واردات عجیب و غریب؛ از سنجاق قفلی تا قاشق و چنگال/ آب و برق خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد رایگان می‌شود/ ️افزایش قیمت گندم، نان را گران نمی‌کند/ ژاپن صادرات طلا به روسیه را متوقف می‌کند/ بحران اقتصادی چین نزدیک است؟

واردات عجیب و غریب؛ از سنجاق قفلی تا قاشق و چنگال/ آب و برق خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد رایگان می‌شود/ ️افزایش قیمت گندم، نان را گران نمی‌کند/ ژاپن صادرات طلا به روسیه را متوقف می‌کند/ بحران اقتصادی چین نزدیک است؟

واردات عجیب و غریب؛ از سنجاق قفلی تا قاشق و چنگال/ آب و برق خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد رایگان می‌شود/ ️افزایش قیمت گندم، نان را گران نمی‌کند/ ژاپن صادرات طلا به روسیه را متوقف می‌کند/ بحران اقتصادی چین نزدیک است؟

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس پس از افت صبحگاهی، پیش روند معاملات بورس برای روز‌های آینده، سهام آسیا با بازار‌های جهانی همراه شد، مالیات نقل و انتقال خودرو همزمان با سند سبز دریافت می‌شود و توقف فروش محصولات جانسون‌اندجانسون در روسیه را در بر دارد.
رئیس مجلس: آب و برق خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد رایگان می‌شود
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس نوشت: طبق قانون بودجه 1401، آب و برق و گاز خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی با رعایت الگوی مصرف،‌رایگان می‌شود.بر اساس مصوبه مجلس در فرایند بررسی بودجه سال ۱۴۰۱، آب، برق و گاز خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی مشروط به رعایت الگوی مصرف باید «رایگان» باشد و دولت موظف است تا سازوکار اجرایی لازم برای این قانون را تدارک ببیند. همچنین دولت موظف است بدون نیاز به مراجعه و درخواست به صورت فعالانه، خانواده‌های سه دهک پایین درآمدی فاقد بیمه سلامت را به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهد.
افزایش قیمت گندم، نان را گران نمی‌کند
رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به سیاست حاکمیت مبنی بر حمایت از حقوق مصرف کننده، قیمت نان متاثر از نرخ گندم نیست. عطااله هاشمی گفت: اخیرا هیئت دولت قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب کرد که از چند روز آینده با آغاز برداشت گندم، محصول تولیدی با این نرخ از کشاورزان خریداری می‌شود. به گفته رئیس بنیاد ملی گندمکاران، بنابر صلاح دید مسئولان نظام و هیئت دولت، قیمت نان متاثر از نرخ خرید تضمینی نبوده یا میزان تاثیرگذاری آن بسیار ناچیز بوده است. در برخی سال‌ها قیمت گندم ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش داشته، اما نرخ نان به سبب حمایت از مصرف کننده هیچ گاه متاثر از این موضوع نبوده است. رئیس بنیاد ملی گندمکاران می‌گوید: تغدیه گندم و نحوه پخت نان از عوامل تاثیر گذار بر کیفیت نان است و هر چقدر قیمت محصولی به واقعیت نزدیک باشد، دور ریز کمتر می شود که این امر تنها شامل گندم نیست و محصولات دیگر را هم شامل می شود‌.
 
رشد شاخص کل بورس پس از افت صبحگاهی
در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۴۴۲۰ واحدی معادل ۰.۳۱ درصد، به یک میلیون و ۴۱۴ هزار و ۲۳۱ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد بیش از 13 هزار واحدی همراه شده است.
پیش روند معاملات بورس برای روزهای آینده
یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی عوامل تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس، گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث افزایش شفافیت در معاملات بازار سرمایه می‌شود و رانتی که برای برخی از دلالان و سفته بازان ایجاد شده بود حذف خواهد شد. عسگری، با پیش‌بینی روند معاملات بورس تاکید کرد: با توجه به اینکه رشد کامودیتی ها تحت تاثیر بحران بین اوکراین و روسیه و تحریم‌های روسیه در بخش انرژی اتفاق افتاده است، بنابراین پیش بینی می شود که افزایش قیمت نفت و کامودیتی‌ها به شرط تداوم بحران‌ها و تحریم ها در همین سطوح باقی بماند. این کارشناس بازار سرمایه بیان‌داشت: پیشپ بینی می‌شود با توجه به قیمت‌های جهانی و نیز نرخ ارز در داخل کشور، شرکت ها از رشد سودآوری خوبی در سال ۱۴۰۱ برخوردار باشند.
سهام آسیا با بازارهای جهانی همراه شد
در حالی که امیدها برای پایان دادن به مناقشه اوکراین از طریق مذاکره افزایش یافته، بازارهای اوراق قرضه یک شبه نگران این موضوع بودند که افزایش تهاجمی نرخ بهره می‌تواند به اقتصاد ایالات‌متحده آسیب برساند، پس از اینکه بازدهی ۱۰ ساله برای مدت کوتاهی به زیر نرخ‌های دو ساله نزول کرد، سهام آسیا به افزایش جهانی پیوستند. به گزارش ایسنا و به نقل از استاک نیوز، گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن یک درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح خود از چهارم مارس رسید و بیشتر بازارهای سهام آسیایی در محدوده مثبت قرار گرفتند. با این حال، نیکی ژاپن این روند را معکوس و یک درصد سقوط کرد.

داوجونز و اس‌اندپی۵۰۰ چهارمین جلسه متوالی افزایشی خود را در یک شب پس از افزایش شدید سهام اروپا تجربه کردند. معاملات آتی اس‌اندپی ۵۰۰ ایالات‌متحده در تجارت آسیا تغییر چندانی نداشت. منحنی بازدهی دو تا ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده برای اولین بار از سپتامبر ۲۰۱۹ در روز سه‌شنبه برای مدت کوتاهی معکوس شد زیرا سرمایه گذاران اوراق قرضه پیش‌بینی کردند که انقباض تهاجمی توسط فدرال رزرو می‌تواند به اقتصاد ایالات‌متحده در طولانی‌مدت آسیب برساند. افزایش اختلاف بین بازدهی ایالات‌متحده و ژاپن باعث شد که ین به شدت ضعیف شود. در صبح چهارشنبه قیمت هر دلار در برابر ین به ۱۲۲.۳۶ رسید که از پایین‌ترین سطح ۱۲۴.۳ روز دوشنبه بهبود یافت اما دلار همچنان در مقایسه با ین در این ماه ۶.۹ درصد افزایش داشت. در سایر نقاط بازار ارز، یورو با حمایت چشم‌انداز صلح در اوکراین به ۱.۱۱۰۴ دلار رسید و یک شبه نزدیک به یک درصد جهش کرد. قیمت هر بشکه نفت برنت با یک درصد افزایش به ۱۱۱ دلار و ۳۶ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا ۰.۸۳ درصد افزایش یافت و به ۱۰۵.۱۲ دلار رسید. هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش در  ۱۹۲۰.۶ دلار قرار گرفت.

ژاپن صادرات طلا به روسیه را متوقف می‌کند
وزارت دارایی ژاپن اعلام کرد که در واکنش به تهاجم این کشور به اوکراین، ارسال فلزات گرانبها به ویژه طلا به روسیه را ممنوع خواهد کرد. ممنوعیت فلزات گرانبها به مقصد روسیه نشان‌دهنده عزم نخست وزیر فومیو کیشیدا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه این کشور است که در نشست هفته گذشته رهبران کشورهای پیشرفته گروه هفت متعهد شد. طبق اعلام رویترز، ژاپن از پنجم آوریل صادرات فلزات گرانبها مانند طلا و سایر اقلام از جمله خودروهای لوکس، جواهرات و لوازم آرایشی را ممنوع خواهد کرد. این اقدام ژاپن پس از آن صورت گرفت که ایالات‌متحده و بریتانیا اقداماتی را برای کاهش معاملات طلا با روسیه انجام دادند. ژاپن همچنین دارایی‌های بیش از ۱۰۰ فرد و سازمان روسی را مسدود کرده و در حال بررسی گسترش مقررات مالی به مبادلات ارزهای دیجیتال مستقر در ژاپن است.
توقف فروش محصولات جانسون‌اندجانسون در روسیه
شرکت آمریکایی چندملیتی فعال در زمینه داروسازی، تولید تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی و خدمات بسته‌بندی کالاهای مصرفی جانسون‌اندجانسون، فروش محصولات مراقبت شخصی در روسیه را متوقف می‌کند. به نقل از رویترز، جانسون‌اندجانسون اعلام کرد که فروش محصولات مراقبت شخصی در روسیه را متوقف می‌کند و به سایر شرکت‌هایی می‌پیوندد که در واکنش به حمله این کشور به اوکراین، تجارت خود را در این کشور محدود کرده‌اند.

جانسون‌اندجانسون عنوان کرد: به عرضه داروها و تجهیزات پزشکی در منطقه ادامه خواهد داد زیرا این داروها از تحریم‌های غرب مستثنی شده‌اند. جانسون‌اندجانسون، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان دارو در جهان است. این شرکت که حدود یک درصد از فروش خود را از روسیه دریافت می‌کند. شرکت، اب‌وی یک شرکت زیست‌داروی مبتنی بر تحقیق اوایل ماه جاری اعلام کرد که به طور موقت فعالیت تمام محصولات خود در روسیه را به حالت تعلیق درآورده است. یلای لی‌لی اند کامپنی و  فایزر از داروسازان بزرگ آمریکایی اعلام کرده‌اند که قصد دارند سرمایه گذاری‌ها و تبلیغات خود را در روسیه متوقف کنند اما متعهد شده‌اند که به عرضه دارو و تجهیزات پزشکی ادامه دهند.
همایش بزرگ تجاری ایران و روسیه برگزار می‌شود
کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و ولادیمیر پادالکا، قائم مقام رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه درخصوص برگزاری همایش بزرگ تجاری ایران و روسیه که در نظر است در هفته اول ماه آوریل (نیمه فروردین) در مسکو برگزار شود، به تبادل نظر پرداختند. /ایلنا

مالیات نقل و انتقال خودرو همزمان با سند سبز دریافت می‌شود
داوود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور نوشت: مالیات نقل و انتقال خودرو در سال ۱۳۸۷ ‌ به موجب ماده ۴۰ قانون ارزش افزوده وضع شد. وصول این مالیات تاکنون توسط دفاتر اسناد رسمی در هنگام نقل و انتقال سند انجام می‌شد.با توجه به نظریه دادستان کل کشور مبنی بر اعتبار برگه سبز به عنوان سند مالکیت،مالیات در هنگام تعویض پلاک اخذ می‌شود.
واردات عجیب‌ و غریب؛ از سنجاق قفلی تا قاشق و چنگال
براساس آمارهای گمرک ایران، در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۰ میزان قابل‌توجهی از اقلام مصرفی عجیب‌وغریب که بسیاری از آنها مشابه داخلی دارند، وارد کشور شده است. ۳۶ تن سنجاق قفلی، ۱۸۴۸ تن قفل ساختمان، ۲۱۶۳ تن مداد، مدادتراش و پاک‌کن، ۱۳۱۳ تن چاقو و کارد، ۸۴ تن کالسکه نوزاد، ۱۸۸ تن ملامین، ۱۹ تن حنا، ۳۴۷ تن قیچی باغبانی، ۱۶۷۹ تن زیپ لباس، ۱۷۸ تن مسواک، ۱۳ تن رخت‌آویز، ۷۶ تن قاشق و چنگال، ۶۱ تن غذای سگ و گربه، ۲۸ تن ژله و مربا، ۴ تن استارتر مهتابی، ۳۱ هزار و ۲۲۰ تن بادام و بادام زمینی و ۱۲۰۷ تن نیز خودتراش ازجمله برخی از این اقلام هستند.

بحران اقتصادی چین نزدیک است؟

سه بانک بزرگ چین اعلام کردند که وام‌دهندگان این کشور در سال جاری با موارد مخالف متعددی روبرو هستند که شامل همه‌گیری، سیاست جهانی و آشفتگی داخلی در صنعت املاک و مستغلات است. به نقل از بیزنس نیوز، بانک سازندگی چین (CCB) گفت: صنعت بانکداری چین با محیط تجاری پیچیده‌تر و شدیدتر روبرو است. چهارمین بانک چین (BoC) از نظر دارایی نیز گفت: «اپیدمی جهانی به تکرار ادامه خواهد داد، سیاست‌های تسهیل‌کننده اقتصادهای توسعه‌یافته کنار گذاشته می‌شود و درگیری‌های ژئوپلیتیکی تشدید خواهد شد».

در همین حال، رئیس بانک ارتباطات چین (BoCom) گفت که ارائه سود رضایت بخش برای این بانک در سال جاری دشوار است. چین در حال مبارزه با افزایش مجدد عفونت‌های کروناویروس در برخی از بزرگ‌ترین شهرهای خود است که منجر به قرنطینه‌های جزئی و کامل شده است که به گفته تحلیلگران، اقتصاد را با مشکل مواجه خواهد کرد. نیکلاس ژو، تحلیلگر بانکی در مودیز (شرکت خدمات مالی و تجاری آمریکایی) گفت: تاثیر اصلی این موارد بر بانک‌ها «افزایش معوقات وام‌ها در میان بخش‌های خدماتی» خواهد بود. وی افزود: این صنایع شامل عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، سفرهای تفریحی و سایر خدمات اختیاری مصرف‌کننده است.
هشدارهای بانک‌ها در مورد چشم‌انداز دشوار در کنار ارقام سود خالص کل سال از سه وام‌دهنده ارائه شد که برآوردها را شکست داد. در بانک چین، سود کل سال ۱۲.۳ درصد افزایش یافت و به ۲۱۶.۶ میلیارد یوان رسید که بالاتر از برآورد ۱۹۹.۱ میلیارد یوان ۱۷ تحلیلگر است. در بانک سازندگی نیز همین داستان بود، جایی که سود خالص کل سال ۱۱.۶ درصد افزایش یافت و به ۳۰۲.۵ میلیارد یوان رسید، در حالی که ۲۱ تحلیلگر ۲۹۳.۱ میلیارد یوان تخمین زدند. نسبت تسهیلات غیرجاری در بانک سازندگی در پایان سال در مقایسه با ۱.۵۱ درصد در سه ماه قبل به ۱.۴۲ درصد کاهش یافت، در حالی که در بانک چین این نسبت در پایان سال ۱.۳۳ درصد و در پایان سپتامبر ۱.۲۹ درصد بود. حاشیه سود خالص، معیاری کلیدی برای سودآوری بانک، برای بانک چین نسبت به سه ماه قبل در ۱.۷۵ درصد ثابت بود، در حالی که در بانک سازندگی از ۲.۱۲ درصد در سه ماه قبل به ۱.۹۴ درصد در پایان سال کاهش یافت.

قیمت جهانی نفت چقدر شد؟
رویترز: در حالی که عرضه محدود و افزایش احتمال وضع تحریم های جدید علیه روسیه بازار را تحت شعاع قرار داده است، با وجود مشاهده نشانه هایی از پیشرفت در مذاکرات آتش بس بین مسکو و کیف قیمت نفت روز چهارشنبه اندکی افزایش یافت. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 80 سنت معادل 0.73 درصد افزایش به 111 دلار و 3 سنت رسید. دیروز نفت برنت 2 درصد افت کرده بود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم برای تحویل در ماه می هم که دیروز 1.6 درصد کاهش یافته بود با 73 سنت معادل 0.70 درصد افزایش به 104 دلار و 97 سنت رسید. تحلیلگران موسسه هایتونگ در این باره نوشتند: «قیمت های پرنوسان در بازار نشان دهنده حساسیت بالا در بین سرمایه گذاران است… تجار بی صبرانه منتظر تغییراتی هستند که اندکی از ابهام موجود در بازار بکاهد.»
 
 

    نظرات بسته شده اند