توقف فروش دلار‌های نفتی به بانک مرکزی در سال آینده/ اقتصاد به ثبات نیاز دارد؛ مشکلات اقتصادی با کار نمایشی حل نمی‌شود

توقف فروش دلار‌های نفتی به بانک مرکزی در سال آینده/ اقتصاد به ثبات نیاز دارد؛ مشکلات اقتصادی با کار نمایشی حل نمی‌شود

توقف فروش دلار‌های نفتی به بانک مرکزی در سال آینده/ اقتصاد به ثبات نیاز دارد؛ مشکلات اقتصادی با کار نمایشی حل نمی‌شود

معاون اقتصادی رئیس جمهور، صنعت‌سازی و توجه همه صنایع را نیاز روز کشور دانست و گفت: برای استفاده از ظرفیت‌ها، باید ضمن حذف موانع و بهبود فضای کسب‌وکار، کارآفرینان نیز از حالت پراکنده فعلی خارج شوند. وی با تاکید بر لزوم توسعه صنعت، گفت: در این مسیر  از هر پیشنهاد بخش خصوصی با آغوش باز استقبال می‌کنیم؛ اما قرار نیست برای همه‌ صنایع نسخه‌ واحدی ارائه دهیم.
 

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دکتر محسن رضایی در جلسه‌ فوق العاده‌ شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی که در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد، افزود: تجارت نقش مهمی در تولید درآمد ملی کشور دارد و در صورت تقویت بحث ترانزیت، درآمد ملی ما به‌صورت مضاعف افزایش پیدا خواهد کرد؛ اما تحقق این مهم مستلزم همکاری و تعامل دولت و بخش خصوصی است.
او با تاکید بر اینکه دولت و بخش خصوصی باید با یکدیگر همراه باشند، افزود: به دلیل غفلت از فرصت‌ها،  به را‌ه آهن میانه-تبریز، توجه نکرده‌ایم در حالی‌که اگر این مسیر تا جلفا ادامه می‌یافت، چندین میلیارد دلار ارزش داشت و بیکاری را نیز از بین می‌برد.
رضایی در بخش دیگری ازسخنان خود تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم دیگری که پیگیری می‌کنیم، بحث ساختار بودجه دولت است که به‌عنوان مثال بخش اعظمی از منابع بازنشستگان در داخل بودجه قرار دارد در حالی‌که در سایر کشورها این موضوع مستقل از دولت است.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری ادامه داد: دومین موضوع بحث خلق نقدینگی در کشور است که از ۵۰ سال پیش در کشور آغاز شده و اکنون نیز ادامه دارد و به رشد تورم دامن می‌زند.
او تصریح کرد: تورم نوعی مالیات است که از همه اخذ می‌شود ولی چون اقشار بالا جبران تورمی دارند، ضرر کمتری متحمل می‌شوند، در حالی که اقشار پایین فشار زیادی تحمل می‌کنند.
رضایی تاکید کرد: یکی از مواردی که در بودجه‌ سال آینده متوقف خواهیم کرد، بحث فروش دلارهای حاصل از درآمد نفتی توسط وزارت نفت به بانک مرکزی است و بحث دیگر ساماندهی یارانه‌هاست چرا که علاوه بر اسراف و قاچاق به هدف نیز نمی‌رسد.
او افزود: باید در ایران صنعت سازی رواج پیدا کند که البته صنعت سازی با کارخانه‌سازی متفاوت است و ما می‌توانستیم در کنار صنایع فعلی صنایعی مانند گردشگری و سلامت را نیز داشته باشیم اما تنها صنعتی که توانسته‌ایم راه‌اندازی کنیم، بحث صنایع دفاعی است.
در فولاد نیز خام فروشی شده است
رضایی ادامه داد: متاسفانه علاوه بر نفت و پتروشیمی، در فولاد نیز خام فروشی شده است لذا باید صنعت بسازیم و چندین صنعت مهم را در آذربایجان شرقی می‌توان ایجاد کرد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به بازدید خود از کارخانه‌های ماشین سازی، چرخشگر و ایدم، گفت: با دیدن این مجموعه‌ها غصه خوردم چراکه با وجود مجموعه‌‌ای مثل ماشین سازی می‌توان صدها کارخانه ایجاد کرد.
او افزود: اگر کارآفرینان از حالت پراکنده‌ فعلی خارج و گروه‌بندی شوند، می‌توانیم جهش صنعتی بزرگی را در کشور شاهد باشیم.
بسیاری از بخش‌نامه‌ها باید حذف شود
رضایی با بیان اینکه بدون هلدینگ، برندسازی و گروه بندی، صنعت سازی نیز ممکن نیست، گفت: بسیاری از بخش‌نامه‌ها باید حذف شود وگرنه ثبات ایجاد نمی‌شود و ممکن نیست از طریق یک اداره‌ واحد در تهران برای همه‌ صنایع تصمیم واحدی گرفته شود.
او ادامه داد: نباید تنها ۴۰ درصد سپرده‌ استان‌ها به خود استان‌ها اختصاص یابد بلکه باید ۶۰ درصد سپرده‌ها به استان اختصاص یابد و باید این قفس را از بین برداریم.
اقتصاد به ثبات نیاز دارد
معاون اقتصادی رئیس جمهوری تاکید کرد: ما باید اقتصاد را از سیاست جدا کنیم چراکه اقتصاد به ثبات نیاز دارد ولی سیاست ثبات را از بین می‌برد و نمی‌شود با کار نمایشی مشکلات اقتصاد را حل کرد.
او افزود: ما از کارآفرینان می خواهیم به ما کمک کنند و با حمایت‌های رهبر انقلاب و نظرات مثبت آقای رئیس جمهور مصمم هستیم، وضعیت اقتصاد را درست کنیم.
رضایی در خاتمه تاکید کرد: اکنون مشکلاتی از گذشته انباشته شده است و ما نمی‌توانیم فقط به فکر مسائل روزمره باشیم و مسائل کلان را فراموش کنیم.
 
پیش از این نیز معاون اقتصادی رئیس جمهوری در مراسم بزرگداشت شهدای عملیات بدر و شهید علی تجلایی که با حضور مسئولین استانی و جمعی از جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های شهدا در تبریز برگزار شد، با اشاره به اینکه دولت دو هدف اصلی در خصوص حل مشکلات اقتصادی کشور دارد، افزود: اولین هدف حل مشکلات و مسائل روزمره است که از طریق ستاد تنظیم بازار این موضوعات بررسی و رفع می‌شود و موضوع بعدی که بسیار مهم است، جراحی اساسی در بخش تجارت، صنعت، کشاورزی و … است که این اقدام نیز آغاز شده ولی زمان می‌برد تا آثار این جراحی در جامعه دیده شود و دولت هردوی این کار را آغاز کرده و ما در راه موفقیت و رسیدن به این دو هدف نیازمند حضور صنعتگران و کارآفرینان هستیم تا ما را یاری کنند.
 

    نظرات بسته شده اند