یك كارشناس صنعت خودرو، با اشاره به برگزاری همایش ظرفیتهای همکاری شرکت ها و نهادهای دانش بنیان و گروه صنعتی ایران خودرو و شعار سال گفت: ارتباط با شركت های دانش بنیان و فعالیت های فناورمحور، نیازی واقعی است و پیاده سازی این موضوع در ایران خودرو، موجبات رشد این شركت، افزایش تولید ناخالص ملی، افزایش سطح رفاه مردم و ارتقای كیفیت محصولات را به دنبال خواهد داشت. ابوالفضل خلخالی گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، باید صنایع بزرگ كشور به سمت دانش بنیان شدن پیش روند، حركت به سمت شركت های دانش بنیان و ارتباط با آنها، زمینه توسعه را برای ایران خودرو مهیا می كند و این ارتباط نباید تنها یك ارتباط صوری باشد، بلكه باید با جدیت دنبال شود.وی راهكار حل مشكلات امروز صنعت خودرو را ایجاد دانش فنی و توسعه محصولات جدید ایرانی مبتنی بر دانش ایرانی دانست و عنوان كرد: باید به دوره ای كه در آن ایران خودرو محصولات مختلف و با كیفیتی را تولید میکرد، بازگردیم. عضو هیات علمی دانشكده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، با بیان اینكه دانش، یك مزیت اقتصادی نرم است و احتیاجی به سخت افزار بزرگ ندارد، خاطرنشان كرد: در دنیا، كشورهای پیشرفته دانش را تولید می كنند و مبانی زنجیره ارزش كه تولید صنعتی است را به سایر كشورها می سپارند. بسیاری از فناوریهایی كه در كشورهای آسیای شرقی تولید صنعتی آنها اتفاق می افتد، دانش آن در اروپا و آمریكا توسعه پیدا می كند، زیرا این اقدام دارای مزیت اقتصادی است.این كارشناس صنعت خودرو، با تاكید بر اینكه باید دانش را در خودروسازی و زنجیره تامین و شركت های فناورانه ایجاد كرده و بتوانیم به این سمت پیش رویم، گفت: امیدواریم با كمك دولت سیزدهم، مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو و وزارت صمت، فضای دانش و فناوری دوباره به صنعت خودرو بازگردد.وی با اشاره به نقش همكاری دو سویه میان شركت های دانش بنیان و گروه صنعتی ایران خودرو و تاثیر این همكاری در توسعه دانش بنیان ها، بیان كرد: شركت های دانش بنیان برای اینكه رشد كنند نیازمند بازار هستند. ما امروز متخصصانی در كشور داریم كه بازار كار در زمینه دانشی برای آنها وجود ندارد و صنعت خودرو، یك صنعت بسیار مهم برای این اقشار است. خلخالی افزود: بسیاری از فناوری ها در دنیا، برای اینكه تولید شوند، نیازمند ایجاد یك مزیت اقتصادی هستند و برای ایجاد این مزیت اقتصادی، باید یك مقیاس تولید اقتصادی داشته باشند. بسیاری از این فناوری ها در خودرو كاربرد دارند و مورد نیاز كشور هستند و به این ترتیب صنعت خودرو به راحتی می تواند این مزیت اقتصادی را ایجاد كند.عضو هیات علمی دانشكده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، تصریح كرد: نیاز كشور برای تولید سالانه یك میلیون و پانصد هزار خودرو، یك مقیاس اقتصادی است و هر شركت دانش بنیانی كه به این بازار متصل شود، می تواند حیات اقتصادی خود را حفظ كند زیرا بسیاری از بخش های خودرو دارای فناوری های پیشرفته هستند و اتصال دانش بنیان ها به این بازار، می تواند حیات اقتصادی آن ها را برقرار كرده و سرپا نگه دارد.گفتنی است، همایش «ظرفیتهای همکاری شرکتها و نهادهای دانشبنیان و گروه صنعتی ایرانخودرو»، در روزهای ۲۲ و ۲۳ خرداد سال جاری در سالن همایشهای شرکت ساپکو برگزار میشود.