق آزاد نیازمند بازنگری است
رضایی بیان کرد: ماده ۶۵ احکام دایمی برنامه توسعه کشور (داشتن مدیریت واحد) باید در مناطق آزاد اجرایی شود زیرا مناطق آزاد نقش تاثیرگذاری در تکمیل رونق اقتصادی کشور دارند؛ این مناطق در صادرات محوری، واردات فن‌آوری و تامین مواد اولیه نقش محوری دارند.
وی ادامه داد: فعالیت‌های اقتصادی و اختیارات مناطق آزاد نیازمند بازنگری است که در این راستا چند مصوبه مهم ارایه شده و امیدواریم در هیات دولت تایید شود.
وی خبر از رفع مشکل ارزش افزوده در مناطق آزاد داد و گفت: این مساله در نشست سران قوا پیگیری خواهد شد تا مشوقی برای فعالان اقتصادی در این مناطق ایجاد شود.
معاون اقتصادی رییس جمهور افزود: تفکیک اختیارات مناطق آزاد در دستور کار رییس جمهور است که مصوبه آن در کارگروه اقتصادی دولت به تصویب خواهد رسید.
رضایی، انتظار مردم از دولت را برداشتن گام های موثر اقتصادی بیان کرد و گفت: امروز مشکل امنیت، سیاست و دفاع در کشور برطرف شده و هیچ دشمنی جرات تعرض به ایران را ندارد و به اقتدار لازم دست یافته‌ایم.
وی نقش کارآفرینان در رونق اقتصادی را پررنگ دانست و افزود: به لحاظ اقتصادی ما در ابتدای راه هستیم و کارآفرینان به عنوان سربازان اقتصاد باید کنار دولت باشند و قوی در راه تولید گام بردارند.
معاون اقتصادی رییس جمهور روز پنجشنبه در سفر به منطقه آزاد اروند به همراه دبیر شورای عالی مناطق آزاد،استاندار خوزستان و جمعی از مدیران استان از برخی واحدهای اقتصادی در آبادان دیدن کرد.

دولت باید در راستای رفع تحریم‌های داخلی گام بردارد
محسن رضایی همچنین روز پنجشنبه در محل یادمان شهدای شلمچه در جمع خبرنگاران گفت: راه شهدا را باید تداوم داد؛ امروز به لطف تلاش شهدا، ایران اسلامی به عزت و اقتدار و سربلندی رسیده و با همین توکلی که شهدا دادند باید مشکل معیشت و اقتصاد مردم را حل کرد.
وی بیان کرد: شهدا به ما درس دادند که با دست خالی می‌توان کارهای بزرگی انجام داد؛ آنها به ما یاد دادند تا زمانی که به خدا ایمان و توکل نداشته باشیم مشکلات رفع نخواهد شد.
معاون اقتصادی رییس جمهور مشکل اساسی کشور را تحریم‌های داخلی بیان کرد و گفت: تا زمانی که تحریم‌های داخلی برداشته نشود تحریم‌های خارجی نیز برداشته نخواهد شد.
رضایی گفت: تحریم های داخلی است که دست و پای فعالیت مردم و دولتمردان را بسته است و دولت باید در راستای رفع این تحریم‌ها گام بردارد.
وی خام فروشی را دلیل رکود اقتصادی کشور دانست و افزود: ثروت بسیار بزرگی در ایران وجود دارد اما این ثروت به جیب مردم راه پیدا نکرده که دلیل عمده آن خام فروشی در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، گاز، آب و برق است.
رضایی خوزستان را استانی ثروتمند بیان کرد و گفت: خوزستان دارای بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است ولی این بنگاه‌ها سودی برای مردم را در پی نداشت.
وی ادامه داد:مشکلات اقتصادی مردم خوزستان و همچنین مشکلات واحدهای صنعتی این استان بررسی شد و تمام تلاش را خواهیم کرد تا مردم از ثروت عظیم این استان بهره‌مند شوند.

دبیرخانه شورای‌ عالی مناطق‌ آزاد ذیل وزارت اقتصاد الحاق‌ نمی‌شود
محسن رضایی در ادامه روز پنجشنبه در جریان سفر به منطقه آزاد اروند در گفت و گو با ایرنا در باره طرح الحاق دبیرخانه شورای‌ عالی مناطق‌آزاد ذیل وزارت اقتصاد، بیان کرد: این کار صورت نخواهد گرفت چرا که کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام این مصوبه را مغایر با قانون اساسی و مغایر با مصوبات احکام دایمی برنامه ششم توسعه دانسته است.
وی با اشاره به بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در منطقه آزاد اروند، گفت: فرصت‌ ها و ثروت‌های بسیاری در منطقه وجود دارد اما مردم از آن منتفع نیستند.
رضایی با اشاره به اینکه مناطق‌ آزاد نیازمند حمایت‌ قانونی هستند، افزود: حدود اختیارات مناطق‌آزاد روشن نیست؛ این مساله در ستاد اقتصادی دولت مطرح و مصوبات آن به زودی ابلاغ می‌شود.
معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: سعی خواهیم کرد که اقتصاد منطقه آزاد اروند همچون دوران دفاع مقدس که آبادان و خرمشهر دژ مستحکمی برای تمام ملت ایران بودند، شکوفا شود.
رضایی گفت: با تشکیل منطقه آزاد اروند انتظار بهبودی شرایط اقتصادی و آبادی منطقه می‌رفت ولی به جای آن شاهد گرانی بودیم و مردم متضرر شده‌اند.
 

    نظرات بسته شده اند