تعطیلی ۲۵ درصد از قالیشویی‌های تهران

تعطیلی ۲۵ درصد از قالیشویی‌های تهران

تعطیلی ۲۵ درصد از قالیشویی‌های تهران

حمید محمدی کمسرخ در گفت‌وگو با ایلنا در مورد وضعیت واحدهای صنفی قالیشویی اظهار کرد: به خاطر ویروس کرونا امسال و سال گذشته تقاضا برای شست‌وشوی فرش کم بود، بطوریکه نسبت به مدت مشابه قبل از کرونا حدود 50 درصد کاهش تقاضا داشته‌ایم. علاوه بر این حدود 25 درصد از واحدهای قالیشویی به علت نبود تقاضا، مشکلات مالی و هزینه‌های بالای کار قالیشویی مجبور به تعطیلی شده‌اند. 
 
وی افزود: قیمت‌های خدمات قالیشویی نسبت به مدت مشابه سال قبل بین 20 تا 25 درصد افزایش داشته است. اما این افزایش قیمت نسبت به تورمی که وجود داشته بسیار کافی نیست. تورم در مشاغل دیگر موجب افزایش 300 تا 400 درصدی شده اما خدمات شست‌وشوی فرش تنها 25 درصد افزایش یافته است.
 
محمدی کمسرخ تصریح کرد:‌ علت کاهش تقاضا علاوه بر شیوع کرونا، کاهش قدرت خرید مردم است. وضعیت مردم از نظر اقتصادی تا حدی ضعیف شده که توان آنکه فرش برای شست‌وشو به قالیشویی بدهند را ندارند و اولویت‌های مهم‌تری برای هزینه‌کرد دارند. کرونا باعث شده که دورهمی‌ها کم و به تبع فرش‌ها هم کمتر کثیف شوند و همچنین باعث می‌شود که افراد به خاطر احتیاط در مقابل کرونا نخواهند که کسی برای تحویل فرش وارد خانه شود. 
 
وی ادامه داد: مشکل اساسی در صنف قالیشویی، واحدهای غیرمجاز هستند. در ایام اسفند حدود 2 تا 3 برابر کسانی که مجوز کسب دارند، به صورت غیرمجاز با یک خط تلفن و یک وانت شروع به تبلیغات در فضای مجازی می‌کنند. برخی از آنها حتی تلفن خود را خاموش کرده و متواری می‌شوند که نوعی کلاهبرداری است. در مورد بقیه هم اگر خسارتی به فرش وارد شود یا گرانفروشی کنند، دیگر نمی‌توان به آن رسیدگی کنند. بیشتر شکایاتی که در اتحادیه ثبت می‌شود از ناحیه افراد غیرمجاز است، بنابراین مشکلات زیادی برای مردم و اتحادیه ایجاد می‌شود. 
 
رییس اتحادیه قالیشویان تهران گفت: کسانی که می‌خواهند فرش خود را شست‌وشو دهند به سایت اتحادیه مراجعه کنند، در این سایت به اندازه کافی واحد مجاز وجود دارد که بتوانند به آن مراجعه کنند و دچار مشکل نشوند. اگر هم ایرادی مانند گرانفروشی یا تداخل رنگ به وجود آمد می‌توانند از طریق اتحادیه پیگیری کنند.

    نظرات بسته شده اند