اقدام مهم دولت در اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف گاز قبل از شروع زمستان

اقدام مهم دولت در اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف گاز قبل از شروع زمستان

اقدام مهم دولت در اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف گاز قبل از شروع زمستان

به گزارش تابناک اقتصادی؛ واقعیت این است که ما طی سال‌های گذشته با مشکلات عدیده‌ای در زمینه‌ی تأمین گاز بخش خانگی و صنعتی روبرو بوده ایم و قطعی‌های مکرر نیز داشته ایم. اما زمستان گذشته را توانستیم بدون قطعی گاز سپری کنیم، این نتیجه در شرایطی حاصل شد که مشکلات در این حوزه همچنان وجود داشت.به طور مثال، در بحث مربوط به مصرف گاز خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده رکورد مصرف با رقم ۶۹۲ میلیون مترمکعب در روز شکسته شد که این رقم معادل کل تولید پارس جنوبی است. از سوی دیگر، دولت فعلی در شرایطی روی کار آمد که روزانه با کسری ۲۵۰ میلیون متر مکعبی مواجه بود و ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها نیز ۳۰ درصد نسبت به سال قبل کمتر شده بودند.به نظر می‌رسد، پشت سر گذاشتن زمستان ۱۴۰۰ بدون قطعی گاز در شرایطی که برخی مشکلات نیز در این زمینه وجود داشت، نشان دهنده‌ی عملکرد قابل قبول دولت فعلی و مدیریت امور است.در این ارتباط با کمال علیپور خنکداری، عضو کمیسیون ویژه جهش تولید به گفتگو نشستیم که حاصلش را در ادامه می‌خوانید.علیپور با اشاره به عملکرد مثبت دولت سیزدهم در مدیریت روابط با سایر کشور‌ها در زمینه‌ی انرژی، تصریح کرد: یکی از وظایف دولت‌ها گسترش روابط با کشور‌های دیگر و فعال کردن دیپلماسی انرژی است تا در راستای حل و فصل مشکلات کشور گام برداشته شود. به نظر می‌رسد، وزیر نفت و شخص رئیس جمهور در این زمینه عملکرد خوبی داشتند و گسترش روابط با کشور‌هایی همچون ارمنستان و آذربایجان توانست در مدیریت امور در زمستان گذشته موثر باشد.وی ادامه داد: این ارتباطات می‌تواند در شرایط سخت به کمک کشور‌ها بیاید. وقتی روابط دچار مشکل شود در تأمین گاز و انرژی به مشکل می‌خوریم. مثلاً چند سالی با آذربایجان مشکل داشتیم و در تأمین انرژی برای شهر‌های شمالی کشور به دردسر افتادیم. اگر قراداد‌ها به درستی منعقد شوند می‌توانند در حل مشکلات به ما کمک کنند.
 
الان به نظر می‌رسد مسیر درستی در پیش گرفته شده است و دولت فعلی توانست کار‌های خوبی در این زمینه انجام دهد. یکی از این اقدامات اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف قبل از شروع زمستان بود که اتفاقی مثبت بوده است و برای مردم عادی با مصرف معمولی هیچ فشاری ایجاد نخواهد کرد و تمرکز بر مشترکان پرمصرف دارد.به گفته‌ی این نماینده‌ی مجلس، ما کشوری هستیم که تولید گاز را به حد معقول و خوب داریم. دولت با سهمیه بندی‌ای که انجام داد توانست شرایط را در زمستان امسال مدیریت کند و بخش خانگی را پیش ببرد. اما باید برنامه ریزی‌ای داشته باشیم که مشکلات در این حوزه به صورت ریشه‌ای حل شود و تولیدکنندگان هم ضرر نکنند.
 
ما مصوبه‌ای در مجلس داشتیم مبنی بر اینکه دولت باید خسارت قطعی انرژی را به تولیدکنندگان پرداخت کند تا آنان متضرر نشوند. تولیدکنندگان مشکلات خاص خودشان را دارند. آن‌ها کارگر دارند و قرارداد امضا کرده اند که باید در موعد مقرر پروژه هایشان را تحویل دهند. بنابراین، باید تمهیداتی بیندیشیم که آن‌ها دچار کمترین ضرر شوند.این عضو کمیسیون ویژه جهش تولید خاطرنشان کرد: البته مشکلاتی که برای تولیدکنندگان به وجود آمد، به عملکرد دولت فعلی برنمی گردد. کار‌ها در دولت قبلی خوب انجام نشده بود و بالتبع این روند مشکلاتی ایجاد کرد. می‌توان گفت که دولت فعلی به خوبی به مدیریت امور پرداخت. اگر مانند سال‌های قبل قطعی‌های مکرر گاز را در بخش خانگی داشتیم، قطعاً شرایط بدتر می‌شد. اما در عین حال دولت باید به فکر اصلاح امور باشد و در زمینه‌ی مشکلاتی که برای تولیدکنندگان به وجود آمده است هم چاره اندیشی کند.کمال علیپور خنکداری، عضو کمیسیون ویژه جهش تولید گفت: یکی از کار‌هایی که دولت می‌تواند به اجرا بگذارد تا شاهد بهبود شرایط در حوزه‌ی انرژی باشیم این است که تلاش کند الگوی مصرف درستی را معرفی کند. در حال حاضر، برخی الگو‌های غلط مصرفی وجود دارند که باید بهبود بیابند. یکی از روش هایش این است که پرمصرف‌ها هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنند تا برای تصحیح الگوی مصرف خودشان انگیزه داشته باشند.وی در پایان گفت: به طور کلی در تعرفه گذاری پلکانی باید دقت داشته باشیم که پلکان اولیه‌ی شاخص الگوی مصرف خیلی پایین نباشد و به صورت منطقی مشخص شود. بعد از آن می‌توانیم بگوییم که مصرف چقدر بالاتر از آن بوده است و تصمیمات بعدی گرفته شود. وزارت نفت از زمستان امسال با مدیریت صحیح کمبود گاز عملکرد قابل قبولی داشته است.
 
 
کیوان مرادیان کوچکسرائی عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز پیش تر در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی  طرح تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها را اقدامی به موقع دانست و خاطر نشان کرد: طرح تعرفه‌گذاری پلکانی برای کسانی که خارج از الگوی بهینه، مصرف گاز داشتند، مؤثر بوده است و باعث شد که پر مصرف ها دقت بیشتری در مصرف داشته باشند. در خصوص صرفه‌جویی در مصرف گاز، باید مشوق های دیگری را هم اضافه کرد. مثلاً یک سقف مصرفی به عنوان مصرف استاندارد، برای مصارف مسکونی و تجاری مشخص شود و هر کسی که از آن میزان استاندارد کمتر مصرف کند، معادل قیمت گاز صادراتی به آن‌ها پرداخت گردد. یعنی در راستای این صرفه‌جویی، گاز را صادر و ارز وارد کشور شود. بنده معتقد هستم که می‌توان بخش عمده‌ی تعرفه ی صادراتی را مدیریت کرد و به خانواده‌ها برگرداند. اگر مردم فوائد این صرفه جویی را ببینند، قطعاً در مصرف مدیریت خواهند کرد.
 

    نظرات بسته شده اند