صعود قیمت نفت مهارناپذیر ماند

صعود قیمت نفت مهارناپذیر ماند

صعود قیمت نفت مهارناپذیر ماند

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر ممنوعیت واردات نفت روسیه به آمریکا و برنامه روسیه برای توقف واردات از روسیه تا پایان امسال، افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت دو دلار و ۱۷ سنت معادل ۱.۷ درصد افزایش یافت و به ۱۳۰ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص روز گذشته ۳.۹ درصد افزایش داشت.
بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۵۷ سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش، به ۱۲۵ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز سه شنبه ۳.۶ درصد افزایش داشت.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه ممنوعیت واردات نفت خام و فرآورده های نفتی روسیه را به تلافی حمله مسکو به اوکراین اعلام کرد. انگلیس اندکی بعد از اظهارات بایدن، اعلام کرد واردات نفت و فرآورده های نفتی روسیه را تا پایان سال ۲۰۲۲ متوقف می کند.
قیمتهای نفت از زمان حمله روسیه به اوکراین، بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده اند. به گفته تحلیلگران، نگرانیها نسبت به اختلال عرضه نفت در بحبوحه تشدید تحریمها علیه مسکو، خرید نفت را افزایش داده است.
هیرویوکی کیکوکاوا، مدیر جهانی تحقیقات شرکت نیسان سکیوریتیز گفت: علاوه بر تاثیر تصمیمات آمریکا و انگلیس، نگرانیها از اختلالات بیشتر عرضه روسیه به دلیل تشدید تحریمها علیه مسکو، باعث موج تازه ای از خرید شد. اما اوج قیمت روز دوشنبه احتمالا سقف قیمت نفت در کوتاه مدت خواهد بود زیرا انتظار می رود خرید سفته ای به زودی متوقف شود و کشورها در نیمکره شمالی به فصل بهار نزدیک می شوند که تقاضا برای سوخت را کاهش می دهد.
قیمت نفت روز دوشنبه به بالاترین حد از ژوئیه سال ۲۰۰۸ صعود کرده بود و نفت برنت به مرز ۱۳۹ دلار و ۱۳ سنت و وست تگزاس اینترمدیت به ۱۳۰ دلار و ۵۰ سنت رسیده بود.
آهسته شدن مذاکرات میان ایران و قدرتهای جهانی هم از دیگر عوامل افزایش قیمتهای نفت بوده است.
تحلیلگران شرکت ریستاد انرژی روز سه شنبه پیش بینی کردند در صورت ممنوعیت واردات نفت روسیه از سوی اروپا و آمریکا، قیمتهای نفت می تواند تا مرز ۲۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند.
با این حال مدیران ارشد صنعت انرژی هشدار دادند قیمتهای نفت که به قله ۱۴ ساله صعود کرده بودند، ممکن است تقاضا برای سوخت در دوران پساکرونا را کاهش دهند زیرا مصرف کنندگان به افزایش قیمتها در جایگاههای سوخت و قیمتهای برق واکنش نشان داده و هزینه و سفرهایشان را کمتر می کنند.
امین ناصر، مدیرعامل آرامکوی سعودی اعلام کرد وضعیت تراژیکی که در اوکراین در جریان است، بحران انرژی جهانی را وخیم تر می کند. اظهارات ناصر که در کنفرانس انرژی سراویک در هیوستون آمریکا صحبت کرد، منعکس کننده اظهارات سایر مدیران انرژی است که می گویند این بحران سیگنالهای مختلفی که از سوی سیاستگذاران در بحبوحه گذار به سوی انرژیهای پاک به صنعت نفت و گاز داده شد را نمایان کرد.
مدیرعامل آرامکو هشدار داد: در حالی که سرمایه گذاریهای نفت و گاز مایوس کننده هستند، تقاضاهایی از صنعت ما برای افزایش تولید وجود دارد. ظرفیت تولید موجود برای جبران کمبود عرضه نفت محدود است و حدود دو میلیون بشکه در روز معادل دو درصد از تقاضای جهانی ظرفیت مازاد تولید وجود دارد.
بر اساس گزارش رویترز، آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به چهارم مارس، به میزان ۲.۸ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است در حالی که تحلیلگران کاهش این ذخایر را پیش بینی کرده بودند. آمار رسمی بعدازظهر روز جاری از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می شود.

    نظرات بسته شده اند